Helyesen lélegzel? Ellenőrizd!

Jóga Magazin
Jóga Magazin

Latest posts by Jóga Magazin (see all)

A rossz légzési szokások könnyen tetten érhetők. A következő szempontok segítenek eldönteni, hogy szükséged van-e légzőgyakorlatokra.

Felső-mellkasi légzés
Feküdj hanyatt, tedd az egyik kezed a mellkasod felső részére, a másik kezed pedig a hasadra. Ha légzés közben a mellkasodon lévő kezed mozdul meg, a hasadon lévő viszont nem, akkor egyértelműen mellkasi légzésed van. A nem megfelelő légzés jele, ha a mellkasod egészen enyhe mozgásnál többet végez légzés közben.

Felületes légzés
Feküdj hanyatt, és tedd a kezeidet a lengőbordáidra (a legalsó bordákra). A belégzésnél azt kell érezned, hogy a lengőbordáid erőltetés nélkül kitágulnak, majd kilégzésre lassan visszatérnek eredeti pozíciójukba. Ha a bordáid nem mozdulnak ki- és belégzéskor, akkor felületesen lélegzel, még akkor is, ha a hasad mozog.

Túlzott légzés
Feküdj le, és várj néhány percig, hogy a légzésed egyenletes, nyugodt tempót vegyen fel. Számolj magadban, és mérd így le a kilégzésed, majd a belégzésed hosszát. A kilégzésnek kicsit hosszabbnak kell lennie. Ha nem így tapasztalod, akkor túlzott légzésed.

Második próbaként kicsit rövidítsd le a belégzésedet. Ha ez nehezedre esik, akkor valószínűleg túlzott a légzésed. Mivel hajlamosak vagyunk manipulálni ezt a két mérést, kérj meg valakit, hogy mérje meg a ki- és belégzésed hosszát akkor, amikor nem figyelsz a légzésedre.

Légzésvisszatartás
A gyenge légzés leggyakoribb tünete, ha valaki a belégzés után visszatartja a levegőt. Hogy megállapítsd előfordul-e veled ez, figyeld meg a belégzésed és a kilégzésed közötti átmenetet. Aki visszatartja a lélegzetét általában érez egy retesz szerű jelenséget, és nehezen kezdi meg a kilégzést. Ez a hajlam sokkal szembetűnőbb gyakorlás közben. Megszüntetheted a légzés visszatartását, ha tudatosan ellazítod a hasadat a belégzés végénél.

Fordított légzés
Fordított légzés akkor alakul ki, amikor a rekeszizom belégzéskor a mellkas felé húzódik, kilégzéskor pedig a has felé tolódik. Feküdj hanyatt és tedd a kezeidet a hasadra. Kilégzéskor a hasadnak süllyedni kell, belégzéskor enyhén emelkedni. Ha pont ellenkezőképp történik nálad, akkor fordított a légzésed. Mivel a fordított légzés megerőltetés közben fordul csak elő, ez a vizsgálati módszer nem teljesen megbízható.

Légzés szájon keresztül
Elég könnyen felismerheted, ha szájon lélegzel; ha nem vagy benne biztos, akkor kérdezd meg erről a barátaidat, vagy próbáld rajtakapni magad.

Eredeti szöveg: Barbara Benagh
Forrás: Yoga Journal

Ez is érdekelhet...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Helyesen lélegzel? Ellenőrizd!

| Jóga Magazin
0