A csakrarendszer – II. Svadisthana csakra

Svadisthana csakra (Keresztcsonti, szakrális vagy szex csakra)

A második csakránk neve szanszkritul Svadisthana, ami magyarul a helyünket, a bázisunkat jelenti, kiválóan utalva e csakrának az életünkben betöltött fontos szerepére. Helye a köldök alatti alhasi részen van. Az a tanítvány, akinek a második csakrájával kell dolgoznunk, Anne-étől eltérő, egészen más jellegű aggodalmakkal, nehézségekkel szembesül. Az első csakrára fókuszálva a rendteremtés és az alapozás volt a célunk. A második csakrához legfőként az érzelmi és érzéki megengedések tartoznak: megnyílás az örömök, a kéj, az élvezetek felé, valamint megtanulni, miként áramoljunk az élettel. A csípőt, a keresztcsontot, az alsó háti részt, a nemi szerveket, a méhet, a húgyhólyagot, valamint a veséket átölelve, a második csakrához az érzékiség, a szexualitás, az érzelmek, az intimitás és a vágy tartozik. A testünk mindennemű áramlása a Svadisthana csakrával áll összefüggésben: a vérkeringés, a vizeletkiválasztás, a menstruáció és a könnyeink is. A víz mozog, áramlik, változik – az egészséges második csakra épp így hagy bennünket is szabadon áramolni.

A környezetünk befolyásolása nem tartozik a második csakra működési körébe. Ahelyett, hogy folyton mindent – a testünket, a kapcsolatainkat – meg szeretnénk változtatni, a második csakra arra bátorít bennünket, hogy egyre nyitottabban, elfogadással szemléljük a környezetünket, illetve a bennünk zajló változások kapcsán ébredő érzéseinket. Ha igazán átadjuk magunkat a jelen pillanatnak, megtapasztalhatjuk az élet édes, valamint, nem ritkán keserű ízét. Ha elengedjük az élettel szemben tanúsított ellenállásunkat, ellazul a csípőnk, a nemzőszervek feszültsége is oldódik – nyitottá válunk az érzékiségünk és a szexualitásunk megtapasztalására.

A második csakra, a többi páros számú (a négyes szív-, valamint a hatos homlok-) csakrával egyetemben a relaxáció és a nyitottság női minőségével áll összefüggésben. Ezek a csakrák segítenek az érzelmeink, a szeretet, valamint a látás megélésében. A páratlan számú csakrák az akaratunk érvényesítésének férfi minőségével vannak kapcsolatban: a birtoklásra, a kérdezésre, a beszédre, valamint a tudásra vonatkozó jogaink gyakorlásával. Ezek, az úgynevezett férfi minőségű csakrák áramoltatják az energiánkat, majd a környezetünkbe sugározva melegséget teremtenek. A páros számú, női minőségű csakrák lehűtik a dolgokat és befelé vonzzák, terelik az energiát.

A mindennapi életünkben a férfi és női minőségek nincsenek egyensúlyban: a cselekvés és a kifejezés férfi energiája gyakran elnyomja a bölcsesség és az elfogadás női energiáját, ezáltal feszültséget teremtve a világunkban. Számtalan ember szakmai élete vált kiegyensúlyozatlanná, felemésztve az örömöket és minimális időt hagyva a szórakozásra, valamint a relaxációra. Nemrégiben, egy workshop keretében, a második csakrára való fókuszálást követően az egyik résztvevő hölgy arról számolt be, hogy a munkamániás élete mennyire nem enged teret az örömöknek. Megbeszéltük, hogy a jövőben, naponta 20 percet szánjon kikapcsolódásra: hallgasson zenét, gyakoroljon ellazító, pihentető jógaászanákat, menjen el masszázsra. Az élet számtalan lehetőséget kínál önmagunk kifejezésére, illetve az aktivitásra. A harmónia egyensúlyt igényel. A jógában ez egy olyan gyakorlás kialakítását jelenti, amely az erőt és a rugalmasságot, valamint a törekvést és a megadást kombinálja. A jógagyakorlásban megmutatkozó egyensúlyhiány visszatükröződik a csakrák működésében.

A szexualitás, az örömök és az érzelmek zavaros kifejezése a második csakra egyensúlyhiányához vezethet. Például nagy valószínűséggel energiahiányos az olyan emberek Svadisthana csakrája, akik elfojtott érzelmi, illetve az örömöket megtagadó környezetben nőttek fel. Az energiahiányos állapotra utaló jel lehet az örömöktől, az érzelmeink kifejezésétől való tartózkodás és a változással szemben tanúsított ellenállás. A szexuális problémák és az alsó háttájéki, a csípő, valamint a nemzőszervek körüli kellemetlen érzet is azt jelzi, hogy ez a csakra kiemelt figyelmet érdemel. A gyermekkorban elszenvedett szexuális zaklatás következményeként az érintett személyek úgy érezhetik, mintha zárt lenne a második csakrájukat felölelő testtájékuk, illetve az ilyesfajta negatív emlékek a szexuális energia dominanciájához is vezethetnek. A második csakra túlfűtöttsége a túlzottan érzelmes viselkedésben, a szexuális függőségben, illetve a határtalanságban is megnyilvánulhat. A mértéktelenség olyan családi háttérre is utalhat, ahol öröm-stimulálásként jellemző volt az állandó szórakozás, bulizás, illetve gyakran került sor érzelmi drámákra.

A második csakrára irányuló ászanák fejlesztik az alkalmazkodó- és a befogadókészségünket. A Gomukhasana (tehénarcpóz), az Eka Pada Rajakapotasana (galambpóz), a Baddha Konasana (pillangópóz), az Upavistha Konasana, valamint más csípőnyitó gyakorlatok gondoskodnak a medence mozgásának szabadságáról. A csípő- illetve ágyéknyitó pózokat sohasem szabad erőltetni. Finom, női érzékenység és átadás szükséges a gyakorlásukhoz. Mint minden más ászanánál, e testtartások gyakorlásánál is tartsd tiszteletben a tested határait.

Forrás: Yoga Journal

Jóga Magazin
Latest posts by Jóga Magazin (see all)

Ez is érdekelhet...

A csakrarendszer – II. Svadisthana csakra

| Jóga Magazin
0