Interjú Nádas Lindával

Jóga Magazin
Jóga Magazin

Latest posts by Jóga Magazin (see all)

AUM: Mit kerestél, amikor elkezdtél jógázni?

N.L.: Harmóniát.

AUM: Ki volt az első mestered/tanárod?

N.L.: Bikramot tartom az első mesteremnek.

AUM: Mi okozott eleinte nehézséget a jóga gyakorlásában?

N.L.: Az ászanákkal bizonyos szintig sosem volt gondom. Ami nehézséget jelentett eleinte az a relaxáció volt. Nem ment a lazítás, folyton pörögtek a gondolataim és mindig azt vártam, hogy mikor lesz már vége. Aztán egyszer csak észrevétlenül ráéreztem…

AUM:  Visszatekintve gyakorlásod történetére, hogyan változott a fókuszod a jóga területein?

N.L.: Míg kezdetben a jóga számomra csak fizikai testgyakorlás volt, később egyre inkább vonzott, mint spirituális út.
Mostanában egyre inkább odafigyelek az anatómiailag helyes testtartásra. És ez a törekvés egyre többször kerekedik felül a hiúságomon.

AUM: Hogy találtál rá az irányzatra, amit most képviselsz?

N.L.: Édesanyám járt már egy ideje Bikram jógára és ő ajánlotta nekem.
A Bikram jóga mellett a tradicionális hatha jógát is magaménak érzem és jelenleg is tanulom a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskolán.

AUM: Miért érzed, hogy ezen irányzat felé vagy elkötelezve?

N.L.: Én először a Bikram jógában találtam meg azt a fizikai megterhelést, amelyre szükségem volt. Szeretem ezt a sorozatot, mert egyszerre fokozza az erőt és fejleszti a hajlékonyságot.

AUM: Milyen más jógastílus, megközelítés vonz ezen kívül?

N.L.: Általában a dinamikusabb órákat szeretem, mint például az ashtanga jóga, szeretek mindig valami újat kipróbálni.

AUM: Jelenleg mit tartasz fontosnak a tanításban, és mit a saját gyakorlásodban?

N.L.: A tanításban kezdőknél a gyakorlatok helyes végrehajtását tartom fontosnak, hogy ezzel csökkenjen a sérülés veszélye. Ha már a gyakorló helyesen végzi az ászanákat, akkor tovább léphetünk.
A saját gyakorlásomban a folyamatos fejlődést tartom fontosnak mind testileg, mind lelkileg, mind szellemileg.

AUM: Milyen típusú embereket járnak hozzád jógát tanulni?

N.L.: Nem tudnám és nem is szeretném tipizálni az embereket. Bárkit szeretettel várok, aki érdeklődik a jóga iránt.

AUM: Miért szeretsz tanítani, miért lettél jógatanár?

N.L.: Mert nekem működik, bevált a jóga és szeretnék másoknak is segíteni. Hihetetlenül nagy örömet okoz, amikor látom, ahogy szépen lassan, napról napra fejlődnek a gyakorlók és még nagyobbat, amikor a láthatatlan fejlődésekről is beszámolnak.

AUM: Szerinted miért figyelhető meg az az általános jelenség, hogy a jóga nagyobb arányban vonzza a nőket?

N.L.: Sajnos az a tapasztalatom, hogy a nyugati világban a jóga úgy terjedt el, mint nőies tevékenység, és szerintem a nyugati férfi úgy érzi, hogy csorbát szenved a férfiassága egy kis jógázástól. Holott mi tudjuk, hogy eredetileg a jógik nagyrészt férfiak.

12. Szerinted mi a jóga általános célja?

N.L.: Számomra a jóga célja a test egészségének megőrzése a lélek fejlődésének érdekében.

AUM: Mennyiben lehet cél ez egy átlagos, napi 8 órában dolgozó nyugati ember számára?

N.L.: Szerintem ez bárki számára követhető cél.

AUM: Mit gondolsz, mi napjaink jógatanárainak a feladata?

Napjaink jógatanárainak a feladata első sorban az, hogy minél több emberrel megszerettessék a jógát, és minél több embert vezessenek a jóga útjára.

AUM: Milyen hangsúlya van a tanításodban az ászanáknak?

N.L.: A Bikram jóga órán az ászanákon van a fő hangsúly. Ha a gyakorlót a jóga más aspektusai is érdeklik, akkor arról inkább az órán kívül esik szó.

AUM: Meditálsz rendszeresen?

N.L.: Inkább úgy fogalmaznék, hogy gyakorlom a relaxációt és a meditációt.

AUM: Nyitott rendszerű órákon bizonyos irányzatok nem javasolják a pránajáma oktatását. Mit gondolsz erről, illetve melyek azok a technikák, melyeket nem rendszeres gyakorlók is biztonsággal végezhetnek?

N.L.: A Bikram jóga órán mély légzést használunk az elején és szájon keresztül végzendő fújtató légzést használunk az óra végén a test hűtésére. Az a környezet nem alkalmas komolyabb pránajáma gyakorlatok végzésére.
Az én véleményem szerint szobahőmérsékleten végzett jógaórán, ha az oktató megfelelően képzett és viszonylag állandó csoporttal dolgozik, akkor az alapoktól kezdve a tanítást használhat pránajáma gyakorlatokat a megfelelő mennyiségben. Nem állandó csoport esetében inkább csak rávezető légző gyakorlatokat alkalmaznék, mint pl. a teljes jógalégzés és a részlégzések.

AUM: Mi az a tanács, amit itt és most adnál a gyakorlóknak a jógával kapcsolatban?

N.L.: Éld a jógát! Namaste!

 

Lindát megtalálod itt:
www.bikram.hu

Ez is érdekelhet...

Interjú Nádas Lindával

| Jóga Magazin
0