Nyújtsunk, nyújtsunk! De hogyan is? Anatómiai alapok 1.


Nagy Gábor

Nagy Gábor

20 éve gyakorlom és tanulom a hatha jógát (Yesudian, JME, Iyengar rendszer oktatóitól tanulva). 2004-ben kezdtem tanulni és gyakorolni az astanga jógát, 2006-ban végeztem az ETI-ben Természetgyógyász Reflexológusként. 2007-ben szereztem a nemzetközileg elismert hatha jóga oktatói bizonyítványomat az Bálint Jánosnál. Székesfehérváron oktatok jógát.

Több mint 3000 óra oktatási tapasztalattal és több mint 350 óra terápiás jóga gyakorlattal rendelkezem. A Magyar Jóga Társaság oktató tagja vagyok és tagja vagyok a Magyar Jógaoktatók szövetségének is.
Nagy Gábor
Van három nyújtási reflex amiket érdemes átgondolni mielőtt nekiesnénk nyújtani!

1. Autogén gátlás
2. Miotatikus reflex
3. Reciprok gátlás

A háromból most az elsőt nézzük át röviden. Az autogén gátlást szokták “inverz nyújtási reflex”-nek is hívni. Hallgat mindkét névre 🙂 . Fogalma: a megrövidült izom izometrikus feszítése (nyújtva  ellenállással) során az izmokat a csontokkal összekötő ínszövetben található Golgi – receptor reagál a feszülésre. Amikor a feszülés eléri a kritikus értéket, amelyben a Golgi-ínorsó aktiválódik és gerincvelői ingerületen keresztül legátolja az izmot, ezáltal az izom elernyed. Oké! Magyarul: az erős kezdeti reflexes összehúzódás után az izom lassú és hosszan tartó nyújtási ingerre ellazul. Tehát ha ezt a reflexet ki akarod használni akkor nem hirtelen nyújtasz, mert ez pont ellentétes hatást vált ki, hanem figyelsz magadra és lassan finoman kezded el a nyújtást, időt adsz magadnak benne és csak akkor haladsz tovább a nyújtással, ha az izom már magától enged (autogén gátlás).

ui.: igen én is ismerem a PNF és egyéb technikákat, de ez az írás a sport és jóga kapcsolatát boncolgatja. És mi a jógában így szoktuk csinálni! 🙂
Csak finoman, jó gyakorlást!

 

Ez is érdekelhet...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Nyújtsunk, nyújtsunk! De hogyan is? Anatómiai alapok 1.

| Nagy Gábor
0