A csakrarendszer – III. Manipura csakra

Jóga Magazin
Latest posts by Jóga Magazin (see all)

Manipura csakra (napfonat, köldökcsakra)

A gyomorszáj, a köldök és az emésztőszervek tájékán található tüzes, harmadik csakra, szanszkrit neve Manipura, tündöklő gyöngyszemet, ékkövet jelent. Színe a napsárga. A harmadik csakra az önértékeléssel, a küzdőenergiával, illetve az átváltozás erejével van összefüggésben, továbbá az anyagcseréért és az emésztésért felelős. Az egészséges, életteli harmadik csakra segít bennünket abban, hogy átlendüljünk a tétlenségen, erősíti az „ébredj és cselekedj” attitűdünket, növeli a kockázatvállalási hajlandóságunkat, erősíti az érdekérvényesítő készségünket. A harmadik csakra otthonából fakad az igazán mélyről feltörő nevetés, a melegség, a könnyedség és az önzetlen cselekedek által táplált vitalitás.

A józan kockázatvállalás az önbizalom építésének egyik módja. Van, aki veszélyes helyzetként éli meg, hogy Tadasana-ból Urdhva Dhanurasana-ba helyezkedjen. Mások, talán kissé félve vesznek részt az első jógaórájukon. A kockáztatás magában foglalhatja a konfrontációt, a határok kiszabását, felállítását, vagy éppenséggel azzal is összefüggésben állhat, hogy kérjük, igyekszünk elérni azt, amit szeretnénk – minden ilyen és ehhez hasonló cselekedetünk az erőnk visszaállítására, az önbizalmunk megerősítésére ad lehetőséget.

Az emésztési problémák, a táplálkozási rendellenességek, az áldozati szerep, valamint az alacsony önértékelés, az önbecsülés hiánya mind-mind a harmadik csakra gyengeségére utaló jel lehet. Amikor szeretnénk felfrissülni, újra töltekezni energiával, a harmadik csakrára irányuló ászanák, mozdulatok felizzítják a belső tüzünket és segítenek a megszerzett vitalitás tárolásában, ezáltal a mélyen szunnyadó erőnk táplálhat minden mozdulatunkat, cselekedetünket a hétköznapok folyamán. Gyakorold a Suryanamaskar-t (a napüdvözletet), alhas erősítő gyakorlatként a Navasana-t (csónaktartást), az Ardha Navasana-t (fél csónaktartást), valamint az Urdhva Prasarita Padasana-t (lábemelést), továbbá a hősi pózokat, a csavarásokat, illetve pranajama gyakorlatként ajánlott még a Bhastrika, a tűzlégzés végzése.
A tökéletességre való törekvés, a harag, a gyűlölet, az erőre, hatalomra, státuszra, elismerésre helyezett túlságosan nagy hangsúly a napfonat csakra túlműködésére világít rá. Továbbá az, ha bármiből jóval többet veszünk magunkhoz és tartunk meg, mint amennyire valóban szükségünk van, szintén a harmadik csakra fokozottabb működésére utal. A pihentető, passzív hátrahajlások csillapítják a hastájék tüzét, ellensúlyozva a túlaktivizálódott állapotot.

Napjainkban sajnos nem fordítunk kellő figyelmet a testünk természetes energiaszintjének táplálására és megőrzésére. Így aztán gyakran, amikor nagyon fáradtak vagyunk, figyelmen kívül hagyjuk testünk pihenésre hívogató jelzéseit és koffeinnel, cukorral, vagy egyéb élénkítő szerekkel manipuláljuk a szervezetünket – ilyenkor ideig-óráig azt érezzük, energikusabbak lettünk. Túlhajtottság esetén, ahelyett, hogy relaxálnánk, illetve egy kicsit befelé fordulnánk, sok ember, azért, hogy egy kicsit lassítson, a túlzott evésbe, alkohol-, vagy drogfogyasztásba menekül.

A jóga más lehetőséget kínál számunkra: hallgasd, hogy mire van szüksége a szervezetednek, tápláld, foglalkozz vele megfelelően. Gyakorold az éppen aktuális állapotodnak megfelelő ászanákat és pránajama gyakorlatokat – tested energiaszintjének növelésével egyúttal a relaxációról is gondoskodsz. Ha eképpen cselekszünk, megtapasztalhatjuk a valódi, személyes erőnket.

Forrás: Yoga Journal

Ez is érdekelhet...

A csakrarendszer – III. Manipura csakra

| Jóga Magazin
0