Resztoratív ászanák férfiak számára (1. rész)


Magyar Iyengar Jóga Szövetség

Magyar Iyengar Jóga Szövetség

A Szövetség célja, hogy támogassa az Iyengar Jóga oktatását Magyarországon és a régióban, és biztosítsa az okleveles Iyengar Jóga oktatók magas szintű tudásának folyamatos fejlesztését és hogy összekapcsolja a hazai gyakorlókat más országokéval, illetve a pune-i intézet munkájával.
Magyar Iyengar Jóga Szövetség

Latest posts by Magyar Iyengar Jóga Szövetség (see all)

Geeta S. Iyengar: Restorative asanas for men című cikkének fordítása

 

A fordított testhelyzetek óriási szerepet játszanak az endokrin rendszer karbantartásában mind a férfiak, mind a nők esetében. A férfiaknak – csakúgy, mint a nőknek – szintén szükségük van a resztoratív[1] és a hanyatt fekvő ászanákra, hogy fáradtság esetén visszanyerjék erejüket. A hölgyek a menstruáció időszaka alatt általában válogatott előrehajló ászanákat végeznek hanyatt fekvő pózokkal és esetleg segédeszközös dvipáda viparita dandászanát, illetve szétu bandha szarvangászanát. Ez a bizonyos, nők számára ajánlott szekvencia nem teljes mértékben ellenjavallt férfiak esetében sem, noha persze ők nem menstruálnak. A férfiaknak ugyanolyan fontos fenntartani a hormonális egyensúlyt, érzelmi stabilitást, elűzni a fáradtságot és mérsékelni az agresszivitást, mint a nőknek. Valójában a férfiaknak rendszeres szokásukká kellene tenniük a fordított, előrehajló és hanyatt fekvő testhelyzetek gyakorlását, legalább egy héten egyszer, hogy elkerüljék a cukorbetegséget, magas vérnyomást, hormonális és érzelmi zavarokat csakúgy, mint a dühöt és a vágyakat. Ennek hatására kialakul az elme csöndje.

A menstruáció, mely minden hónapban szabályszerűen végbemegy a nőknél, egy afféle élettani óra. Ez az óra szabályozza a ciklusukat és a nők minden huszonnyolc, harminc vagy negyven naponként menstruálnak. Ebben csak akkor keletkezik zavar, amikor valamiféle fiziológiás vagy mentális diszharmónia jön létre, vagy ha a menstruáció szünetel a várandósság idején. Máskülönben az „ébresztőóra” időben bekapcsol, és ez a nőket változtatásra készteti.

Egy nőnek az “óra” szerint igazítania kell a havi gyakorlásán, mivel mind az ovuláció, mind a menstruáció folyamatos változást jelez benne. A kémiai jellegű hormonális változások minden hónapban rendszeresen megjelennek a nőknél és a testi, illetve mentális egészség tekintetében változásokat okoznak, míg a férfiaknál ilyesféle látható jeleket nem találunk. A férfiak szerencsések, mivel nem rendelkeznek efféle „élettani órával”, mely „felriasztaná” őket. Ennek ellenére nem felejthetik el a tényt, hogy az ő esetükben egy bizonyos korban a változás hirtelen következik be és bennük is zavarok keletkeznek.

Egy fiú személyiségében hirtelen változás mutatkozhat a pubertás idején. Természete változik: agresszívabbá válik és a szülők ebben az időszakban nehézségekbe ütköznek fiuk nevelését illetően. Emiatt – legyen fiú vagy lány – nagyon fontos, hogy kialakítsa személyiségét. Számítani lehet rá, hogy a helyes ösvénytől, a jogi és morális irányelvek betartásától eltávolodnak. Ebben az időszakban a fiúk hirtelen felfedezik a nemiségüket. Az endokrin mirigyek és az élettani funkciók, melyektől ezek a faktorok függenek, óriási szerepet játszanak. A pubertás alatt és után a jógagyakorlás bizonyosan segíthet a kamaszoknak abban, hogy egyfajta belső mentális egyensúlyra tegyenek szert és érzelmeiket uralni tudják.

