Női jóga – A betegség a kiindulópont


F. Tóth Gabi

F. Tóth Gabi

jógaoktató @ Agnisoma - Yoga Alliance ERYT-200 at Agnisoma
Ayurvédikus jóga- és életmód oktató, inspiratív előadó, a MÁS jóga koncepció (Mysore Ayurvédikus stílus, vagyis önálló gyakorláson alapuló ayurvédikus jóga) megalkotója. Jógával már több mint 10 éve foglalkozik. Jóga tanulmányait Indiában, Mysore-ban végezte és végzi folyamatosan, tradicionális mesterek keze alatt. Szakterülete az egyéni, személyre szabott ayurvédikus jóga, valamint jógaoktatók képzése az Agnisoma keretein belül.
Jelmondata: “Mindenki más, így mindenkinek más a jógája.
F. Tóth Gabi

Latest posts by F. Tóth Gabi (see all)

Beszélgetek egy potenciális jóga tanítványommal:

Én: Mi hozott el hozzám?
Ő: Miómám van, egyre nő, szeretnék megszabadulni tőle. Pedig dolgozok magamon, három éve jógázok.
Én: Értem. Megtennéd, hogy beszélsz nekem kicsit arról, hogy hogyan gyakorolsz? Milyen a tanárod, milyen légkör van az órán?
Ő: Egy férfi oktatóhoz járok, aki hatha jógát tanít. Nagyon kedves, szelíd ember. Azért is megyek hozzá, mert olyan megnyugtatóak az energiái. Segít lecsendesülnöm.
Én: Ok, de miket csináltok, hogyan csináljátok?
Ő: Hát statikus kitartott pózok vannak. Kb. 10-15 lélegzet egy póz.
Én: Mennyire lélegzel benne? Megmutatnád nekem hogyan lélegzel a gyakorlatok közben?
Megmutatja hogyan lélegzik. Teljesen hangtalan a lélegzet, alig mozdul bármi is. Teljesen statikus, mozdulatlan, “hideg” az ászana. Vagy legalábbis az én szavaimmal kifejezve, egyáltalán nincs benne élet, pulzálás.

Beszélgetünk a mióma okairól. Rossz párkapcsolat, blokkolt szexualitás. Persze, hogy a menzesszel és az emésztéssel is vannak gondok.

Tipikus képlet. Mennyi ilyennel találkozok. Mióma, ciszta, menzesz problémák, meddőség, alacsony libidó, inzulin intolerancia és hormonális zavarok (pajzsmirigy alul-, vagy túlműködés, prolaktin ingadozás).

Népbetegség lett az, hogy harminc felett a legtöbb nő beteg. Szinte “normális” hogy valami nincs rendben. Nagyon sokat foglalkoztat mostanában ez a kérdés, mert egyre jobban fáj, hogy mi van velünk nőkkel.

Miért ennyire betegek a nők, és hogyan segíthetne ebben a jóga?

A jógához rengetegen fordulnak segítségért, de sokszor eredménytelenül. Az utóbbi időben rengeteget kutattam azután, hogy mi lehet ennek az eredménytelenségnek az oka? Lehet, hogy a jóga nem használ ezekre a női problémákra? Vagy csak nem jól használjuk?

A kérdés mélyére ásva vissza kellett térjek az alapokhoz. Egyáltalán mit is gyakorolunk most mi itt nyugaton “Jóga”-ként?

Modern jóga – női jóga?

Már régóta tudom, hogy a modern jóga egy újkori képződmény. Minden a 19.sz. Elejére vezethető vissza Krishanamacharya munkásságára. Az összes modern kori fizikai (vagyis lényegében hatha) irányzat az ő tudásából, örökségéből táplálkozik, persze sok egyéb elemmel bővítve. Tudományos kutatás igazolja, hogy a modern jógák nagyrészt a Krishnamacharya-féle ashtanga jógára vezethetők vissza (lsd. Mark Singleton: Yoga Body c. könyvét), amelyben kifejezetten nagy szerepet kapnak a testépítő elemek. A korabeli ashtanga gyakorlást a fiatal kamaszfiúk elszabaduló hormonjainak kordában tartására fejlesztették ki. Ez a típusú gyakorlás fegyelmezetté tesz és segít fékezni a kirobbanó szexualitást.
Már a Krishnamacharya-féle eredeti verzió is sokat inspirálódott és vett át nyugati típusú testépítő mozgásokból: a birkózásból, az angol hadsereg kiképző gyakorlataiból valamint a fakírok és cirkuszi akrobaták bravúrjaiból. Korabeli képeken jól látható a reprezentatív és politikai szándék: jó testfelépítésű, rendkívül hajlékony jóga artisták pózolnak a Mysore-i palota kertjében. A cél: motiválni az indiai fiatalokat és növelni a nemzeti öntudatot a jóalkatú gyarmati angol katonák és a megszálló hatalom képviselőivel szemben.

Ezt a fajta jógát nevezi a modern jóga kutatás (modern yoga research) poszturális jógának, utalva arra, hogy ezekben az irányzatokban az elsődleges szempont a test fizikai fejlesztése. Ez a mozgásrendszer terjedt el Pattabhi Jois, Iyengar, Srivatsa Ramaswami, Indra Devi és a többi Krishnamacharya tanítvány által a nyugaton és bővült modern tudományos, vagy fél/áltudományos vagy éppen new age-i elemekkel, filozófiákkal. Az eredmény a modern nyugati jóga, amelyben az elsődleges cél a szép test elérése többnyire látványos pózok kivitelezése által, és mellette az igény az egészség megőrzésére. Ezt támogatja a “peace and love” filozófia és a “pozitív gondolkodás” is.

