Szvámí Véda Bháratí: Mi a Bhandara?


Himalájai Jóga Tradíció

Himalájai Jóga Tradíció

A Himalájai Tradíció a spirituális tudás megszakítatlan folyama, mely a himalájai barlangkolostorokban élő nagyszerű bölcsektől származik.

E Tradíció az emberi elme képzésének különleges módszereit tanítja, melynek célja, hogy az egocentrikus személyiségünkkel és a külsődlegessel való azonosulásunk helyébe a mindörökké tiszta, mindörökké bölcs, és mindörökké szabad Önmagunkról szerzett tudás lépjen.

Kortól, nemtől, felekezettől függetlenül- szeretettel várunk minden keresőt, aki belső késztetést érez önmaga jobb megismerésére, testi-lelki egészségének fokozására és/vagy a metafizikai valóság megtapasztalására.
Himalájai Jóga Tradíció

Latest posts by Himalájai Jóga Tradíció (see all)

Az ősi kultúrákban mindenhol szerepel az étel Istennek való, tiszteletteljes felajánlása. Indiában ez az egyik leggyakoribb formája a „szentség” kinyilvánításának. Az ország különböző részein különböző elnevezést használnak rá. A punya-arjana, „a jó karma elnyerése” kategóriájába tartozik. Egy olyan országban, mint Thaiföld, ahol több ezer szerzetest kell eltartani, a cselekvés ezen kategóriának fordítása ’jótett’, és nem ’jót evett’. (Ez egy szójáték: ’merit-making, not merry-making’.)

Az indiai (vagy az ősi ázsiai és afrikai) kultúrákon kívül élő barátaink és tagjaink számára a fentiekhez hasznos lehet az alábbi magyarázat:

A szikhek például 24 órás langart szoktak tartani a gurudwaráikban (szikh templom, szó szerinti jelentése: a Guru Kapuja), ahová bárki betérhet enni. A Vallások Világparlamentjében, melyen 2006-ban vettem részt Barcelonában, a szikhek egy hatalmas langart hoztak létre egy tengerparti területen, ahol a parlament több ezer résztvevője naponta háromszor étkezhetett. Nemrég, amikor a londoni Heathrow repteret lezárták a hó miatt, és több ezer utas ott rekedt, a Szikhek egy langhart állítottak föl, hogy ott ételt és italt osszanak az utasoknak.

Az emberek minden szent, ünnepi vagy épp szomorú alkalommal egyfajta szent, tiszteletteljes módon veszik magukhoz a táplálékot. Nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy ez nem egy közösségi ünneplés, hanem egy szent felajánlás Istennek, kinek templomai vagyunk.

Ebben a tudatban végzik. A bhandara célja, hogy az istentiszteleti attitűd, hangulat és jellegzetességek fennmaradjanak. A yajamana (az Istennek az ételt felajánló személy) úgy dönt, hogy felszolgálja az ételt az „egy sorban ülő emberi istenségeknek”, mások segítségével. Ha a yajamana nem lehet jelen, az ételeket az ő nevében szolgálják fel.

Sok asrám Rishikeshben és Haridwarban teljesen a bhandara elve alapján működik, a felajánlásokat minden nap az asrám hívei biztosítják.

Egy bhandara felajánlása például a következő célokat szolgálhatja:

  • egy elhunyt testvérre való emlékezés,
  • esküvő vagy születésnap megünneplése,
  • beavatási évforduló megünneplése,
  • egy 40 napos csendgyakorlás lezárása,
  • a guru-purnima vagy más szent ünnep alkalmából,
  • egy puras-csarana végén vagy akár annak minden napján tűzáldozat mellett.

Valamennyi társunkat és barátunkat arra biztatjuk, hogy ajánljon fel bhandarát az asrámnak születésnapja vagy beavatási évfordulója alkalmával.

A nyugati országokban (és manapság az indiai társadalom néhány modernizált szintjén) a születésnapját ünneplő személy ajándékokat kap, míg Indiában az ünnepelt személy ad ajándékokat.

A királyok és más jómódú emberek gyakran rendeznek tulá-dánát, ami szó szerint azt jelenti, hogy ’mérleges adakozás’. Megmérik az adott személy tömegét, konkrétan beleültetik a mérleg egyik felébe, míg a másik felét megtöltik gabonával, pénzérmékkel, arannyal, ezüsttel vagy akár drágakövekkel – attól függően, hogy az adott személy milyen anyagi háttérrel rendelkezik. Majd ezeket az értékeket, melyek tömege megegyezik az adott személy tömegével, szétosztják a szegények, a rászorulók vagy a szent emberek között.

bhandara300

Az asrámban egy étkezéskor felszolgált étel összköltsége átlagosan négy-ötezer rúpia (2011-es adat). A főszezonban közel száz, a kevésbé sűrű időszakban kb. 50 fő lakik itt. Ha szeretnéd elnyerni a punyát (jó karma) azáltal, hogy az asrám egy teljes napi étkezését biztosítod, ennek költsége kb. 11.000 rúpia.

Várakozással tekintek az elé, hogy asrámunk sok barátja elnyerje ezt a punyát, ezt a jó karmát. Akár szankalpa (szent elhatározás) formájában is elkötelezheti magát valaki, hogy az elkövetkező 5, 10, 15 vagy 20 évben ilyen felajánlásokat tegyen.

Fordította: Réz Brigitta

Forrás:
http://ahymsin.org/main/misc/celebrate-your-birthday-or-initiation-with-a-bhandara-to-the-ashram.html

Ez is érdekelhet...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Szvámí Véda Bháratí: Mi a Bhandara?

| Himalájai Jóga Tradíció
0