Nyújtsunk, nyújtsunk! De hogyan is? Anatómiai alapok 3.


Nagy Gábor

Nagy Gábor

20 éve gyakorlom és tanulom a hatha jógát (Yesudian, JME, Iyengar rendszer oktatóitól tanulva). 2004-ben kezdtem tanulni és gyakorolni az astanga jógát, 2006-ban végeztem az ETI-ben Természetgyógyász Reflexológusként. 2007-ben szereztem a nemzetközileg elismert hatha jóga oktatói bizonyítványomat az Bálint Jánosnál. Székesfehérváron oktatok jógát.

Több mint 3000 óra oktatási tapasztalattal és több mint 350 óra terápiás jóga gyakorlattal rendelkezem. A Magyar Jóga Társaság oktató tagja vagyok és tagja vagyok a Magyar Jógaoktatók szövetségének is.
Nagy Gábor

 

Reciprok gátlás!
Mozgás szempontjából az izmokat két fő csoportba (funkcióba) sorolhatjuk:

– agonista
– antagonista
 
Hogy melyik izom éppen melyik funkciót tölti be az, attól függően, hogy milyen mozgást végeznek az adott pillanatban.
 
Ha a karod behajlítod akkor a kétfejű karizom (bicepsz) lesz az agonitsa, a kar hátoldalán lévő izom a háromfejű karizom (tricepsz), lesz az antagonista. Ennek a működését nevezzük reciprok gátlásnak, illetve pontosabban ennek a működtetését ami a gerincvelői refleíven keresztül történik. Mindez önkéntelenül megy végbe. Ha viszont tudatosítjuk ezt a folyamatot, tehát tudatosan megfeszítjük az izmunkat, akkor az ellentétes izom el fog lazulni. Ezt ki tudjuk használni, mikor egy ászanában szeretnénk elmélyülni és így egyre jobban belehelyezkedni az ászanában. 
 
Ha nem volt elég érthető itt egy átvett leírás a reciprok gátlásról:
 
“Paschimottanászanában a négyfejű combizom az agonista, a combhajlító izmok pedig az antagonisták. Ha nem spontán, hanem tudatosan feszítjük meg a négyfejű combizmot a combhajlító izmok akkor is ellazulnak. Mindennek a gerincvelő a központja. A négyfejű combizom összehúzódását okozó idegingerület serkentő (1) és combhajlító izmokra gyakorolt impulzus gátló (2) hatású. Próbáld ki ezt a technikát, hogy mélyebben elmerülhess az ászanában, és alkalmazd más agonista-antagonista izomcsoportokra is. Figyeld meg, ahogy az ászanába egyre jobban belehelyezkedsz, biomechanikai szempontból milyen további jótékony hatást tapasztalsz.

Tanácsok a gyakorláshoz:

1) Figyelj az izomösszehúzásra: legyen finom és lassú. Ez segít megelőzni a sérüléseket.

2) Tanuld meg szabályozni az izomösszehúzódás erejét, különösen olyan nagy izmoknál, mint a négyfejű combizom.

3) Alkalmazd együtt a reciprok gátlást a korábban bemutatott izomorsó technikával, a megnyújtott izom még jobb ellazulásáért. Ez a kombináció a Bandha Jóga Kódex első része.

4) Hagyj elegendő időt a gyakorlatok között.

5) Mindig tapasztalt oktatóval gyakorolj.

6) Mindig konzultálj egészségügyi tanácsadóddal jóga vagy bármilyen más testgyakorlás előtt.

Ha most kezded az anatómiai ismereteket átültetni a gyakorlatba, ne felejtsd el, hogy nem kell első nekifutásra alkalmaznod a technikát. Előbb élvezd a test szépségét jógagyakorlás közben. Ezzel is tudatosítod az anatómia fontosságát. Később térj vissza ehhez a technikához és folyamatosan figyelve végezd el a bemutatott gyakorlatokat. Majd engedd el és pihenj. Pihenéskor a tudatalattid működésbe lép, új agyi idegpályák alakulnak ki. Amikor újra gyakorolni kezdesz meglepődve tapasztalod, hogy milyen könnyen alkalmazod a technikát.”

Forrás: bandhayoga.com

A reciprok gátlást olvasva eszembe jut Patanjali jóga szutrák 2. rész  47. és 48. szutrák:

“prayatna-saithilyananta-samapattibhyam”
magyarul: a stabilitás és kényelem az erőlködés alábbhagyásából és az egybeesések sorozatából származik.

“tato dvandvanabhighatah”
magyarul: ezután az ellentétek már nem jelentenek akadályt.

Tehát a haszontalan erőlködés helyett, tudatosan, kihasználva a gerinclevői reflexeket, tudjuk jól átélni az ászanákat és elmélyülni bennük! Ha helyesen használjuk az izmainkat (amit kell feszítünk, amit kell lazítunk), akkor az “ellentétek nem jelentenek akadályt”.

 

Ez is érdekelhet...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Nyújtsunk, nyújtsunk! De hogyan is? Anatómiai alapok 3.

| Nagy Gábor
0