Indiai akupresszúra – Marmapresszúra I.

Késmárki László

író, tanár, könyvkiadó

A jóga hagyománya mély és szent forrás; csak az eleven közösségből fakad. A jóga forrása takarékos és pazarló, de mindenkinek érdem szerint ad. Ad tudást kortyonként a szomjazónak és megtisztulást az önmagában fürdeni vágyónak. Ad annak is, aki csak elvenni akar, és ad annak is, aki nap mint nap hozzáilleszti magát a Teremtéshez. 21 éve – a bölcsészdiploma (magyar, történelem, pszichológia) megszerzése óta –e gondolatok szellemében foglalkozik kundalini-, agni-, marma-, nada-, nadi- és mantra-jógával, valamint ájurvédikus ujj-jógával, marmapresszúrával és indiai orvosi asztrológiával.

Eddig megjelent művei: Indiai akupresszúra Marmapresszúra és marma-jóga, Gyógyító kéztartások, Gyógyító kéztartások II., Ájurvédikus asztrológia és marmapunktúra, Nadi-jóga A gyógyító prána, Test-lélek szótár A betegségek lelki, mentális és karmikus okai; Gyógyító testtartások Rúna-jóga.

Latest posts by Késmárki László (see all)

 

A marmák jelentése

A marma szó jelentése (szanszkrit gyökere mru) érzékeny, sérülékeny, titkos pont, létfontosságú energiapont, ahol a prána tárolódik, és ahol a test (mikrokozmosz) és az univerzum (makrokozmosz) közötti energia- és információcsere bonyolódik.

Az Athara Védában marma pontoknak nevezik a különböző testszövetek (idegek, izmok, inak, erek, csontok, ízületek) feletti helyeket, amik finomtesti síkon a kozmikus energiát felveszik, és a fizikai testben a srotákon, az energiatestben – frekvenciaspecifikusan – a nadikon keresztül keringetik, és elosztják azt a fizikai test szervei között.

A rugalmasságot, stabilitást, erőt, érzékenységet, hatékonyságot és információáramlást biztosító anatómiai tényezők találkozási pontjain található valamennyi marma pont. Az idegek (majja) csatlakozásai mentén az idegi impulzusokat továbbító energiapontok; az izmok (mamsa) találkozási helyein– a külső erő által – a belső erőt szállító pontok; az erek (sira) összefutásánál a hormonális és pszichikai információt, érzelmeket, érzeteket áramoltató marmák; az inak, szalagok (snayu) metszéspontjaiban a fizikai, érzelmi és mentális hatékonyságot és teljesítményt hordozó pontok; a csontok érintkezéseinél a testi szilárdságot, az érzelmi és mentális stabilitást őrző marmák; az ízületek találkozásainál a testi, lelki, szellemi rugalmasságot, mobilitást képviselő marma pontok helyezkednek el.

Marma[1]A marmák olyan energiakapuk, energiaszelepek, amik nyitódva vagy záródva, erősítik vagy gyengítik, irányítják az életerőt az egyes testrészek felé. A marmák miniatűr neurokompu- terek, amik segítségével a test szerveinek sejtjeit az elme és a lélek összehangolja. Minden sejt saját memóriával, saját fájlokkal, saját intelligenciával, saját biokémiai struktúrával, saját rezgéssel, saját kromatikus sugárzással, saját szereppel, saját hanggal, saját mágneses töltéssel – és az 5 elem, a 3 dosha és a 15 al-dosha speciális kombinációjával – rendelkezik. A kozmikus energiák életerő-transzformátorai, a marma pontok látják el a szervrendszereket életerővel, a szerveket energiával, a szöveteket érzetekkel, a sejteket emocionális információkkal.

A pontok és (terápiájuk) ismeretében irányítható a prána valamennyi formája, amely a test minden struktúráját (a szervrendszerektől a DNS-ig) harmonizálja, így hosszú távon megőrzi az egészséget, és számos betegség gyógyulását elősegíti.

 

Története 

A marma tudománya (marmavidya) több mint 3000 éves isteni tudomány. Az élet tudományának (ájurvéda) részeként adta át Brahma az alábbi tanítványi láncolaton keresztül. 

A marma pontokra utalást tesz a Rig Véda és a Mahabharata is. Előbbiben a démon Vritra támadja a harcosok létfontosságú pontjait, utóbbiban olyan mantrákat adnak meg, amelyek ráolvasással károsíthatják a katonák és lovaik, harci elefántjaik marma pontjait. Az egyébként hadtudományi mű, a Dhanur Véda középpontjában testrészeket (és energiapontokat) védő misztikus pajzs mantra-rituálé általi létrehozása áll. A marma tudományát számtalan ősi szöveg (Upanisádok, Puránák, Brahmanák, Védák) mutatja be.

A marma elméletének tudása sokáig csak a királyok és a harcosok kiváltsága volt. A harcmezőn sebesítésre és gyógyításra egyaránt alkalmazták. A marma terápiás használatának ismerete a dél-indiai harcművészeti iskolában (Kalarippayat) Kalari Marma Chikitza, Siddha Marma, Marma Agasthya néven egy szűk réteg számára volt elérhető (le nem írták, a mester szóban közölte). Az életenergia irányításának (gyógyítás) és blokkolásának (sebesítés, halálokozás) módszerét és a 108 marma pont elhelyezkedését (azok felosztását, s az egyes pontok kezelését és sebzési technikáit) Agastya Rishi nyomán a Sushruta Samhita a Marmarahasyangal és a Marmanidanam című munkák őrizték meg az utókor számára.

Az indiai akupunktúráról, a marmapunktúráról Bhedan Karma néven a Suchi Véda is írt 3000 évvel ezelőtt. Kidolgozta az egyensúlyhiányból adódó betegségek kezelésére szolgáló nyomáspontok réz és arany tűvel, valamint csont és bambusz eszközökkel való stimulációját.

A kínai akupunktúra rendszere és az indiai marmapunktúra és marmapresszúra tudománya egy tőről fakad, de az idők folyamán mindkettő fejlődése eltérő irányt vett. A két tanítás módszertana, holisztikus szemlélete, filozófiai háttere, az életenergia irányításának technikája, az 5 őselem és a – biológiai energiákat, alkati és pszichés tulajdonságokat hordozó őselem-kombináció – 3 dosha azonos. A marmavidya Indiából Indonéziába és Ceylonba is eljutott.

A mágikus-misztikus és vallásos elemek (marma-jóga ászana-, mudra-, légzés-, meditációs- és mantra-technikája) a a komplex gyógyító rendszerből nem tűntek el, hanem mindenütt kiegészültek a hely szellemének megfelelő praxissal.

Tovább az Indiai akupresszúra – Marmapresszúra II. részéhez.

Szerző: Késmárki László
Részletek a  Indiai akupresszúra Marmapresszúra és marma-jóga (Ankh Kiadó, 2012.) könyvből.

Ez is érdekelhet...

Indiai akupresszúra – Marmapresszúra I.

| Késmárki László
0