Pránajáma irányzatok – IV. Kripalu

Jóga Magazin
Jóga Magazin

Latest posts by Jóga Magazin (see all)

Az érzékenység és tudatosság kiművelése

A Kripalu irányzat szintén már az elején bevezeti a pránajámát. Itt azonban nemcsak az ászanagyakorlás után, hanem előtte is találkozhatsz légzőgyakorlatokkal. “Én mindig 10-15 perc pránajámával kezdem az óráimat,” mondja Yoganand, a lenoxi (Massachussets) Kripalu Jóga és Egészségközpont haladó tanárképzőjének igazgatója. “Leültetem az embereket és pránajámát gyakoroltatok velük, hogy lecsendesedjenek és érzékennyé váljanak. Ha érzékenyebben megyünk bele a pózókba, akkor nagyobb az esély arra, hogy tudatában legyünk a határainknak és tiszteletben tartsuk a testünket.” A Kripalu irányzatban a pránajámát majdnem mindig ülő helyzetben tanítják, behunyt szemekkel. Egészen a középhaladó fázisig kevés hangsúlyt fektetnek az egyes bandhákra, vagy energiazárakra. A tanítványokat arra ösztönzik, hogy lassú és finom tempóban haladjanak. A tanárok néha megállnak és megkérdezik a tanítványoktól, milyen érzetek, érzések és gondolatok merülnek fel bennük. Ezzel próbálják elérni, hogy a tanítványok megérezhessék a gyakorlás finomabb árnyalatait is.

“A Kripalu Jógában az egyik kiindulópont az, hogy a test érzékenységének fejlesztésével nagyon sokat tanulunk a tudattalan indíttatásainkról ” magyarázza Yoganand. “A légzés ennek szerves része, hiszen azzal, hogy mennyit lélegzünk, öntudatlanul is meghatározzuk, mennyire leszünk érzékenyek. Ha mélyebben lélegzünk, érzékenyebbek vagyunk. Ezért amikor pránajámát oktatok, elsősorban arra buzdítok mindenkit, hogy engedjék el a légzést akadályozó tényezőket és fókuszáljanak arra, hogy mit éreznek.”

A pózok gyakorlása alatt is odafigyelnek a légzésre. A kezdő ászana órákon a tanítványoknak elmagyarázzák, hogyan lélegezzenek be és ki amint belemennek a pózokba és kijönnek belőlük, és hogy máskor is figyeljenek a légzésükre. Haladóbb órákon a tanítványok megfigyelik, hogyan változtatjáka  különböző pózok a légzésmintáikat, és hogy milyen érzések járnak együtt ezekkel a változásokkal. A haladók az Ujjayi pránajáma (győzedelmes légzés) egy finomabb változatát is gyakorolják.. Ebben a gyakorlatban a torok enyhén összeszorul, és a légzés hallhatóvá válik.

Az órák pránajáma részében a kezdők általában egy háromütemű légzésmintát gyakorolnak, akárcsak az Integrál jógában. Majd ülő pránajámában bevezetik az Ujjayi légzést, és a Nadi Sodhanát – így nevezik a Kripalu jógában a váltott orrlyukú légzést. A Kapalabhatit különösen lassan és óvatosan tanítják. “Amikor ezt tanítom” mondja Yoganand, “általában felszólítom az embereket, képzeljék el, hogy elfújnak egy gyertyát, majd ugyanígy megismételjük a kilégzést orron keresztül is.” A tanítványok fokozatosan fejlesztik ezt a gyakorlást, 30-40 légzéssel kezdve, majd gyorsítják a tempót és további ismétléseket adnak hozzá.
Csak haladóbb szinteken lépnek következnek további pránajáma gyakorlatok. Ekkor a tanítványok a többszáz éve Hatha Yoga Pradipika kézikönyvet használják útmutatóul, elsajátítva azt a nyolc formális pránajáma technikát, ami ebben a szövegben van leírva. “A pránajáma érzékenyebbé tesz,” mondja Yoganand. “Ahogy az emberek lassan tudatába kerülnek saját érzeteiknek és érzéseiknek, lehetőség nyílik a személyes fejlődésre és beteljesedésre.”

Eredeti szöveg: Claudia Cummins
Forrás: Yoga Journal



Bookmark and Share

Ez is érdekelhet...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Pránajáma irányzatok – IV. Kripalu

| Jóga Magazin
0