Hogyan épül egymásra a kismamajóga és a baba-mama jóga

Bacsa Terka

Bacsa Terka

jógaoktató at Kék Lótusz
Bacsa Terka 2013-ban végzett a Bhaktivédanta Hittudományi főiskola vaisnava jógamester szakán. Alkalmazott jógával foglalkozik, stresszoldó-, csakra-, kismama-,és baba-mama jógaórákon találkozhatsz vele a Kék Lótusz Életmódközpontban.
Bacsa Terka

Latest posts by Bacsa Terka (see all)


KISMAMA JÓGA
órán a 12 hetesnél idősebb kismamákkal ászanákat tanulunk, légzőgyakorlatokat végzünk, eddzük a gátizmokat, relaxálunk, és elkezdjük építeni a kapcsolatot a születendő gyermekkel.

Az ászana szanszkrit szó, eredeti jelentése ülőhely. Mivel a jógában a meditációhoz ülő testhelyzetet használtak a korai gyakorlatban is, magát az ülőhelyzetet is ászanának nevezték. Később, ahogy az elme szabályozásának folyamatába más pozíciók is beépültek, az ászana szó jelentése a ”testhelyzettel” bővült.

Minden ászana közös jellemzője a stabilitás és a kényelem. Ezt többnyire a gyakorlat hozza meg. Kevés ászana kényelmes elsőre, könnyíteni viszont sok ászanán lehet, és épp ez történik a kismamajóga órákon. A könnyítés történhet eszközökkel vagy az ászanák mozgásbahelyezésével is.

Így a várandós testhez igazodva főleg:

  • a csípőnyitó,
  • a hátat domborítással átmozgató,
  • a gerincet enyhén csavaró,
  • a mellkast kinyitó,
  • a nyakat, vállakat ellazító,
  • a bokát és térdet erősítő,
  • és az egyensúlyt javító gyakorlatokat végezzük, az óra során az egész testet finoman de alaposan átmozgatva.

 

Az ászanákhoz nem csak fizikai, de mentális hatás is tartozik, ezért is koncentrálunk a befelé fordulást elmélyítő, koncentrációt javító, önbizalom növelő ászanákra.
Az órán végzett légzőgyakorlatok, amellett, hogy segítenek a befelé figyelésben, a helyzet specialitása miatt is különlegesek abból a szempontból, hogy nagyszázalékban a szülésre készítenek fel: ezek feszültségoldó és fájdalomcsillapító légzések.

Fontos és elmaradhatatlan része minden órának a gátizomtorna. Bár a szülés nagyban mentális folyamat, meg kell tanulnunk elengedni a születendő gyermeket az utolsó „akadályt képző fizikai gátnál” ezért nem mindegy, hogy milyen állapotban van a hüvely és a gátizomcsoport.

Az óra végi relaxáció arra szolgál, hogy az órán tanultak beépüljenek, a kismama hatékonyan pihenjen, és programozza magát a könnyű szülésre, vagy bármire amit elérni vagy változtatni szeretne, illetve hogy kapcsolatba lépjen kisbabájával.

A BABA-MAMA JÓGA első szintje a 6 hetes kisbabáktól a 8-10 hónapos, még nem el kúszó-mászó babáknak szól. Az órát babamasszázzsal kezdjük, ami révén az édesanya közvetlenebb kapcsolatot alakíthat ki gyermekével, fontos ehhez az egymásra figyelés, egymás légzésének összehangolása, az újra meg újra felvett szemkontaktus, és a játékos mondókák, dalocskák.

Az ászanák gyakorlásában bizonyos szempontból ott folytatjuk, ahol a várandós kismamával abbahagytuk. Alkalmazkodva a regenerálódó anyai szervezet igényeihez, fokozatosan nehezednek az ászanák, előkerül például az eddig hanyagolt hasizom, odafigyelünk a mellizomra a tejtermelés érdekében, és elkezdünk új ászanákat is tanulni. Ide tartoznak a hátrahajlítások, az erőteljesebb gerinccsavarások, és a könnyebb fordított testhelyzetek, mint például a gyertyaállás. Mentális szinten: önbizalmat és kitartást növelő, nőiséget is erősítő ászanák dominálnak.

A kisbabás jógaórán a babák ilyenkor pihenik ki a masszázst, vagy ha már nagyobbacskák, akár kezdegethetnek is egymással, megfigyelik ki mit csinál, hogyan mozog, milyen játéka van.
Vannak olyan ászanák, ahol bevonjuk a babákat, néha ellensúlyként használva, őket hintáztatva, ejtegetve, finoman dobálva. Rendszerint ez az óra legdinamikusabb és leghangosabb része, a legtöbb baba hangos kacagással ad hangot tetszésének.

A légzőgyakorlatok közül az eddig tanultakból előtérbe kerülnek a test működését harmonizáló légzések, mint például a teljes jógalégzés és a váltott orrlukas légzés.

A gátizomtorna továbbra is része az órának. A kismamajógán végzetthez képest azonban a légzés fordított. Közben a kicsik békésen szopizhatnak ha megéheztek.
Az óra végi relaxáció az anyaidő. Ebben a 10 percben a kismamák csak magukra figyelnek, pihennek, feltöltődnek. Fontos, hogy ez a szükséglet mindkét félben tudatos legyen, hisz a baba is akkor van rendben, ha a mama rendben van. Ilyenkor a babák alszanak, játszanak, vagy az oktató karjában vannak.

Amikor a babák elmúltak 8-10 hónaposak, vagy már kúsznak-másznak, az óra némiképp megváltozik. Ezt tekinthetjük a második szintnek. A masszázst elhagyjuk, és a babák a közös gyakorlásnál egyre nagyobb szabadságot kapnak, hogy csatlakozzanak vagy inkább egymással beszélgetnek, játszanak. Az anyukák erőnléte egyre jobb, az ászanák tovább nehezedhetnek.

Mint láttuk, a kettejük kapcsolatában kezdetektől fontos hangsúlyt kap az a fajta kommunikáció, ami az érintések, gesztusok, érzetek mentén zajlik, mivel erre a babák sokkal érzékenyebbek. A mozgásban és mozgatásban gazdag környezet kiegyensúlyozottabbá teszi őket, a kortársaik társasága pedig segíti őket egész életükben, hisz már korán tapasztalatot szereznek arról, hogyan is lehet közeledni egy másik emberhez.

Bacsa Terka, jógaoktató
Darshan Jógastúdió,
Kék Lótusz Életmódközpont

Ez is érdekelhet...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Hogyan épül egymásra a kismamajóga és a baba-mama jóga

| Bacsa Terka
0