A jóga négy útja

A jógáról azt mondják, négy úton járható: karma, dzsnyána, bhakti, rádzsa. Jól mondják.

De ha meg akarod érteni, a négy nem négy. A rádzsa nem egy a négy közül, hanem a másik három módszertana. A három sincs külön egymástól, hanem az egy jógának három megnyilvánulása. A karma, dzsnyána, bhakti Isten hármas személyiségének kivetülése: Brahmá, Síva, Visnu; vagy Atya, Szentlélek, Fiú; vagy Szat, Csit, Ánanda. A karma jóga Brahmá, az Atya, a Teremtő, a Szat, a Létezés, az Igazság; a dzsnyána jóga Síva, a Szentlélek, a Pusztító-Megújító, a Csit, a Tudatosság; a bhakti jóga Visnu, a Fiú, a Fenntartó, az Ánanda, az Üdv, a Boldogság, a Szeretet kivetülése. Ez a három egy.

Paths of Yoga

Ahogy gyakorolni kell, azt írta le Patandzsali a Szútráiban, ez a nyolc tagú jóga, a rádzsa. A nyolc tag gyakorlása a négy út gyakorlása. A tagok nem lépések, amiket egymás után hajtunk végre, hanem egyetlen fának a nyolc ága: egyszerre gyakoroljuk őket. Nincs tehát olyan, hogyha majd tökéletességre jutottam mondjuk a karma jógában, akkor feljebb léphetek a dzsnyánára, vagy a bhaktira. Nincs olyan, hogyha majd egyszer tökéletes leszek az ászanában, akkor feljebb léphetek a pránajámára, vagy ha sokat meditáltam évtizedeken-évszázadokon át, akkor feljebb léphetek a szamádhira. A jámát is most kell gyakorolni és a szamádhit is. Szamádhi nélkül sosem lesz tökéletes a jámád és jáma nélkül sosem lesz tökéletes a szamádhid.

Gyakorolni, gyakorolni, gyakorolni, ez az útja a jógának és az egész kulcsa a Szeretet, az Íshvara pranidhána.

A négy út három, a három egy. A Bhagavad Gítában Krisna úgy fejtegeti őket, mintha külön állnának, de ha jobban odafigyelünk, meglátjuk, hogy mindvégig ugyanarról az egyről beszél, ez is az Ő játéka, a Lílá.

A jóga egy, de három, ami négy. Ami nulla, mert valójában nincs is jóga, mert csak te magad vagy (Átman), te vagy AZ (Brahman). ÓM.

Imolai Gábor
Latest posts by Imolai Gábor (see all)

Ez is érdekelhet...

A jóga négy útja

| Imolai Gábor
0