Mély relaxáció savászanában

Satyananda Yoga

A Satyananda Yoga (ejtsd: Szatjánanda Jóga) Sri Swami Satyananda Saraswati (Srí Szvámi Szatjánanda Szaraszvatí) és irányvonalának követői által kifejlesztett rendszer, amely olyan gyakorlatokat foglal magában, melyek az ősi, tradicionális forrásból erednek.
A Satyananda Yoga a gyakorlatokat a tradicionális módon alkalmazza; az ászanákat a test és az elme kiegyensúlyozására a fizikai testen keresztül, a pránájámát (légzőgyakorlatokat) az energia testen (Ki vagy Csi más rendszerekben) való munka érdekében, és a meditációt, hogy lecsendesítse és fókuszálja az elmét. Szemléletmódja kiterjed a jógikus életmódok tanítására és ösztönzésére, ráadásul nem csak a világi életről lemondottak, hanem családban élők és kezdők számára is.

Latest posts by Satyananda Yoga (see all)

A shavasana [savászana] vagy mély relaxáció egyszerű és hasznos módja annak, hogy lecsendesítsük a testet és a tudatot. Ez egy kivételes módszere a teljes relaxációnak és segít abban is, hogy érzékeinket visszavonjuk. Sok személyes tragédiánk létrejötte kapcsolódik a psziché területéhez. Szenvedünk az önhipnózistól, amit véleményünk, öntudatosságunk, elõítéleteink, hamis elképzeléseink szegénységrõl és gazdagságról alkotott tévhiteink és így tovább hoznak létre. A shavasana egy dehipnotizáló folyamat, amely semlegesíti számos negatív önszuggesztiónkat. Azoknak, akik õszintén akarják alakítani jellemüket, és fel akarják adni rossz szokásaikat szintén nagyon hasznos lesz. Ha az a rossz szokásod, hogy bánts másokat (szóban, tettben, gondolatban), mintha egy láthatatlan erõ kényszerítene erre, akkor rendszeresen gyakorolnod kell a shavasanat, és a mély relaxáció eredményeképpen az asztrális testeden egymásra halmozódó pozitív elhatározások visszafordítják bizonyos reflexszerű berögzült mintáidat. Végezd rendszeresen, 15 napon keresztül és meglátod, hogy az ösztönös szokás eltûnik a legkisebb erõlködés nélkül. Orvosok, ügyvédek, tanárok és üzletemberek. Testi és mentális feszültség halmozódik fel bennük napi munkájuknak során. Nagyon sok hasznuk származhat a shavasana gyakorlásából. Azoknak is jó pszichológiai kúra, akik álmatlanságban szenvednek és azoknak is, akik alvás zavarokkal küszködnek. Mi a különbség az alvás és a shavasana között? Este általában anélkül fekszünk le, hogy elcsendesítenénk a tudatunkat. A vér, a feszültség áramlása és a vérbõség miatt nyugtalanság marad bennünk. Átlagos alvásnál napi tevékenységeink nyugtalanságot és befejezetlenség érzetet hagynak bennünk. A shavasana valójában akkor jön létre, amikor feszültségeink csökkennek, vérkeringésünk lecsendesedik és vérbõségünk is csendessé válik ezáltal a tudományos módszer által. A shavasana jó minõségû alvást eredményez. Aki a shavasanát gyakorolja, soha többé nem szenved álmatlanságban.

