Táplálkozás az őszi időszakban – tanácsok az ájurvéda segítségével


Vitai Kati

Vitai Kati

Hatha Jógaoktató at Élj Harmóniában
Tapasztalatból tudom 15 év menedzser múlttal a hátam mögött, milyen nehéz a rohanó világban megtalálni a harmóniát. 2003 óta foglalkozom rendszeresen jógával és jógaoktatóként kijelenthetem a jóga és az ájurvéda gyógyír a modern kori problémákra. Segítenek megismerni az egészséges élethez, testi-lelki egyensúlyhoz vezető utat. Az Élj harmóniában Jógastúdióban célunk felhasználni tapasztalatainkat, elméleti és gyakorlati tudásunkat, hogy inspiráljunk, támogassunk, mindenkit a testi-lelkiharmónia elérésében. Képzéseinkkel széles skáláját kínáljuk a jóga és meditációsfoglalkozásoknak, életmódtanfolyamoknak, melyek lehetővé teszik kiegyensúlyozott, tudatos életet. Jógafoglalkozásainkon elsődlegesen a feszültségek oldására és a gerinc egészségének megőrzésére fókuszálunk.
A fejlődési folyamat legfontosabb részének a saját tapasztalást tartom és remélem, egyre több embernek adatik meg a lehetőség, hogy a jóga áldásos hatásait megtapasztalhassa.
Ha bármilyen kérdésed van életmóddal, jógával, meditációval, táplálkozással kapcsolatban írj nyugodtan.
Elérhetőségeim:
www.eljharmoniaban.hu
eljharmoniaban@gmail.com
www.facebook.com/eljharmoniaban
eljharmoniaban.blogspot.hu
Vitai Kati

Latest posts by Vitai Kati (see all)

ájurvéda, íyurvéda, ájurvédikus táplálkozás, ájurvéda tancások őszreMostanra valóban megékezett az ősz, hidegebbre fordult az időjárás, így sajnos egyre kevesebbet tartózkodunk a friss levegőn, csökken a testmozgásra fordított időnk. A hideg azt is hozza magával, hogy megnő az étvágyunk, általában mindenki tartalmasabb és nagyobb mennyiségű ételt fogyaszt a hideg hatására, mely bizonyos mértékig indokolt is.  Ilyenkor sajnos nem csak a hideg befolyásolja az étkezéseinket, de a lakásban eltöltött idő is sokszor lehetőséget teremt a plusz kalóriák fogyasztására, nassolásra, csipegetésre, vendégeskedésre, süteménysütögetésre, esetleg nem egészséges és tápláló ételek fogyasztására.
 
A kevesebb testmozgás és a nem egészséges ételekkel bevitt plusz kalóriák súlygyarapodást idézhetnek elő. Célszerű ebben az időszakban kiemelt figyelmet fordítani arra, hogy a táplálkozással erősítsük immunrendszerünket és megakadályozzuk a fölösleges kilók és a méreganyagok felhalmozását.
 
A tápláló, immunrendszert erősítő ételek fogyasztására fektess nagy hangsúlyt, ezek  jó egészséget, boldogságérzetet, jó közérzetet kiegyensúlyozottságot eredményeznek. Kerülni kell a szervezetben a salakanyagok felhalmozását, azokat az ételeket és szokásokat, melyek méreganyagokat, azaz “ama”-t termelnek. Ezek elnehezítik a testet, gyengítik az immunrendszert és lehangoltságot eredményeznek.

Néhány praktikus táplálkozási tanács, mely hozzájárul, hogy a a hideg időszakban is egészséges, energia dús maradj.  

  • Étkezz megfelelő időben és lehetőleg mindig ugyanazon időpontokban. A főétkezés 12:00-13:00 és ez legyen a nap legtartalmasabb étkezése, mert az emésztés tüze (az agni) ilyenkor a legerősebb.
  • Kerüld az a nassolást, ne egyél az étkezések között. ájurvéda, íyurvéda, ájurvédikus táplálkozás, ájurvéda tancások őszre
  • Fogyassz friss, tiszta minőségű élelmiszereket. Kerüld el a vegyszeres (nem bio) tartósítószerezett,  feldolgozott, génmanipulált, félkész élelmiszereket.
  • Könnyen emészthető ételeket készíts – vegyszermentes (bio) zöldségek, gyümölcsök, tejtermékek, gabonák(teljes kiőrlésű), hüvelyesek.
  • Használj immunrendszert erősítő és emésztést segítő fűszereket (gyömbér, kurkuma, fekete bors, fahéj, édeskömény, római kömény, koriander).
  •  Készítsd ghível (tisztított vajjal) az ételeket  (ghí elkészítését itt olvashatod), ez segít erősíteni az emésztésed és táplálja a testet.
  • Ne fogyassz hideg ételeket és hideg italokat, mert a hideg ételek, gyengítik az emésztésed.
  • Egyél olyan friss gyümölcsöket, melyek erősítik az immunrendszered, kiváló választás a körte, alma, szilva 
  • ájurvéda, íyurvéda, ájurvédikus táplálkozás, ájurvéda tancások őszre, emésztés javításAz ételeket főzd meg, de ne főzd túl, mert mindkét esetben gyengítik az immunrendszert.
  • Kerüld el a húsos ételeket, a zsíros és a cukros ételeket, mert gyengítik az immunrendszert.
  • Ne edd magad tele (max 3/4 részig töltsd meg a gyomrod).
  • Ne fogyassz túl sok nyers zöldséget, gyümölcsöt, mert a hideg időjárásban gyengíthetik az immunrendszered és hűtik a tested. 
  • Az ételeket rágd meg alaposan. 
  • Ne igyál az étkezésekhez túl sok folyadékot, és az elfogyasztott folyadék mindig langyos vagy meleg legyen.   
  • Nyugodt körülmények között egyél és az étkezés után ne pattanj fel az asztaltól, várd meg amíg az emésztésed beindul. 
  • Kortyolj a nap során meleg vizet, ez nagyon sokat tud segíteni.

 

A tanácsokat lépésről, lépésre építsd be az életedbe. Kezd el a legegyszerűbbektől és saját tempódban próbáld szokásoddá alakítani.

Végül figyeld magad! Figyeld milyen változásokat tapasztalsz, hogyan változik az emésztésed, az energiaszinted, a kedélyállapotod és az elméd békéje.
 

 

Ez is érdekelhet...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Táplálkozás az őszi időszakban – tanácsok az ájurvéda segítségével

| Vitai Kati
0