Segítő segédeszközök

A jóga-segédeszközök segítenek a test intelligenciájának felébresztésében, és ezáltal átformálják az elmét.

A jóga egy összetett dolog, de a meghatározása igen egyszerű: yogah cittavrtti nirodhah (Jóga Szútrák, I.2). Ez lefordítva annyit tesz: A jóga a tudat mozgásainak a megszűnése. A jógik a tudatot (citta) három részre osztják: elme, egó és intelligencia. B. K. S. Iyengar Az élet új megvilágításban című legújabb könyvében burkoknak nevezi ezeket a részeket.

A külső burok az elme. Ez szűri az öt érzékszerv felől áramló információkat, pl. azt, hogy éhes vagyok vagy fázom. Mivel az elme folyamatosan gondolatokat és képeket generál, Iyengar egy számítógéphez hasonlítja, amely nem tudja önmagát leállítani, és folyamatosan feldolgoz, megkülönböztet és döntéseket hoz.

Az egó a tudat legbelső burka. Ez adja nekünk a különállóság érzetét, az én-tudatot, és azt a benyomást, hogy mi vagyunk a világ közepe. Az egó értékes, hiszen őmiatta nem tévesztjük össze önmagunkat a buszon melletünk ülő idegennel, vagy a házunk előtt álló fával. De az egónak van egy negatív megítélése is, hiszen ő az, aki ragaszkodik a vágyakhoz, a sikerekhez, az előítéletekhez és a véleményekhez. Azt gondolja, hogy az egyén semmi más, mint az összessége mindazoknak a sikereknek, aggodalmaknak, tulajdonoknak, állásoknak es minden másnak amit felhalmozott. Az egó ragaszkodik az élethez, és gyakran él a dícső múltban vagy a félelmetes jövőben.

Az elme és az egó közt helyezkedik el a köztes burok, az intelligencia. Ez rendelkezik azzal a képességgel, hogy érzékelni tudja önmagát és meg tud tenni olyasmiket, amit azelőtt soha. Más szóval, az intelligencia a tudatnak az a része, amely lehetővé teszi számunkra, hogy megfigyeljünk magunkat (beleértve az elménket és az egónkat is) és hogy változásokat indítsunk el. Iyengar az intelligenciát a tudat forradalmárjának nevezi.
Iyengar azt mondja, hogy amikor az egyik burok aktív, akkor kiterjeszkedik, a többi réteget összehúzódásra késztetve. Tehát amikor az intelligenciát aktiváljuk, akkor a hiperaktív elmét és a ragaszkodó egót visszavonulásra kényszerítjük, és ezáltal megtapasztaljuk a jóga csendességét.

A bőr mélységei

Legtöbben azt gondoljuk, hogy az agy az egyetlen hely, ahol intelligencia és érzékelés létrejöhet. De Iyengar szerint ez az álláspont nem veszi figyelembe a test veleszületett belső intelligenciáját – márpedig ez a jógi eszköze a tudat lecsendesítésére. Szerinte az intelligencia a test minden egyes sejtjében kifejleszthető. Erre pedig az egyik módszer a segédeszközök használata.

A bőr, mondja Iyengar, az intelligencia egyik első rétege, hiszen a bőr idegzete információkat szolgáltat az agynak. Mivel egy négyzetcentiméternyi bőrdarabka több száz idegvégződést tartalmaz, amint egy segédeszköz hozzáér a bőrhöz, felébreszti és feléleszti a tudatosságunkat. Az intelligencia nem azáltal fejlődik, hogy érzünk valamit, hanem mert képesek vagyunk megfigyelni, hol ér hozzánk az eszköz, és hol nem, és hogyan tanít nekünk valami újat. “Minden eszköz lenyomatot kell hagyjon a testen” mondja Iyengar – ily módon kezd el majd az intelligencia kibontakozni. Semmi értelme az eszközhasználatnak, ha nem tanulunk belőle.

A tudat hullámzásainak elcsendesítése egy nehéz, igénybevevő feladat. Tapas, vagyis tűz szükséges ahhoz, hogy haladni tudjunk a jóga útján. Iyengar szerint a tapas gyújtja meg az intelligencia lámpását, a guru feladata pedig az, hogy fellobbantsa ezt a tüzet a tanítványokban, és megvilágítsa az intelligencia fényével a sötét és tudatlan területeket. A segédeszközök, a guruhoz hasonlatosan, arra vannak, hogy irányítsák a tanítványt az úton. Az igazi guru ritka, és nem lehetünk folyton a közelében. De ha a guru nincs jelen személyesen, a segédeszköz mutatja az utat a helyes cselekvés és a maximális intelligencia felé. Ha ily módon használjuk, a segédeszköz rávezet minket a megfigyelés, a megkülönböztetés és a reflektálás módozataira. Ez a folyamat pedig növeli az intelligenciánkat és megtanít a tudat hullámzásainak lecsendesítésére.

