Mudrák

Zsigmondi Tamara

2011 végén kezdtem el jógázni, akkor még elsősorban a testi vonulata fogott meg a jógának: egyféle alternatív testmozgásként álltam hozzá és hamarosan meg is tapasztalhattam a rendszeres gyakorlás jótékony fizikai, lelki és mentális hatásait. Azonban a hónapok során az érdeklődésem egyre inkább a jóga mélyebb oldala felé irányult és a kialakult bennem a vágy, hogy egyre jobban megismerjem a jóga hagyományát, a különböző filozófiai irányzatokat, az Ayurvéda rendszerét, az ászanák anatómiáját, stb. így 2013-ban elvégeztem egy 200 órás nemzetközileg elismert jógaoktatói tanfolyamot. Célom azóta is az ismereteim folyamatos bővítése és elmélyítése, illetve azok gyakorlati (jógaoktatóként) és elméleti (blog szerzőként) közvetítése.

Latest posts by Zsigmondi Tamara (see all)

Mostanában nagyon el kezdett érdekelni a mudra témaköre – lenyűgözőnek tartom, hogy olyan erő lakozik az ujjainkban, amellyel gyökeres változások érhetőek el az életünkben, befolyásolhatjuk testünk működését, hangulatunkat és hozzáállásunkat. Az eddigi kutatásom alapján elmondhatom, hogy ez egy rendkívül sokoldalú és bő téma, amelyben alaposan el lehet mélyedni. Egy kis bevezetésnek szánom ezt a bejegyzést: Gertrud Hirschi Mudrák – Az ujjak jógája című műve alapján összeszedtem pár alapvető gondolatot. Azt tervezem, hogy folytatom a mudrák tanulmányozását, elsősorban egy-egy kéztartás hatására vagyok egyelőre kíváncsi – a héten például a hátfájás elleni mudrát kezdtem el gyakorolni és már most tapasztaltam némi javulást a derekamban. Nyilván hinni kell benne, hiszen a tudat gyógyító ereje nélkül hiába a sok tudományos tény vagy empirikus tapasztalat.

A mudra fogalma, eredete és gyakorlata

OLYMPUS DIGITAL CAMERAA „mudra” szó (pecsét, szimbólum, gesztus, misztikus kéztartás) sok jelentéssel bír, tágabb értelemben a szimbolikus ujj-szem-vagy testtartásokra, légző gyakorlatokra utal, amelyek képiesen jelenítenek meg egy tudatállapotot vagy tudati folyamatot és fordítva – tehát például ujjaink segítségével befolyásolhatjuk testünket és szellemünket. A hatha jóga 25 mudrát ismer (szem-és testtartások, záró gyakorlatok vagy bhandák). A mudrák eredete az ősidőkbe nyúlik vissza és ugyan az egész világon használnak mudrákat, Indiában ezek a vallásos élet állandó részei. A hindu istenek ábrázolásában is nagy jelentősége van a mudráknak és a hastáknak (kartartások) – ezzel is kifejezik az istenek jellemzőit (hatalom, képességek, erények). A jógik ki tudták és tudják fejezni gesztusokkal és testtartásokkal a különböző hangulatokat és hogy hogyan lehet pozitívan befolyásolni a lelket.

A mudrák végzésekor az ujjakat finoman össze kell nyomni, miközben a kéz laza marad. A kezek feszültsége a test rugalmatlanságával is összefüggésben van, így lehet, hogy bizonyos mudrákat először nem is tudunk felvenni, de idővel feloldódnak az ujjak és a kezek feszültségei, illetve meg is erősödnek azok és hosszabb ideig ki tudjuk tartani őket. A mudrákat, amelyek nem csak gyógyító, hanem szent gesztusok is, gyakorolhatjuk ülve, állva, fekve és járás közben is, végzésükkor a testtartás legyen szimmetrikus és lazuljunk el, hogy ne gátoljuk az energiák áramlását. Hatékonyabbak a mudrák, ha meditatív állapotban végezzük őket és közben megfigyeljük és/vagy kontrolláljuk a légzésünket. A vizualizáció is erősíti a hatást és mivel érzéseink és gondolataink befolyásolják az energiákat és azok áramlását, ezért érdemes jó hangulatban, pozitív légkörben gyakorolni a mudrákat. A befelé fordulás, a csend kulcsszavak itt.

Egyszerre csak maximum három mudrát válasszunk, ezeket gyakoroljuk néhány papig – legyünk türelmesek, ha a várt eredmény esetleg késlekedik. Eltérő lehet, hogy mennyi ideig kell kitartani a mudrát – egy javaslat szerint egyszerre 45 percig vagy 3×15 percig tartsunk ki egyet naponta, de egyénileg is meghatározhatjuk az időtartamot – a lényeg a rendszeresség és hogy ugyanabban az időben végezzük őket. Jó mérőeszköz lehet, hogyha azt figyeljük meg, hogy mikor következik be a hatás. Akut problémáknál lehet 3 perctől fél órán át napi két vagy négy alkalommal végezni a mudrát, de valójában erre nincsen szigorú szabály – igazán a saját testünk lesz az irányadó az időtartamot illetően.

