Szvámi Véda Bháratí: Betegségszemlélet – II. rész


Himalájai Jóga Tradíció

Himalájai Jóga Tradíció

A Himalájai Tradíció a spirituális tudás megszakítatlan folyama, mely a himalájai barlangkolostorokban élő nagyszerű bölcsektől származik.

E Tradíció az emberi elme képzésének különleges módszereit tanítja, melynek célja, hogy az egocentrikus személyiségünkkel és a külsődlegessel való azonosulásunk helyébe a mindörökké tiszta, mindörökké bölcs, és mindörökké szabad Önmagunkról szerzett tudás lépjen.

Kortól, nemtől, felekezettől függetlenül- szeretettel várunk minden keresőt, aki belső késztetést érez önmaga jobb megismerésére, testi-lelki egészségének fokozására és/vagy a metafizikai valóság megtapasztalására.
Himalájai Jóga Tradíció

Latest posts by Himalájai Jóga Tradíció (see all)

“A tested és a szellemi gazdagságod gyönyörű.”

Látnotok kell, hogy nem csupán ezzel a fizikai testtel azonosítom magam. Az emberi lény csodálatosan gazdag jelenség, az emberi lény valóságos kincses zsák gyémántokkal és fényes rubintokkal, amelyeket még soha nem számolt meg senki. Oly sok mindent kell megtennünk, hogy vigyázzunk rá. Csak egyetlen este nem mosol fogat, és megízleled a lustaság gyümölcsét.

betegsegszemlelet2_300

Nem fogsz tudni mit kezdeni ezzel a testtel, ezzel az alkalmi vagy állandó kellemetlenséggel, hacsak nem fejlesztesz ki magadban kellő humorérzéket. Ezért nem azonosítom magam csupán a fizikai testtel. Nézz csak a testedbe. Egy csodálatos gépezet, annyira finoman kalibrált, az agytól bármelyik rendszeréig annyira kiegyensúlyozott. Mennyire jól szolgál bennünket. A hiányosságai nagyon nyomasztóak lehetnek, ha egyrészt nincs bennünk kellő humorérzék, másrészt pedig, ha nem vagyunk vele tisztában – mint ahogy sokan nincsenek, vagy csak elfelejtették –, hogy nem csupán ebből a testből állunk.

Ha nem vallanám magaménak ezt a filozófiát, de a testem jó ötven kilóval nehezebb lenne, nagyobb embernek hinnél-e, mint most vagyok? Nagyobb lennék-e akár egy szemernyivel is? Vagy ha csak 40 kilót nyomnék, kevesebbet érne-e a tanításom? Mit gondolsz? Vagy ha a fülem olyan formájú lenne, mint egy elefánté? Ezzel azt próbálom mondani, hogy emlékezz rá: a személyiséged nem csupán a szemedből és a füledből, nem az orrod vagy az ajkad formájából áll. Nem is abból áll, hogy férfi vagy, vagy nő. A szellemi személyiséged csodálatosan gazdag jelenség, amely kincsekből áll, fényes gyémántokból és rubintokból, amelyeket még soha meg nem számoltál. Hogyan éreznél, ha az egyik számlád 10 dollár mínuszban lenne, míg a másikon 10.000 dollár heverne? Nem jelentenél csődöt, igaz? Nem mondanád, hogy nincstelen vagy. Inkább a gazdagabb számláról átutalnál némi pénzt a szegényebbre.

Tisztában kell lenni a test hibáival, tudni a problémákról, amelyeket létrehoz, ha valaki nem figyel rá, mert végül mégiscsak eljön az elszámolás napja, és betegnek fogod érezni magad. „Betegnek érzem magam.”

Itt az ideje, hogy emlékezz rá: „Nem csupán ebből a testből állok.” Roppant gazdag világban élek, a boldog elme, a szerető elme világában. Tudván, hogy a létem egy része sokkal gazdagabb, mint az összes tapasztalat, melyet ez a test megadhat, soha nem éreztem magam levertnek a fizikai betegség miatt. 

A test betegségét némileg kontrollálhatod, ha megfelelő életet élsz, betartod a megfelelő étrendet, fenntartod az egyensúlyt, és nem úgy teszel, mint én, aki éjszakákon át fennmarad dolgozni, és hasonlók. De emlékezz: ezen a testen kívül a létednek vannak olyan területei, amelyek ugyanakkor bámulatosan gazdagok.

Gyakorta hentergünk az önsajnálatban ok nélkül. Kilépünk az éjszakába, hogy nevessünk, és jól érezzük magunkat egy bulin, de amint beülünk az autóba, és hazaérünk, rögtön elkezdjük sajnálni magunkat valami miatt. Az elme ezen viselkedése, ha ismétlődik, mentális szokássá válik. Amikor az elme egy bizonyos szokást kialakít, az agy válaszol rá. A fizikai agy ekkor apró parancsokat ad ki, az idegrendszeri energia apró kitöréseit. Apró parancsokat a hormonok áramlására, amely megpróbálja kiegyensúlyozni és kompenzálni az általunk keltett kiegyensúlyozatlanságokat.
Például valaki minden nap dühös lesz, ezért az agya minden nap egyfajta hormont bocsát ki, hogy ezt ellensúlyozza. Aztán lassan egy apró sejt feladja, egy kis szerv panaszkodni kezd. 10, 15, vagy 20 évnyi hibás magatartás kérdése, és hirtelen a test válaszolni kezd, megmutatja mindennek az eredményét. Ezen a ponton egyes testi állapotok visszafordíthatók a magatartás megváltoztatásával. Más állapotok azonban nem olyan könnyen fordíthatók vissza.

Két dolgot tehetsz: a visszafordítható állapotok esetében megváltoztathatod az étrended, légzési módszeredet, érzelmi mintádat, ezek révén megfordítod az állapotot, és visszanyered az egészséged. Ha az állapot nem visszafordítható, három dolgot tehetsz. Az első nagyon nehéz, próbálj emlékezni rá, hogy ez is csak egy adósság, amit megfizetsz, és érezz megkönnyebbülést miatta.

Ha nem vagy képes ezt érezni, két választásod van:
Egyrészről csökkented ennek a testre eső terheit.
Szvámí Ráma Tirtha, aki nagyszerű szvámi volt, a század elején az Egyesült Államokba látogatott. Fiatal éveiben nagyon beteges ember volt, briliáns elméjű, de beteges. Aztán megtalálta a jógát, és a legjobb futókat is legyőzte versenyben.
Soha sem kerekedsz azonban felül a testi bajaidon, amíg el nem kezded megtanulni, amíg meg nem tanulod, hogy az elme ennek a testnek az ura.

A következő részt hamarosan publikáljuk, addig is jó gyakorlást a fentebb olvasottakhoz …

Ez is érdekelhet...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Szvámi Véda Bháratí: Betegségszemlélet – II. rész

| Himalájai Jóga Tradíció
0