Pránajáma irányzatok – V. Vinijóga

Jóga Magazin
Jóga Magazin

Latest posts by Jóga Magazin (see all)

A személyre szabott gyakorlás kialakítása

A T. T. Krishnamacharya és fia, T.K.V. Desikachar által alapított Vinijóga rendszerben a légzés az az alap, amire minden egyéb gyakorlás épül. “Számunkra az ászanagyakorlásban is a légzésáramlás és a gerinc mozgása közötti kapcsolat a lényeg” mondja Gary Kraftsow, az amerikai Vinijóga Intézet alapítója, és a Jóga az átalakulásért című könyv (Penguin Kiadó, 2002) szerzője. “Még magában az ászanában is arra törekszünk, hogy megértsük a belégzés és kilégzés áramlásának, valamint a légzés fokozatos mélyítésének a technikáját, illetve a biomechanikáját.”

A gyakorlás alatt a tanítványok megtanulják hogyan lélegezzenek oly módon, hogy ezzel támogassák a gerinc mozgását: például általában belégzéssel a hátrahajlásokban, kilégzéssel az előrehajlásokban és csavarásokban. Bizonyos pózokban a belégzés hosszát kell megrövidíteni a kilégzéshez lépest, vagy akár röviden vissza kell tartani a légzést. Máskor viszont, ahogy ismétlődik egy mozdulat, fokozatosan légzésmintát kell változtatni. “Mondjuk ha hatszor hajtunk végre egy ászanát” mondja Kraftsow “az első két alkalommal lehet 4 másodperc a kilégzés, majd 6 másodperc a következő két alkalommal, végül pedig nyolc másodperc a két utolsó alkalommal.”

A formális légzőgyakorlatok csak akkor kerülnek bevezetésre, amikor a tanítványok már kellőképpen járatosak az ászanagyakorlás légzésének minőségében, és ellenőrizni tudják azt. A pránajámára általában kényelmes ülőpoziciókban kerül sor – néha akár széken is. Azok, akik nem tudnak hosszú ideig így ülni, hátra is dőlhetnek. Hosszú légzésvisszatartások és bandhák, hacsak terápiás okokból nem javallott a beépítésük, csak haladóbb szinteken kerülnek bevezetésre.

A Vinijógában a tanítványokat arra tanítják, hogy fentről lefele lélegezzenek be, így hangsúlyozva előbb a felső mellkas, majd a törzs középső része, majd az also bordák, és legvégül a has kiterjesztését. “Az a tapasztalatunk, hogy a mellkastól-hasig való kiterjesztés sokat segít a légzésáramlás elmélyítésében.”mondja Kraftsow. “A mellkasi légzés segít a mellkas kiterjesztésében és a gerinc felső szakaszának megerősítésében. De van több olyan helyzet is, amelyben ellenjavalt a mellkasi légzés. Ha például asztmám van, ez súlyosbíthatja az állapotom.” Ezekben a helyzetekben a tanítvány egy másik légzésmintát kap, olyant, amely inkább enyhíti, mintsem erősíti a tüneteket.

A Vinjóga megközelítésben a jógagyakorlatok a tanítvány igényeinek megfelelően személyre szabott formát kell, hogy öltsenek. Ennek szellemében Kraftsow azt állítja, hogy amennyiben már kialakult egy alapvető légzéstudatosság, nincs szükség kötelezően előírt pránajáma szekvenciára. “Az első fontos dolog a kilégzés és belégzés hosszának fokozatos növelése. Ezután az utasításaim attól függően módosulnak, hogy mire van a tanítványnak szüksége. Ha aznap reggel alacsony az energiaszinted, egyfajta gyakorlást javasolnék, ha túlsúlyos vagy, vagy magas a vérnyomásod, akkor egy másik fajtát.”

Habár a Vinjóga arra fókuszál, hogy a gyakorlást az egyéni szükségletekhez szabja, ez nem jelenti azt, hogy a tanítványok a légzéssel tetszik-nem tetszik alapon foglalkoznának. “Óvatosnak kell lenni, és egy olyan ember irányításával dolgozni, aki tudja, mit csinál”mondja Kraftsow. “Én arra bátorítanám a tanítványokat, hogy keressenek egy tapasztalt és képzett tanárt, mielőtt elmerülnek a pránajáma gyakorlásában.”

Eredeti szöveg: Claudia Cummins
Forrás: Yoga Journal



Bookmark and Share

Ez is érdekelhet...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Pránajáma irányzatok – V. Vinijóga

| Jóga Magazin
0