Sport és a jógalégzés

Jóga Magazin
Jóga Magazin

Latest posts by Jóga Magazin (see all)

A jógalégzés hatására megváltozhat sportteljesítményed, sőt a sportolás élménye is.

Egy sportoló számára a jóga áldásos hatása nem az izmok és a csontok munkájában rejlik. Sokkal inkább abban, hogy megtanulja a légzésmunka segítségével lecsendesíteni az idegrendszerét, és kihegyezni a koncentrációját az előtte álló feladatra. Ralph La Forge, kutató és jógi, eképpen magyarázza ezt: Amikor mélyen belélegzel, a tüdő kitágul a mellkas fala pedig megnyúlik, ez stimulálja a vagus ideget. A vagus ideg az agytörzsben helyezkedik el és lekígyózik az agytörzstől egészen a szívig és a zsigerekig a hasüregbe. A vagus ideg nyomása relaxációs érzést idéz elő, amely 15 másodperctől akár percekig is eltarthat.

„Tanulmányok azt mutatják, hogy a jógalégzés átmenetileg elnyomja a stressz hormonokat,” mondja La Forge. „Aki tehát – ha csak átmenetileg is – rendelkezik a stressz hormonok feletti uralommal, versenyelőnyre tehet szert bármilyen sportágban.”

Maxine Bahns, triatlon versenyző Ujjayi Pranajámával győzi le idegességét a versenyek előtt, legyen az akár futás, úszás vagy biciklizés. „A versenyeken mindig eljön az a pillanat, amikor felbukkannak a démonaim, és kezdem úgy érezni, hogy abba kell hagynom, mert vagy túl meleg van, vagy a lábamon a vízhólyag már vérzik, vagy csak mert egyszerűen rosszul vagyok” meséli. „Ekkor kezdem el a pránajámát, és az aggodalmaskodásom hamar elillan.”

A következőképpen stimulálhatjuk a vagus ideget, ezzel előidézve a relaxáció érzését, mint válaszreakciót:
Vegyél mély lélegzetet az orrodon keresztül. Töltsd meg a tüdődet az aljától a tetejéig, miközben lassan háromig számolsz (nem baj ha a tüdők hamar megtelnek levegővel). Tartsd bent a levegőt, amíg lassan háromig számolsz, majd lassan és egyenletesen lélegezz ki, miközben négyig vagy hatig számolsz (használd az Ujjayi technikát, ha azt találod kényelmesnek) Ismételd ezt a légzést többször, és fokozatosan nyújtsd meg a kilégzéseket, hogy végül nyolcig tudj számolni közben.

Forrás: Yoga Journal
Eredeti szöveg: Catherine Guthrie

Ez is érdekelhet...

1 Response

  1. tool szerint:

    sokat tanultam

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Sport és a jógalégzés

| Jóga Magazin
1