Adho Mukha Svanasana (Lefelé néző kutyapóz)

Tégy egy összehajtogatott takarót a földre, majd ereszkedj rá négykézláb. Tedd a tenyered a takaró két oldalára, úgy, hogy a középső ujj előre mutasson és a kezek vállszélességben legyenek. Emeld fel a térdeket a talajról és igazítsd a lábfejed oly módon, hogy csípőszéles távolságra legyenek egymástól. Ezután nyújtsd ki a karokat és lábakat, majd pihentesd a fejed a takarón. Ha a fejed nem ér le, emeld meg a takarót magasabbra, vagy vidd a lábfejeket távolabb a kezektől. Tartsd ki a pózt 1-től 3 percig. Majd ismételd meg takaró nélkül, és figyeld meg a különbségeket a láb és gerinc nyújtásában alátámasztott fejjel és anélkül. Figyeld meg, hogy a lábak és karok jobban nyúlnak, ha a fej pihen.

Végig tanulmányozd magad a pózban. Könnyebb azokat a helyeket figyelni, amelyek kontaktusban vannak a talajjal, illetve amelyek nyúlnak. De használd az intelligenciádat arra, hogy behatolj vele olyan területekre is, amelyeknek nem vagy tudatában. Iyengar szerint nem elég csak kitartani a pózt, hanem végig figyelnünk kell benne. A tenyerek lenyomásával időnként újra tudod tölteni a pózt. Ez majd a lábnyújtást is felerősíti. Bizonyosodj meg arről, hogy a felsőtest mindkét oldala egyvonalban van, és ugyanolyan hosszú, mint a test középvonala. Figyeld meg azt a pillanatot is, amikor a figyelmed lanyhul, és az intelligenciád visszavonul.

Salamba Sarvangasana (Válltámasz)

Helyezz három pontosan összehajtogatott takarót a földre. Végy egy jógaövet és készíts egy akkora hurkot, hogy ha belebújtatod a karokat és rögzíted az övet a könyök fölött, az öv segítsen a vállakat és a könyököket egy vonalban tartani.Vigyázz, hogy a hurok ne legyen se túl szoros, se túl laza. Helyezd az övet a felkarra a könyök fölött. Majd feküdj le a hátadra úgy, hogy a vállak legyenek a takarókon, a fej pedig a padlón (a nyaknak nem szabad a takarókon maradni). Figyeld meg ebben a fekvő helyzetben azt a pontot, ahol az öv hozzáér a karokhoz. Ugyanúgy és ugyanott ér-e hozzá a két karhoz az öv? Majd emeld a lábakat föl és gyere föl válltámaszba. Helyezd a tenyereket a hátadba. Nyújtsd a lábakat egyenesen fel. Semmiképp ne forgasd a fejed.

Iyengar szerint ebben a pózban arra kell az öv, hogy a kar bőrét és izmait tanítsa. Nem támaszként használjuk, és nem arra, hogy megakadályozza a könyökök szétcsúszását. Az öv olyan kérdésekre ad választ mint: Hol ér hozzá mindkét karhoz? Hol érzem az övet? Hol nem érzem az övet? Melyik kar húzza erősebben az övet? Ha más az érzet a két karon, melyik az a kar, amelyik helyesen dolgozik?
Használd az öv érzetét arra, hogy folyamatosan javítsd a pózt. A bicepszet csavard belülről kifele. Minél jobban forog a bicepsz, annál magasabbra emelkednek a lapockák. Amikor kijössz a pózból, figyeld meg hogy az öv hagyott-e lenyomatot a karodon. Az lenne jó, ha nem hagyott volna. Ha hagyott, az azt jelenti, hogy nekinyomtad a karod. Legközelebb próbálj ezen javítani.

Utthita Trikonasana (Kinyújtott háromszög póz)

Állj terpeszbe, szembe az ebédlőasztallal vagy a heverő hátsó részével. Fordítsd a jobb lábfejet picit befele, a bal lábat pedig teljesen ki, annyira, hogy a bal lábfej párhuzamos legyen az eszközöddel. Nyújtsd ki a karokat oldalra, majd anélkül, hogy a lábakat behajlítanád, tedd a bal kezed a talajra, a jobbat pedig nyújtsd felfele. Figyeld a felső háti szakasz izmait. Érzel keménységet a trapézizmodban? (ez egy nagy háromszög alakú izom a nyak és a hát találkozásánál.) Figyeld meg a lapockák és a gerinc közötti távolságot. Általában az alsó lapocka messzebb van a gerinctől mint a felső, de ideálisan egyforma távolságra kellene lenniük. A legtöbben nem is érzékeljük a felső lapockánkat ebben a pózban. Érezzük a karok nyújtását, de az nem föltétlenül jelenti azt, hogy a lapockaemelés megtörtént.
Ahhoz, hogy kijavítsd a pózt, hajlítsd be a jobb karodat és nyomd a jobb hüvelykujjod bele a segédeszközbe. Ez felemeli a lapockát, el a gerinctől és lehúzza a trapézizmot, el a fejtől. A hüvelykujj nyomása egy olyan hozzáférést biztosít a lapockához, amely ellenállás nélkül nem jöhetne létre. Tartsd ki a pózt 1 percig, majd ismételd meg a másik oldalon.
Leslie Peters
Forrás: Yoga Journal

Ez is érdekelhet...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Segítő segédeszközök

| Forrai Réka
0