Fiúk és idősebb férfiak esetében is alapvető fontosságú, hogy a gyakorlásukat fordított pózokkal és előrehajlásokkal szabályozzák annak érdekében, hogy megszabaduljanak a fáradtságtól, ingerültségtől, érzelmi zavaroktól, stb.

A férfiak gyakran szenvednek váratlan és túlzott mértékű magömléstől, amely alkalmanként energiavesztést okoz. Azonban ez nem tekinthető betegségnek. Természetes folyamat ez. Ekkor a fordított testhelyzetekre és az előrehajlásokra kell fókuszálni.

Az endokrin[2] mirigyek segítik egymást az egyensúly fenntartásában, melyet pedig az idegrendszer szabályoz. A fordított pózok tonizálják és stimulálják az ideg- és endokrin rendszert a keringés javításával. Másfelől a keringési rendszer megfelelő működése a légző- és emésztőrendszertől függ. Így segíti a rendszeren belüli körforgás a test egészségét. Ha egy férfi tud egy keveset ezen rendszerek működéséről és a fordított testhelyzetek illetve előrehajlások helyes kivitelezéséről, ezek elmére és testre gyakorolt hatásáról, nem olyan nehéz felismerni azt, hogyan segítenek ezek az ászanák.

Hagy részletezzem ezt egy kicsit jobban! Vegyük például a szálamba sirsászanát (fejenállás) és szálamba szarvangászanát (válltámasz). A szálamba sirsászana stimulálja az agyalapi mirigyet és a pajzsmirigyet. A szálamba szarvangászana serkenti a vérkeringést a pajzsmirigy körül. Mindkét ászana, együtt a halászanával, ellenőrzi a mellékveséket. A Hathayoga Pradípika szerint a viparíta karaní esetén a csandraszthána (az agyalapi terület) tárolja az energiáját és nem hagyja a szúrjaszthánának (a köldök területe) hogy feleméssze az összes energiát. Valamennyi fordított póz, úgy mint például a szálamba sirsászana, szálamba szarvangászana, halászana és a viparíta karaní az írás szerint mind a viparíta karaní kategóriájába tartoznak, mivel a test fejjel lefelé helyezkedik el.

Az agyalapi mirigy a hipotalamusz alatt helyezkedik el. Valahányszor a testnek és az érzékszerveknek sürgős műveletre van szüksége, a hipotalamusz folyamatosan fogadja az idegi impulzusokat. A kibocsájtott kémiai anyagok a hipotalamuszból szabadulnak fel és az agyalapi mirigybe ürülnek. A hipotalamusz stimulálja az agyalapi mirigyet. A szálamba sirsászana, különösen, ha pontosan a fejtetőn végezzük, magasan felemelve a vállakat és a lapockákat beemelve a testbe, igen kellemes érzést hoz létre az agyban. Ezért végeznek az emberek szívesen fáradtság esetén szálamba sirsászanát, különösen, ha korábban kellő rendszerességgel csinálták. Az agy felé áramló javuló vérkeringés felfrissíti az agyat és stimulálja a mirigyeket.

Az orvosok gyakran óva intik és visszatartják a magas vérnyomással küzdő pácienseket a szálamba sirsászana gyakorlásától. Úgy tűnik, nincsenek tisztában azzal, hogy a helyesen kivitelezett szálamba sirsászana segít a vérnyomás szabályozásában. A szálamba sirsászanát kétségtelenül a szálamba szarvangászanával és a halászanával együtt kell végezni, ám a szálamba sirsászana már önmagában is preventív jellegű, feltéve ha megfelelően kivitelezzük. Amennyiben valakiben már kialakult egy rendellenesség, súlyosbíthatja a problémát, hacsak nem tanulta meg a helyes és pontos módszert. A hipotalamusz állítja elő a vazopresszin (más néven: ADH – a ford.) nevű hormont mely szabályozza a vérnyomást. A magas vérnyomás általános probléma a férfiak között, különösen ha a munkájuk feszültséggel, aggodalmakkal és mentális zavarokkal jár. Tehát ha elővigyázatosságképpen rendszeresen szálamba sirsászanát és szálamba szarvangászanát végeznek, megelőzhetik ezt a problémát.