A shavasana gyakorlata

Vegyünk le minden szoros ruházatot és készüljünk fel a shavasana gyakorlására. Feküdjünk hanyatt egyenes testtartással egy pléden. Fûzzük össze ujjainkat a fejünk felett, és kinyújtott karral nyújtózzunk, amennyire csak tudunk. Aztán helyezzük mindkét kezünket a test mellé tenyérrel felfelé. Gyõzõdjünk meg róla, hogy a testünk egyenes, majd csukjuk be szemünket. Amikor készen állunk, kezdjük el ellazítani magunkat testrészenként. Kezdjük a jobb nagy lábujjal. Gondoljunk rá egy ideig. Aztán gondoljunk a második, harmadik, negyedik, majd az ötödik lábujjunkra. Talán nem fogjuk látni õket lelki szemeinkkel, de sorban gondolhatunk mindegyikre. Gyorsan kell tovább haladnunk testrészeinken, különben elalszunk. Most gondoljunk jobb talpunkra. Próbáljuk meg érezni a hideg, meleg vagy zsibbasztó érzeteket. Aztán haladjunk a jobb boka, majd a vádli felé. Legyünk tudatában az érzeteknek. Most gondoljunk a jobb térdünk izületére. Érezzük a nyomást, ahogyan a térdünk nehezebbé válik. Aztán haladjunk a jobb combunk felé. Pihenjünk meg itt és legyünk tudatosítsuk valamennyi érzetünket. Ezután vigyük figyelmünket a jobb medencére. A medencérõl egybõl vigyük a figyelmünket a jobb tenyérre. Tudatosítsuk tenyerünket, valamennyi érzetet a tenyérben, a vérkeringésnek is. Aztán menjünk át a jobb nagyujjra. Tudatosítsuk a jobb nagyujjunkat. Legyünk tudatában, ahogy egyre nehezebbé válik. Tapasztaljuk meg az érzetet. Azt fogjuk érezni, hogy a jobb nagy ujjunk nehezebbé és erõtelivé válik. Aztán lépjünk át a második, harmadik, negyedik és ötödik ujjunkra. Majd tudatosítsuk az egész kezünket, ujjainkkal egyetemben. Most figyeljünk a csuklónkra, könyökünkre és a jobb vállra. Ezek után ismételjük meg az egészet a bal oldalunkon. Majd vigyük a tudatosságunkat a sahasrara [szahaszrara] pontra. Ezen a ponton képesek leszünk arra, hogy egy kis erõkoncentrációt érezzünk a korona csakrában. Ha érzel efféle koncentrált erõmozgást a sahasrara-ban, az azt jelenti, hogy sikerült a shavasana gyakorlatod. Most figyeljünk a homlokunkra. Tudatosítsuk az egész területet. Aztán jöjjünk le a két szemöldök közötti részre. Van itt egy pont, próbáljuk meg érzékelni. Aki ismeri ezt a pontot, ismeri a pszichikus alvást. Most ereszkedjünk a szemhéjjakra, aztán lejjebb az orr hegyére. Itt határozottan érezni fogunk egy különleges érzetet. Aztán menjünk lefelé a szívközpont felé, és tudatosan tapasztaljuk meg az érzeteket. Aztán még lejjebb a köldök központhoz és legyünk tudatában az itt tapasztalható érzeteinknek. Ezek után lazítsuk el a test nagyobb részeit. Kezdjük a jobb lábbal a deréktól lefelé a lábujjakig, aztán a bal lábbal. Lazítsuk el mindkét lábat. Lazítsuk el a jobb kart a vállaktól az ujjak hegyéig, aztán a bal karunkat is. Majd lazítsuk el az egész testet a fejtõl a lábujjakig. Legyünk tudatában ellazult testünk fizikai jelenlétének. Most, ahogyan csendesen fekszünk, vizualizáljuk lelki szemeink elõtt az egész testünket egy pillanatra. Érezzük, mintha egy alvó testre néznénk, amely nyugodtan pihen. Így próbálod meg szétválasztani fizikális és mentális testedet és a tudatosságot a testeden kívülre viszed. Tisztán kell látnod, ahogy állsz a tested mellett és nézed azt. Alaposan nézegesd magad egy darabig. Tehát ki kell vetítened magad, aztán ahogy ezt megtetted, látnod kell magad a fejedtõl a lábujjakig részletesen.
Végezetül, ebben a végsõkig befelé forduló állapotban asztrális testünkre halmozunk egészséges elhatározásokat, önszuggesztiót és reflex-szerûen rögzülõ mintákat. Ezek az elhatározások olyan egyszerû kijelentések legyenek, amilyenek csak lehetnek, és harmincszor ismételjük meg õket. A yoga nidra, a pszichikus alvás magasabb és intenzívebb gyakorlását egy jógi vezetése mellett kell alaposabban tanulni, aki el tudja magyarázni a pszichikus folyamatok sokféleségét, ez a személyes tanítás meghaladja a beszéd és a toll hatalmát. Ha van mestered, aki vezetni tud a shavasana-ban, õ el tud vinni a legmagasabb meditatív állapotba ezen a gyakorlaton keresztül. Bár ez nem vezet szamádhihoz, de elõkészítõ gyakorlatként lehet alkalmazni.

Forrás: Yoga magazin, 2004 november;
a Satyananda Yoga®/Bihar Yoga® tradíció nemzetközi magazinja;
www.biharyoga.net
www.satyananda.hu

Ez is érdekelhet...

1 Response

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Mély relaxáció savászanában

| Satyananda Yoga
1