A modern jógarendszerek alapítói és elvi iránymutatói többnyire férfiak. A gyakorlók többsége viszont nő. Ez önmagában érdekes.

Elképzelhető, hogy valami, amit férfi testre fejlesztettek férfiak ugyanúgy alkalmazható legyen a női testre? Költői a kérdés. Senkitől sem lehet elvárni, hogy alapból a másik nem szemszögéből is gondolkodjon, hiszen az neki teljesen ismeretlen terület, és természetes, hogy mindenki magából indul ki.

Tehát hibáztatni senkit sem érdemes, inkább azon lenne hasznos elgondolkodni, hogy lehet e összefüggés aközött, hogy mi nőként mennyire vagyunk tisztában a saját természetünk, nemi adottságaink lehetőségeivel, és mennyire tudjuk egyáltalán felismerni, hogy valójában mi is illeszkedik ahhoz, vagy mi nem? Meg tovább mutat a kérdés, ha a saját elváltozásainkra, betegségeinkre keressük a megoldást.

Női természet

A modern nő szerintem nagyon el van vágva önmagától. Hihetetlen nagy vitát és könyveket lehetne megtölteni azzal, hogy mire is van szüksége a nőnek, hogyan éli meg önmagát és mennyire van a fakanál mellett vagy éppen a politikában a helye. Kutatások foglalkoznak azzal is, hogy a feminizmus sem hozta meg a hozzá fűzött sikereket: a mai nőknek nem egy fronton, hanem sok fronton kell helytállnia, ráadásul hihetetlen kritika mellett. Egyszerre kell jó nőnek lenni, szépnek, örökké fiatalnak, sikeresnek, helyt kell állni a munkában, otthon, a gyerek mellett. Közben folyamatosan stresszelnek bennünket azzal, hogy mikor szülünk, vagy miért nem, vagy miért nincs pasi, vagy miért vagy ennyire karrierista, meg önző meg satöbbi. Rengeteg nyomás helyeződik ránk és ebben persze, hogy meg is vagyunk zavarodva. Közben amerre nézek teljesen felborult és önmagát újradefiniálni próbáló felállásokat látok, legyen szó a párkapcsolatokról, a házasságról vagy a gyerekvállalásról. Persze hogy betegek vagyunk. Nők is, férfiak is. Csak minket egyből jobban támad ez az egész a nemi szerveink környékén.

Tantra és a női hormonok

A Tantra a női minőség, női princípium tiszteletén alapul. Mivel a nő az isteni teremtő energia materiális hordozója, őt helyezi az elsődleges fókuszba. Figyelem, nincs itt hierarchia a nemek között, mindkettő fontos, de az elsődleges mégis a női, mivel az a kapu a teljességhez. A férfi a nő által mehet a tudatosság felé. Ez a matriarchális modell alapfilozófiája. De mint olyan sokkal jobban figyelembe veszi a női természet sajátosságait: a ciklikusságot, a hormonális hatásokat egy hónapon belül az érzelmi állapotokra, a nő természetes igényét az aktivitásra, a teremtésre és az önkifejezésre.

Érdemes elgondolkodni, hogy ezek mentén mennyire megfelelő például a nőknek a testet, elmét elfeledő, Patanjali-féle rendszer: az “Ülj és meditálj! Légy csendben! Légy inaktív! Légy aszkéta! Fegyelmezd, igázd le a testedet!” – modell.

Egy nőnek sokkal változékonyabbak az érzelmei, mivel ciklikusan változik a hormontermelése, a hormonális aktivitása. Egy férfi ennél sokkal lineárisabb. Egy nőnek sokkal erőteljesebbek a biológiai impulzusai, ott van benne a teremtési kényszer. Egy bizonyos korszakban természetesen bekapcsol tudatosan, vagy tudat alatti búvópatakként a gyereknemzési vágy. A szexuális energiánk is folyamatosan fluktuál, másként működik a menzesz és az ovuláció alatt. A jógában érdemes lenne ezeket is figyelembe venni.

Az érzelmi hullámok váltakozása sokszor a negatív érzelmek dúlását is jelenti, amelynél a “pozitív gondolkodás” erőltetése csak a hormonális alapon meginduló érzelmek elfojtását jelenti, vagyis energiák besülnek és nem tudnak kiteljesedni, kicsapódni. Ez blokkokat okoz, ennélfogva a test csatornái szépen elzáródnak és hopp egyszer csak megjelennek a fizikai tünetek is.

Ez csak egy aspektus, de számos olyan gyakorlat, dogma, filozófia jelenik meg a modern jógában, ami nem támogatja a nőkben a kriya shakti, vagyis a teremtő női energia emelkedését.

A tantrikus irányzat a sajátos nemi jelleg megélésén keresztül vezet tovább az androgün, vagyis nemtelen és kiteljesedett emberi állapothoz.

Ülök a tanítványommal és legalább megtanítom lélegezni. Ez az első lépés. Érezni, ahogy pulzál bennem az élet. Érezni, ahogy a lélegzetem lehatol egészen a medencefenékig. Ahogy onnan valamit beindít. Hagyni hogy felkavarjon, megmozdítson és kibillentsen a biztonságos, hűvös, elmés és racionális megszokásból. A női minőség vad és érzelmes. Zabolázatlan. Meg kell ezt először élni, hogy megérthessük, hogyan tudunk hatni a hormonokra és hogyan tudjuk magunkat újrakalibrálni. Akár meggyógyítani.

Folyt. Köv.

F. Tóth Gabriella © 2016 Minden jog fenntartva.

Ez is érdekelhet...

1 Response

  1. Anikó szerint:

    Nagyon rávilágítottál a lényegre, jó kis cikk! Ezt minden jógát gyakorló nőnek olvasnia kellene.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Női jóga – A betegség a kiindulópont

| F. Tóth Gabi
1