Habár a diabetes inspidius ritkán diagnosztizált, nem úgy mint a diabetes mellitus, a fordított és az előrehajló ászanák nagyon hasznosak lehetnek. A diabetes inspidiusban a vizeletürítés gyakorisága nő, noha nincs cukor a vizeletben. A test azonban vizet veszít. A betegfolyamatosan szomjasnak érzi magát és sóvárog a víz után. Ez esetben az agyalapi mirigy nem tudja kibocsájtani a vazopresszint. Más szavakkal: a szúrja csakra (a köldöktájék) elnyeli a csandra csakra (az agyalapi terület) nektárját és eléget mindent. A fordított pózok rengeteget segítenek a diabetes ezen formájában szenvedő betegeknek. A szálamba sirsászana stimulálja a hipotalamuszt és az agyalapi mirigyet.

Szálamba sirsászana gyakorlása után éberséget és frissességet tapasztalhattál. A gyengén működő agyalapi mirigy letargiát, tompaságot, mértéktelen alvást, nehézséget, túlsúlyosságot, stb. okozhat. Egy egészséges agyalapi mirigy vezérli az alvásciklust. Ezért a diákoknak a vizsgáik alatt tanácsos a szálamba sirsászana, szálamba szarvangászana, halászana, szétu bandha szarvangászana, halászana és viparíta karaní pózokra koncentrálni annak érdekében, hogy gyorsan regenerálódjanak. Így nem szükséges többet aludniuk ahhoz, hogy visszanyerjék erejüket. Az agy friss marad.

Egy egészséges gyakorlónál ezek az ászanák óriási szerepet játszanak az intellektuális fejlődésben és a morális érzék formálódásában. Élesítik a szellemi képességeket is.

A szálamba szarvangászana kontrollálja a pajzsmirigyet és az agyalapi mirigyet. A szálamba sirsászana stimulálja ezeket a mirigyeket a szálamba szarvangászana pedig ellenőrzés alá vonja azokat a túlzott aktivitás elkerülése érdekében. A pajzsmirigy túlműködésben (hyperthyreosis) szenvedő emberek élvezik a szálamba szarvangászanát, annak ellenére, hogy támogatással kell végezniük, míg akiknek pajzsmirigy alulműködésük van (hypothyreosis), elevennek érzik magukat a szálamba shirsászanától. Egy egészséges pajzsmirigy a torokban megmutatja az “élni akarási” hajlamot. Az egyén aktívan és pozitívan él, a magasabb rendű gondolkodás és felsőbb tudatosság képességével. Egészséges és ellenőrzött pajzsmiriggyel kiegyensúlyozott és egészséges spirituális fejlődés lehetséges. A nem egészséges pajzsmirigy depressziót, levertséget és a öngyilkossági hajlamot mutat. Az egyén negatívvá válik.

Ugyanakkor az ember nem felejtkezhet meg ezen mirigyek és a szexuális aktivitás közötti kapcsolatról. A renyhe működésű agyalapi mirigy impotenciát okoz, míg a nemi mirigyek a szexuális izgalom által befolyásolják a pajzsmirigyet. Másfelől a vesék fölött elhelyezkedő mellékvesék serkentik a nemi mirigyeket.

 

[1] pihentető, frissítő

[2] belső elválasztású

 

Megjelent: Yogadhara (2000), 270-278. oldal

Fordította: Jakab Ákos

Lektorálta: Drimál István, okleveles Iyengar Jóga oktató

Ez is érdekelhet...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Resztoratív ászanák férfiak számára (1. rész)

| Magyar Iyengar Jóga Szövetség
0