Jógával és ájurvédával a hőségriadó ellen


Jógamájá Dévi Dászi

Jógamájá Dévi Dászi

Szabó Szilvia at Inbound Jóga
1998-ban találkozott a jógával, azóta gyakorolja. Közel 10 évig gyakorolt harcművészetet is, pár éve pedig indiai klasszikus táncokkal kezdett foglalkozni.
Tanulmányokat folytatott tanári, sportedzői, jógaoktatói, budo, AMM terápia, és hindu teológia szakokon.
2006-ban Indiába utazott tanulmányútra, ami meghatározta élete további alakulását. Azóta évente több hónapot Indiában tölt.
2012-ben Mestere tanítványának fogadta, és az autentikus hindu kultúra továbbörökítését kapta feladatul.

http://inboundjoga.hu/
http://jogatradicio.hu/
Jógamájá Dévi Dászi

Latest posts by Jógamájá Dévi Dászi (see all)

Beköszöntött az igazán forró nyár, a hőség csaknem elviselhetetlen – kánikula és hőségriadó. Mindenki nehezen viseli, talán csak az nem, aki éppen valamelyik vízparton hűsöl. Az ájurvéda, vagyis az élet tudománya, India ősi gyógyászati rendszere három típusba csoportosítja az embereket, közülük az egyik a pitta, a tűz. Aki ebbe a kategóriába tartozik, ő viseli a legnehezebben a nagy meleget, nekik gyűjtöttem össze azokat az ájurvédikus tanácsokat, melyek hűsítően hatnak ebben a forróságban.

Aki nem tudja, hogy az ájurvéda tudománya szerint melyik testtípus (dosha) kategóriába tartozik, az se legyen csalódott, mert ezek a tanácsok mindenki számára jelenthetnek megoldást. Arról nem is beszélve, hogy nagyon ritka, hogy valaki tisztán egy típusba tartozzon. Általában kevert típusok vannak, de az sem kizárt, hogy valaki úgynevezett tridóshás legyen, vagyis mindhárom típusba tartozzon.
A jóga gyakorlatrendszerében is megtalálhatóak a hűtő és a fűtő hatású technikák is, nem véletlenül, hiszen a jóga az ájurvédán alapszik. Ilyenkor a nagy hőségben érdemes a fűtő típusú gyakorlatokat kerülni, illetve ha mégis végezzük őket, akkor a kora hajnali órákban tegyük, amikor még kellemes a hőmérséklet. A hűtő jellegű technikákat azonban érdemes gyakorolni.
Az ájurvéda, mint ahogy a jóga is teljes egészében szemléli az embert és a környezetét, mindenre kiterjedően vannak tanácsai, mint az ízek, hangok, illatok, tapintás, és a látvány.

Hűsítő tanácsok a tűz csökkentésére hőségriadó idején

  • Táplálkozás
    „Az vagy, amit megeszel.” Nagyon találó bölcsesség, a nagy melegben az ember szervezete nem is kívánja annyira az ételeket, mint a hűvösebb időszakokban. A természetben rengeteg táplálékot találunk ilyenkor. Érdemes sok folyadékot, és nyers ételt fogyasztani. Az ízek közül a keserű, az édes, és a fanyar, melyek nyugtatják a pittát, és hűsítő hatásúak.
    Fogyasszunk bátran almát, szőlőt, cukkinit, áfonyát, avokádót, grapefruitot, uborkát, és zöld leveles zöldségeket, salátákat.
    Kerüljük az alkoholt, a nehéz ételeket, az ízek közül a sós, csípős, és savanyú, valamint az olajban sült, és a zsíros ételeket.
    Fűszerezésre, ízesítésre használjunk koriandert, görögszénát, édesköményt, és citromlevet.
  • Hangok
    Egy kellemes, lágy dallam megnyugtatja az érzékeket, elcsendesít. A csend, a nyugalom oldja a feszültséget, hűsítő hatású. A jóga alaptechnikái közül a relaxáció a leginkább hűsítő gyakorlat. Savászanában, vagyis hullapózban pihenve hagyjuk, hogy szervezetünk teljesen ellazuljon, lehűljön. A hangok közül a fuvola nektári hangja képes a teljesség felé repíteni, elérni a tökéletesen ellazult állapotot.
  • Illatok
    Otthon használhatunk illóolajokat, melyek közül a geránium, a rózsa, és a jázmin a leginkább hűsítő hatásúak.
  • Tapintás
    Fontos érzékszervünk a bőrünk is, melyhez a tapintás érzete tartozik. A ruha érintése is meghatározza komfortérzetünket. Nagy melegben természetes anyagú, lágy, szellős legyen a viseletünk. Vékony hosszú ruhákat is érdemes hordani, mely finoman takarja, védi a bőrt az erős napsugaraktól.
  • Színek
    Az ötödik érzékszerv a szemek, a látáson keresztül is hűsíthetjük, frissíthetjük magunkat. A színek közül a fehér, a szürke, a kék, a zöld, és az ezüst rendelkezik ezzel a hatással. Nézni, hordani, körbevenni magunkat érdemes ezekkel a színekkel.

A jóga gyakorlatai közül a pránájámákat, vagyis a légzőgyakorlatokat érdemes végezni napi szinten. Segítenek megszabadulni a feszültségtől, és a méreganyagoktól, feltöltenek energiával. A speciális hűsítő pránájámákat szájon keresztül végzik a jógik, a szítali, és a szítkari gyakorlatokkal. Mindkettő nagyon egyszerű, és könnyen végrehajtható technika. A belégzés szájon keresztül történik, majd néhány másodperces benntartás után orron keresztüli kilégzés. A szítali technikánál nyitva tartott ajkakkal a nyelvből csövecskét formálva, és enyhén kitolva, a nyelven keresztül történik a belégzés. Majd a nyelv visszahúz, és puhán zárnak az ajkak a benntartás, és kilégzés alatt. Akinek nehéz a nyelvéből csövecskét formálni gyakorolhatja a szítkari pránájámát, ami teljesen megegyezik az előzővel, csak nem kell csövecskét formálni a nyelvből, hanem lazán nyitva tartani az ajkakat, és a fogakat, és csak enyhén kitolni a nyelvet a belégzésnél. Remélem, így neked is sikerül elviselhetőbbé és értékesebbé tenned napjaid kánikula és hőségriadó idején.

 

Ez is érdekelhet...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Jógával és ájurvédával a hőségriadó ellen

| Jógamájá Dévi Dászi
0