Tavaszi Ayurvéda

Szabó Orsolya

Szeretnék hasznos, gyakorlati tanácsokkal szolgálni azoknak, akik rendelkeznek némi jóga tapasztalattal. Főképp a gyakorlás során felmerülő problémákat körüljáró cikkeket, ászana leírásokat olvashatsz nálam. Bevezetlek az Ayurvéda világába is.

Latest posts by Szabó Orsolya (see all)


A tavasz a növekedés, a fejlődés, az élet. Ideje a régit kiseperni, hogy teret adjon az újnak. A
kapha dósa (a Víz és a Föld minőség alkotta belső energia) felhalmozódott a tél folyamán és tavasszal a test kezd megszabadulni tőle. Ahogyan a test adaptálódik az új évszak energiájához és a hőmérséklet emelkedéséhez (a pollenek, rovarok és baktériumok megjelenéséhez), fontos, hogy megóvd Magad és elkerüld a két évszak közötti átmenet meghűléses és influenzás időszakát.

Íme néhány jó tanács, hogy együtt lélegezz a tavasszal:

  • Ébredj ½-1 órával korábban, de az alvásidő 7,5 óránál ne legyen kevesebb,
  • Masszírozd be Magad szezámolajjal vagy melegítő hatású fűszeres olajjal (fahéj, gyömbér, citrusfélék, grapefruit)
  • A bőröd a nyirokrendszer mentén dörzsöld át szárazon, hogy elősegítsd a tisztulást. Mindig a szív irányába masszírozz,
  • Kezdj el száraz szaunázni,
  • Eljött az élénk testgyakorlatok ideje a test energiáinak és folyadékháztartásának megpezsdítéséért. Ezen kívül a legjobb módja a lusta emésztés serkentésére és a méregtelenítés megkönnyítésére. A téli, kíméletes jógázást fokozatosan tedd dinamikusabbá. A Napüdvözlet ideális a belső hő termeléséhez és megdolgoztatja a főbb izmokat is. Határozd el, hogy minden reggel elvégzel egy 9-es sorozatot. A következő pózok kimondottan csökkentik a kaphát: Jógahíd (Setu Bandhászana), Csónak póz (Navászana), Íj póz (Dhanurászana), Sáska (Shalabhászana), Teve póz (Ushtrászana), Kobra (Bhudzsangászana), Oroszlán (Simhászana) és a gerinc csavarások. Ne felejtsd el a hátrahajlásokat előrehajlásokkal kompenzálni és benne maradni néhány gerincpihentető ászanában, mint amilyen a Krokodil (Makarászana) és a Csecsemőpóz (Balászana).
  • A Kaphalabati légzőgyakorlat kitisztítja a fejet, belső hőt fejleszt és kiűzi a mérgeket,
  • Egyéb több keserű, zöld növényt (pitypangot, bojtorjánt), több melegítő (gyömbér) és pezsdítő gyógynövényt (kapor, bazsalikom). Az Ayurvéda egyik keveréke a Triphala, a kurkuma és a cayenne-i bors védelmet nyújt a tavaszi megfázások ellen.
  • Óvatosan a kaphát erősítő ízekkel (édes, savanyú, nehéz és zsíros ételekkel). Könnyű gabonaféléket válassz: köles, árpa, quinoa. Csökkentsd a fehér-,barnarizs és búza arányát. Fogyassz több nyers zöldséget és zöld növényt, de ne vidd túlzásba, különösen, ha hideg alkatú vagy. Ha alapvetően több hideg van benned, inkább főzd meg a zöldségeket és a növényeket. A nyers méz a legjobb édesítő a kapha mérséklésére. A könnyű babfélék nagyobb hangsúlyt kaphatnak, míg a hús és tejtermékek arányát fogd vissza.
  • NetiPot-300x280[1]Használj neti kannát a felső légzőtraktus tisztításához. A tavaszi tisztítókúra részeként és megfázás ellen.
  • Az Ayurvéda két szezonális gyógyírja: a Chyawanprash és a Trikatu. A Chyawanprash több tucat gyógynövény ghível, mézzel és gyümölccsel vegyítve, amelynek eredménye egy édes-fűszeres-fanyar lekvár. Általános adaptogén. A Trikatu bors és gyömbér keveréke, amelyet étkezés előtt és után is fogyasztható.
  • Irány a szabadlevegő: töltődj fel a tavasz energiáival! Azért ez még nem a nyár, öltözz rétegesen. A test igencsak érzékeny a szélre és hűvös időre és a nyirkosság lehűti a tavaszi lelkesedésed.
  • A legjobb alkalom a rossz szokások elhagyására vagy az újdonságok bevezetésére. A tavasz vitalitása mindenben segíteni fog Téged.

Ez is érdekelhet...

Tavaszi Ayurvéda

| Szabó Orsolya
0