Jógaterápia – biztonságosan I.

Jóga Magazin
Jóga Magazin

Latest posts by Jóga Magazin (see all)

Bár nincs terápiás beavatkozás kockázat nélkül, egy gondosan megválasztott jógaterápiás program nagyobb valószínűséggel segít egy problémán anélkül, hogy a meglévő baj elmélyülne.

Ahimszá: vagyis erőszakmentesség, a jámák (morális előírások) első alaptétele Patañjali nyolcrétű ösvényén. Ahimszá az alapja mind a jógának, mind a jógaterápiának. Teljes összhangban áll Hippokrátész orvosi javaslatával: “Először is ne okozz további bajt.” Mikor egy tanítványod különféle egészségügyi problémákkal fordul hozzád, hogy jógaterápiával segíts rajta, az utolsó dolog, amit szeretnél, hogy problémáit súlyosbítod. Ez a jógaterápiáról szóló cikk első és második része számba veszi, hogyan lehet a jógaterápia jótékony hatásait növelni, miközben a problémák elmelyülésének veszélye minimális szintre csökken.

Lassan, de biztosan

Habár csábítónak tűnhet fejest ugrani egy jógaterápiás kezelésbe, mégis a legjobb útmutató a türelem. A jóga egy igen hatásos, de lassú gyógymód. Jobb, ha megfontoltan haladunk előre. Maradjunk a biztonságos gyakorlás mellett mindaddig, amíg teljesen meg nem bizonyosodtunk, hogy tanítványunk megérett a továbblépésre. Kis léptékben növeljük a kihívásokat, hogy ezáltal önmagukban felfedezhessék fel az igazi fejlődést.

Az otthoni gyakorlás elsődleges a sikerhez. Mivel a tanítványok otthon egyedül jógáznak majd, csak olyan gyakorlatsorokat javasoljunk, amit biztonságosan el tudnak végezni. Először érdemes néhány könnyen elvégezhető pózt és légzőgyakorlatot mutatni egy kihívást jelentő, hosszú és összetett program helyett.

Ironikusnak tűnhet, hogy akik a leglelkesebbek a jóga hatékonyságát illetően, azok vannak a leginkább kitéve a sérülések veszélyének. Ez egyszerűen azért van, mert többet akarnak gyakorolni, mint amit a testük és idegrendszerük elbír. Ha tanárként úgy érezzük, egy-egy tanítvány túlzásokba esik, javasoljuk a visszafogottságot, a mértékkel való gyakorlást, és szépen lassan fejlesszük ki bennük mind a testi, mind a tudati és a lelki állóképességet. Különös figyelmet szenteljünk azoknak a kezdő, középhaladó tanítványoknak, akiket a haladó, nehéz és komplikált ászanák illetve légzőtechnikák vonzanak, hiszen nagyobb valószínűséggel még nincsenek ezekre felkészülve.

Patañjali Jóga-szútráiban azt írja: rendszeres és hosszan tartó gyakorlás szükséges, hogy valaki sikeres lehessen a jógában. Ez a rendszeresség és a kitartás – és persze a hozzáállás is – meghatározzák, mennyire lesz sikeres a terápia. Néhány alapgyakorlat rendszeresen végezve, egyre több kifinomultabb beállításokkal hosszútávon sokkal hatékonyabban működnek, és kevés esélyt hagynak a meglévő problémák súlyosbodásának.

Mindig vedd figyelembe a tanítvány aktuális állapotát!

Bár a legtöbb jógaterápiáról szóló cikk és tanulmány speciális eseteket boncolgat, emlékezzünk arra, hogy minden tanítvány egyedi problémával rendelkezik és érkezik hozzád. Két tanítványnak lehet hasonló a diagnózisa, például hátfájás vagy mellrák, de a többi körülmény majdnem biztos, hogy különböző. A tanítványok más motivációkkal, jógás háttérrel, fizikai felkészültséggel, jógázásra szánt idővel stb. rendelkeznek, amelyek befolyásolják, mit javasolhatunk nekik.

Természetesen nem szabad megfeledkeznünk az ellenjavallatokról a tanítvány problemáit figyelembe véve – például a fordított pózok (ide tartozik a lefelé néző kutya is) nem javasoltak annak, akinek retinaleválása volt. Az is fontos, hogy a fő problémán felül a “mellékproblémákat” is vegyük figyelembe, amikor előírjuk hogyan gyakoroljanak. Például a napüdvözlet és a hátrahajlások legtöbbször segítenek azon, aki depresszióval fordul hozzánk – pláne ha tamaszikus jellegűek (letargikusak), nem pedig radzsaszikusak (izgatottak), de ha csuklófájdalmaik vagy -sérülésük van, a napüdvözletet módosítani kell.

Még ha ki is alakítottunk egy jól működő programot, ami segít, elképzelhető, hogy módosítanunk kell átmenetileg, ha a tanítvány például megfázással küszködik, vagy csak egyszerűen rosszul aludt előző éjszaka. Ilyenkor érdemes több hangsúlyt fektetni a relaxáló, pihentető gyakorlatokra. A cél, hogy a tanítványok képesek legyenek maguk módosítani otthoni gyakorlatsorukat annak függvényében, hogyan érzik magukat az adott napon. A legfontosabb, amit megtaníthatunk, hogy minden adott pillanatban tiszteljék a testükben, tudatukban és lelkükben játszódó folyamatokat, hogy ne erőltessenek magukra egy előre meghatározott programot annak ellenére, hogyan érzik magukat.

Az egyik legjobb módja, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy az általunk javasolt jóga program tényleg működik és biztonságos, ha megfigyeljük őket gyakorlás közben. Miközben végigcsinálják az előírt programot, filgyeljük légzésüket, szemükben a figyelmet és összpontosítást, a bőrük színét, koncentrációs képességüket. Gyakran kérdezzük meg, hogyan érzik magukat. Így együtt gyakorolva könnyebb tanácsokat adni, hogy hogyan igazítsanak a pózokon, vagy jelezni, ha lélegzetük nehézkessé válik. Ne engedjük a tanítványokat egyedül gyakorolni, amíg jelenlétünkben biztonságosan nem hajtják végre a gyakorlatokat. Ez persze nem azt jelenti, hogy az ászanákat tökéletesen kell végezzék. Addig a pontig tökeletesítsék saját határaikon belül, amikortól már nem áll fenn a veszélye a sérülésnek.

 Dr. Timothy McCall
belgyógyász,
a Yoga Journal orvosi tanácsadója
és a Jóga mint orvosság című könyv szerzője
Fordította: Rita Maximilian 

Ez is érdekelhet...

Jógaterápia – biztonságosan I.

| Jóga Magazin
0