A savászana minősége

Satyananda Yoga

A Satyananda Yoga (ejtsd: Szatjánanda Jóga) Sri Swami Satyananda Saraswati (Srí Szvámi Szatjánanda Szaraszvatí) és irányvonalának követői által kifejlesztett rendszer, amely olyan gyakorlatokat foglal magában, melyek az ősi, tradicionális forrásból erednek.
A Satyananda Yoga a gyakorlatokat a tradicionális módon alkalmazza; az ászanákat a test és az elme kiegyensúlyozására a fizikai testen keresztül, a pránájámát (légzőgyakorlatokat) az energia testen (Ki vagy Csi más rendszerekben) való munka érdekében, és a meditációt, hogy lecsendesítse és fókuszálja az elmét. Szemléletmódja kiterjed a jógikus életmódok tanítására és ösztönzésére, ráadásul nem csak a világi életről lemondottak, hanem családban élők és kezdők számára is.

Latest posts by Satyananda Yoga (see all)

A savászana, vagy mélyrelaxáció egyszerű és hasznos módja annak, hogy lecsendesítsük a testet és a tudatot. Ez egy kivételes módszere a teljes relaxációnak, amely segít érzékein visszavonásában. Sok személyes tragédia létrejötte a psziché területéhez kapcsolódik. Szenvedünk az önhipnózistól, amit véleményünk, öntudatosságunk, előítéleteink, hamis elképzeléseink a szegénységről, a gazdagságról alkotott tévhiteink és így tovább hoznak létre.

A savászana egy dehipnotizáló folyamat, amely semlegesíti számos negatív önszuggesztiónkat. Azoknak, akik őszintén alakítani akarják jellemüket, fel akarják adni rossz szokásaikat, szintén nagyon hasznos lesz.

Ha az a rossz szokásod, hogy bánts másokat (szóban, tettben, gondolatban), mintha egy láthatatlan erő kényszerítene erre, akkor rendszeresen gyakorolnod kell a savászanát, és a mélyrelaxáció eredményeképpen az asztrális testeden egymásra halmozódó pozitív elhatározások visszafordítják bizonyos reflexszerűen rögzült mintáidat. Végezd rendszeresen 15 napon keresztül, és meglátod, hogy az ösztönös szokás eltűnik a legkisebb erőlködés nélkül.

Orvosok, ügyvédek, tanárok és üzletemberek: testi és mentális feszültség halmozódik fel bennük napi munkájuk során. Nagyon sok hasznuk származhat a savászana gyakorlásából. Azoknak is jó terápia, akik álmatlanságban szenvednek vagy akik alvászavarokkal küszködnek.

Mi a különbség az alvás és a savászana között? Este általában anélkül fekszünk le, hogy elcsendesítenénk tudatunkat. A feszültség áramlása és a vérbőség miatt nyugtalanság marad bennünk. Átlagos alváskor a napi tevékenységeink nyugtalanság és befejezetlenség érzetét hagyják bennünk. A savászana valójában akkor jön létre, amikor feszültségeink csökkennek, vérkeringésünk lelassul és vérbőségünk is csendessé válik ezáltal a tudományos módszer által. A savászana jó minőségű alvást eredményez. Aki a savászanát gyakorolja, soha többé nem szenved álmatlanságban.

A savászana gyakorlata

Vegyünk le minden szoros ruházatot, és készüljünk fel a savászana gyakorlására. Feküdjünk hanyatt egyenes testtartással egy pléden. Fűzzük össze ujjainkat a fejünk felett, és kinyújtott karral nyújtózzunk meg, amennyire csak tudunk. Aztán helyezzük mindkét kezünket a test mellé tenyérrel felfelé. Győződjünk meg róla, hogy a testünk egyenes, szimmetrikus, majd csukjuk be szemünket.

Amikor készen állunk, kezdjük el ellazítani magunkat testrészenként. Kezdjük a jobb nagy lábujjal. Gondoljunk rá egy ideig. Aztán gondoljunk a második, harmadik, negyedik, majd az ötödik lábujjunkra. Talán nem fogjuk látni őket lelki szemeinkkel, de sorban gondolhatunk mindegyikre. Gyorsan kell tovább haladnunk testrészeinken, különben elalszunk. Most gondoljunk jobb talpunkra. Próbáljuk meg érezni a hideg, meleg vagy zsibbasztó érzeteket. Aztán haladjunk a jobb boka, majd a vádli felé. Legyünk tudatában az érzeteknek. Most gondoljunk a jobb térdünk ízületére. Érezzük a nyomást, ahogyan a térdünk nehezebbé válik. Aztán haladjunk a jobb combunk felé. Pihenjünk meg itt, és tudatosítsuk valamennyi érzetünket. Ezután vigyük figyelmünket a jobb medencére.

