Bhagavad-gítá – A Jóga útjai
Szóval, mi is az a Bhagavad-gítá? Irodalomtörténeti szempontból a Mahábhárata című óind eposz egyik fejezete, amelyben Krisna és Ardzsúna, a Pándava hercegek egyike párbeszédét olvashatjuk a kuruksétrai csata előtt. Vallási szempontból a Hindu Bibliának is szokták nevezni, mert nincs olyan hindu, aki ne tisztelné és ne tanulmányozná szentírásként a Bhagavad-gítát, függetlenül attól, hogy a hinduizmuson belül melyik vallási irányzathoz vagy filozófiai iskolához tartozik.
Vannak, akik azzal érvelnek, hogy a vallás és a jóga két különböző dolog, és egyáltalán nem kell vallásosnak lenni ahhoz, hogy valaki jógázhasson. Ez valóban igaz, de mint tudjuk, a jóga tanításai nagyon ősi tradíción keresztül szállnak alá, és e tradíció úgy tartja, hogy a Bhagavad-gítá az egyik legősibb és legfontosabb jóga-írás. Krisna és Ardzsúna ugyanis a jóga maradandó tudományáról beszélget, és éppen ezért a Gítá telis-tele van olyan ismeretekkel, amelyeket a matracon, gyakorlás közben, meditáció közben, de az életünk minden más területein is nagy haszonnal tudunk alkalmazni.
Az első lecke, amit a Gítával kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy Krisna négy fő utat, jógafolyamatot említ:
A második út a gjána- vagy dzsnyána-jóga, vagyis a tudás művelése. A materialista tudomány egy törekvés e jóga gyakorlására, és látjuk, milyen komoly eredményekre és befolyásra tehetnek szert még az anyagi tudomány művelői is. A lélekről szóló tudomány, a filozófia azonban még ennél is fontosabb, mert alkalmassá teszi a spirituális jelöltet arra, hogy megkülönböztesse az illúziót a valóságtól, és fanatizmustól mentesen, a valódi tudás alapján tapasztalhassa meg spirituális fejlődése állomásait.
A harmadik út a dhjána-jóga, vagyis a meditáció útja. Ezt a későbbi jóga-írások rádzsa- vagy astanga-jógának is nevezik. E folyamat a jámák és nijámák (tiltások és előírások) alapjáról az érzékek és az életlevegő szabályozásán (ászana és pránájáma) keresztül jut el az elme szabályozásáig (pratjáhára, dháraná, dhjána és szamádhi).
A negyedik út, amit Krisna a legkönnyebben követhető és leghatékonyabb módszernek jelöl meg, a bhakti-jóga, vagyis az Isten iránti szeretetteljes odaadás útja. Ezt természetesen sokan vallásnak tekintik, ugyanakkor a hívő számára az odaadás cselekedetei a legmélyebb meditációs állapotot jelentik, hiszen a szeretet Isten felé fordítva tud a legtökéletesebb, a lelket maradéktalanul boldoggá tévő érzelemmé fejlődni. Egy jógi képes szeretni Isten minden teremtményét.
Érdekes módon a kommentátorok megjegyzik, hogy a másik három út sikere is erőteljesen függ attól, mennyire van jelen a gyakorló szívében az odaadás. Ezzel Patandzsali is egyetért, aki az Ísvara-pranidhánát (önvalónk átadását Istennek) alapvető gyakorlatként írja elő a hatha- vagy rádzsa-jógi számára. Szóval mindenkinek garantálni tudom, hogy élvezetes és hasznos olvasmányban lesz része, ha előveszi a Bhagavad-gítát. Sok problémát segít megoldani az életünkben, még akkor is, ha nem hisszük, hogy Krisna Isten.
Szerző: Gauranga Das
http://hotashtanga.blogspot.hu
- Jóga és a hangok - 2022. dec 22.
- Relaxáció 1×1 - 2017. aug 31.
- Az Om mantráról… - 2017. aug 30.