A mudrák megerősítése és hatása; ujjaink energiája

A mudrák megerősítése belülről történik meg, így fokozott figyelmet kell szentelnünk a légzés hatására: a légzés legyen lassú, mély, ritmikus, folyamatos és finom. A mudrázás megkezdése előtt végezzünk néhány mély kilégzést, ki- és belégzés után tartsunk egy rövid légzésszünetet, hogy felépülhessenek a belső erőink. A lassú kilégzés megnyugvást hoz, az erőteljes belégzés felfrissít. Az ujjak összenyomását is ehhez igazíthatjuk. Mudrázás közben végezhetünk vizualizációt (például tárgyak színei) és megerősítéseket, amelyeket oldottan, teljes hittel és lelkesedéssel csináljuk. Minden ujjnak megvan a feladata és az ereje a szervezeten belül, ezeknek ismeretével megőrizhetjük a testi és lelki békénket. Természetesen a mudrák gyógyító hatását össze kell kapcsolni a helyes életmóddal és a megfelelő táplálkozással. A mudrázás és a meditáció szervesen összekacsolódnak egymáshoz: az egyikkel fokozzuk a másikat. Ha teljes koncentrációval tartunk ki egy mudrát, az megnyugtatja és regenerálja az agy tevékenységét – sok mudra például szinkronba hozza a két agyféltekét, így erősödik az emlékezőtehetség és a kreativitás. Segítségükkel megszüntethetjük a hangulati ingadozást.

A mudrák több síkon is hatnak: testi síkon (durva anyagi energiák) és több finom anyagi síkon – ezeknek az energiamezőknek különböző rezgéseik vannak (csakrák, nádik, stb.). A kéz közvetlen összefüggésben van a nyakkal (a nyaki idegek a gerinccsatornán keresztül a karba, a kézbe és az ujjakba vezetnek), a kéz mozgékonysága összefügg a nyak mozgékonyságával – a kéz gyakorlatok oldják a nyaki feszültséget. A tíz ujjunk szétterpesztése tágítja a mellkasi csigolyákat, növelve a belélegzett levegő mennyiségét. A kéz és az ujjak közvetlen kapcsolatban állnak a szívvel és a tüdővel, ezért van az, hogy a kor előrehaladtával begörbülnek az ujjak: nő a szívkörnyéki feszültség, ami szívbetegséghez vezet, a belégzés akadályoztatása kedvez a salakanyagok lerakodásának.

Az ujjainknak különböző elemek feleltethetőek meg. A hüvelykujjhoz a tűz elem kapcsolódik – ennek a tüze táplálja a többi ujjat, vagy leveszi róluk a felesleges energiát, így egyensúlyba hoz bennünket (a tűz puszító-tisztító ereje). Minden testrészt vagy szervet erősítjük, ha fényt, melegséget vizualizálunk oda és belélegezzük. A mutatóujjhoz a levegő elem, a szívcsakra, illetve a vastagbél és a gyomor mélymeridiánja kapcsolódik. Ide rendelhetjük az inspirációt, a tér közelségének és távolságának érzékelését. Ehhez az ujjhoz kapcsolódik a gondolkodás és a jövőről alkotott képünk. A középső ujjat égi ujjnak is nevezik az indiaiak, a torokcsakra kapcsolódik hozzá. Az ujj energiája a végtelenségbe sugárzik ki (ez a leghosszabb ujjunk), a vérkeringés és az epehólyag mélymeridiánja tartozik ide – mindkettő abban segít, hogy megbirkózzunk az élet erőpróbáival. Az ujj minőségei a hajtóerő, az aktivitás, a merészség és a cselekvés öröme. A gyűrűsujjhoz a gyökércsakra tartozik, ez az erő képessé tesz bennünket a kitartásra, a dolgok megvalósítására. A máj mélymeridiánját kapcsolják ide, amely türelmet, oldottságot, reményt és jövőképet ad nekünk. Ugyancsak ezen ujj végén kezdődik az ún. „hármas melegítő” meridián, amely a test védő funkcióit irányítja, felelős a testhőmérséklet alakulásáért, ami kihat a sejtfunkciókra is. Ha a meridián jól működik, erős marad az immunrendszer és minden helyzetben meg tudjuk őrizni az egyensúlyunkat. A kisujjhoz a második csakra és vele a szexualitás (a hatha jóga alapján) kapcsolódik: az emberi kapcsolatok, a párkapcsolat is. A jógik a víz elemmel, az érzésekkel kötik össze ezt az ujjat – ha erős a szív energiája, akkor képesek leszünk örülni, jó lesz a hangulatunk.

Ez is érdekelhet...

Mudrák

| Zsigmondi Tamara
0