A medencéről egyből vigyük figyelmünket a jobb tenyérre. Tudatosítsuk tenyerünket, valamennyi érzetet a tenyérben, a vérkeringését is. Aztán menjünk át a jobb nagyujjra. Tudatosítsuk a jobb nagyujjunkat. Legyünk tudatában, ahogy egyre nehezebbé válik. Tapasztaljuk meg az érzetet. Azt fogjuk érezni, hogy a jobb nagy ujjunk nehezebbé és erőtelivé válik. Aztán lépjünk át a második, harmadik, negyedik és ötödik ujjunkra. Majd tudatosítsuk az egész kezünket, ujjainkkal egyetemben. Most figyeljünk a csuklónkra, könyökünkre és a jobb vállra. Ezek után ismételjük meg az egészet a bal oldalunkon.

Majd vigyük a tudatosságunkat a szahaszrara pontra. Ezen a ponton képesek leszünk arra, hogy egy kis erőkoncentrációt érezzünk a korona csakrában. Ha érzel efféle koncentrált erőmozgást a szahasrarában, az azt jelenti, hogy sikerült a savászana gyakorlatod.

Most figyeljünk a homlokunkra. Tudatosítsuk az egész területet. Aztán jöjjünk le a két szemöldök közötti részre. Van itt egy pont, próbáljuk meg érzékelni. Aki ismeri ezt a pontot, ismeri a pszichikus alvást. Most ereszkedjünk a szemhéjjakra, aztán lejjebb az orr hegyére. Itt határozottan érezni fogunk egy különleges érzetet.

Aztán menjünk lefelé a szívközpont felé, és tudatosan tapasztaljuk meg az érzeteket. Aztán még lejjebb a köldökközponthoz, és legyünk tudatában az itt tapasztalható érzeteinknek. Ezek után lazítsuk el a test nagyobb részeit. Kezdjük a jobb lábbal deréktól lefelé a lábujjakig, aztán a bal lábbal. Lazítsuk el mindkét lábat. Lazítsuk el a jobb kart a vállaktól az ujjak hegyéig, aztán a bal karunkat is. Majd lazítsuk el az egész testet a fejtől a lábujjakig.

Legyünk tudatában ellazult testünk fizikai jelenlétének. Most, ahogyan csendesen fekszünk, vizualizáljuk lelki szemeink előtt az egész testünket egy pillanatra. Érezzük, mintha egy alvó testre néznénk, amely nyugodtan pihen. Így próbáljuk meg szétválasztani fizikális és mentális testünket és a tudatosságot a testen kívülre vinni. Tisztán kell látnod, ahogy állsz a tested mellett és nézed azt. Alaposan nézegesd magad egy darabig. Tehát ki kell vetítened magad, aztán ahogy ezt megtetted, látnod kell magad a fejedtől a lábujjakig részletesen.

Végezetül, ebben a végsőkig befelé forduló állapotban asztrális testünkre halmozunk egészséges elhatározásokat, önszuggesztiót és reflexszerűen rögzülő mintákat. Ezek az elhatározások olyan egyszerű kijelentések legyenek, amilyenek csak lehetnek, és harmincszor ismételjük meg őket.

A jóga nidra, a pszichikus alvás magasabb és intenzívebb formájának gyakorlását alaposabban, egy jógi vezetése mellett kell megtanulni, aki el tudja magyarázni a pszichikus folyamatok sokféleségét. Ez a személyes tanítás meghaladja a beszéd és a toll hatalmát. Ha van mestered, aki vezetni tud a savászanában, ő el tud vinni a legmagasabb meditatív állapotba is ezen a gyakorlaton keresztül. Bár ez nem vezet szamádhihoz, de előkészítő gyakorlatként lehet alkalmazni. 
 

Forrás: Yoga magazin, 2004 november;
a Satyananda Yoga®/Bihar Yoga® tradíció nemzetközi magazinja;
www.biharyoga.net

Ez is érdekelhet...

A savászana minősége

| Satyananda Yoga
0