Ha jóga, akkor vega?

F. Tóth Gabi

F. Tóth Gabi

jógaoktató @ Agnisoma - Yoga Alliance ERYT-200 at Agnisoma
Ayurvédikus jóga- és életmód oktató, inspiratív előadó, a MÁS jóga koncepció (Mysore Ayurvédikus stílus, vagyis önálló gyakorláson alapuló ayurvédikus jóga) megalkotója. Jógával már több mint 10 éve foglalkozik. Jóga tanulmányait Indiában, Mysore-ban végezte és végzi folyamatosan, tradicionális mesterek keze alatt. Szakterülete az egyéni, személyre szabott ayurvédikus jóga, valamint jógaoktatók képzése az Agnisoma keretein belül.
Jelmondata: “Mindenki más, így mindenkinek más a jógája.
F. Tóth Gabi

Latest posts by F. Tóth Gabi (see all)

Vegetarianizmus az Ayurvéda szemszögéből


shutterstock_94043875sA jógázáshoz elengedhetetlenül hozzá­kap­cso­lódik a vegetarianizmus fogalma. Legalábbis elsőre abszolút ez jut eszébe sokaknak a jógáról. Sőt, van akiket pontosan ez rémiszt el a jógától, hiszen úgy érzik, hogy nekik a vega életmód biztosan nem menne.

Volt már olyan, hogy elmentél egy jógás elvonulásra és egy hétig fel voltál puffadva a sok zöldségtől? Pedig mindenki azzal jött, hogy majd hozzászoksz, de csak nem megy. Nem tűnik az egész természetesnek, de a végén esetleg mégis magadra erőlteted a vegetariánus étkezést, mert lassan jógás körökben ez lett az elvárás.

A jóga egy nemzetközi trenddé vált, amelynek központi témája az egészségmegőrzés (itt jegyzem meg, hogy nem ez a jóga elsődleges célja, a jóga célja az önmegvalósítás). A jóga trendeket manapság Amerikából diktálják, egyre szélsőségesebb diétákat kötve a jógához. Nyersvegánság, léböjtkúra, búzafű-mánia, zöldturmixok és sorolhatnánk egészen a legextrémebb fényevőkig. Na jó, talán ez már túlzás, de azért érzi mindenki, hogy ha jóga, akkor a vegetarianizmus kérdése megkerülhetetlen.

De felmerül a kérdés, valóban vegának kell lenni ahhoz, hogy jógázzunk? Tényleg mindenkinek működnek különösen ezek a max. néhány évtizedes múltra visszatekintő szuperegészséges diéták? Ha jógás vagy és mégis kívánod a húst, vagy a tojást, akkor lehet, hogy egyenesen lelkifurdalásod lesz, mert azt érzed, hogy kötelező a vegaság. Dübörög a jóga trend és te nem bírsz annak megfelelni, a tested tiltakozik. Lehet, hogy egyáltalán nem bírod a tofut, vagy a babféléket, és ha a hisztérikus jógamánia köreiből kilépve magadba tekintesz, akkor be kell ismerd, bizony jól esne egy kis tojás, sajt, vagy uramisten, kimondani is szentségtörés, néhanapján egy kis húsleves.

shutterstock_170743082 [Converted]

Az Ayurvéda szerint csakis személyes egyensúlyról beszélhetünk és személyes egészségről. Nincs olyan, ami mindenkinek jó. Mindenki más, más a genetikai, biológiai és mentális kódolásunk. Éppen ezért pontosan ezt az egyéni konstitúciót (Prakriti), vagy másként doshikus alkatot (pszicho-fizikai egyéni jellemzőket) kellene megismerni és annak fényében kialakítani a számodra egyénileg megfelelő életmódot és étrendet. A mai divatos jóga és egyéb egészségtudatos diéták jellemzően nem személyre szabottak, nem veszik figyelembe ezeket az egyéni adottságokat. Ezek az új vega és vegán diéták alapvetően az összetevőkre és az azokban rejlő vitaminokra, ásványi anyagokra koncentrálnak, de nincsenek tekintettel arra, hogy az egyes emberek egyénileg mennyire képesek megemészteni, és beépíteni az adott tápanyagokat.

A jóga orvosi háttere az Ayurvéda, nem pedig a modern dietetika, vagy orvostudomány. Az Ayurvéda jellemzője az egyénre szabottság mellett az, hogy figyelemmel van a szattvikus, radszaszikus és tamaszikus minőségekre, az adott tápanyagok és az adott ember közötti “kompatibilitásra” (elemek szintjén megjelenő összhangra), és arra, hogy kinek mennyire erős az emésztő tüze (Agni), vagyis mennyire képes az egyes élelmiszerek befogadására. Az Ayurvéda éppen ezért egy zsinórmértéket jelenthet a modern diéták közötti eligazodásban. Ha ismered az Ayurvédikus alkatodat, a Prakritidet, akkor könnyen megállapíthatod azt is, hogy mennyire lesz számodra valóban egészséges a vegetariánus, vagy a vegán illetve nyersvegán életmód.

Az Ayurvéda tárgyalja az összetevők között a húsféléket és az állati proteineket (pl. tojás, tej). Egyértelműen leszögezi, hogy a hús rendszeres fogyasztása nem ajánlott, mivel az nehéz az emésztésnek és tamaszikus minőségű, vagyis olyan, ami a fizikai valóságba köti a tudatot. Nyilvánvaló, hogy annak, aki jógi, vagyis a tudatosságának a testéből való kiszabadításán dolgozik, nem ajánlja a hús fogyasztását. Ellenben érdemes elgondolkodnod ezen a ponton, hogy te ebben az értelemben jógázol e, vagy éppen most a legfőbb szempont számodra a testi és mentális egészséged megőrzése. Ez utóbbi esetben sokkal inkább érdemes az ayurvédikus étkezés személyre szabott elveit követned, mint a tisztán jógikus táplálkozás elveit (gyümölcsök, magok, gyökerek, a Hatha Yoga Pradipika szerinti nagyon “légies”, testből kivivő táplálkozás).

Az Ayurvéda három esetben javasolja a hús fogyasztását:
• a gyengélkedő betegek feltáplálására,
• a harcosok (a mi esetünkben a modernkori vállalkozók és menedzserek, akik a mobiltelefonjukkal hasítják az információs világ dzsungeljét) számára és
• a szellemileg, idegileg kimerültek, túlterheltek egyensúlyba hozására.

Alapvetően az Ayurvéda is a vegetariánus, tehát szattvikus táplálkozást hirdeti, mert ez segíti a spirituális kiteljesedést. Megengedi azonban a hús, tojás és tejtermékek fogyasztását indokolt esetekben, ha ez szükséges egy adott doshikus alkat egyensúlyának a helyreállításához.

shutterstock_3389290sAz Ayurvéda a Vata dosha Prakriti esetében (szél és éter elemek) a leginkább megengedő az állati proteinek fogyasztása tekintetében, ugyanis az ilyen típusok a leggyengébbek testi felépítésükben, nagyon ingadozó az Agnijuk, emésztő képességük, és nagyon érzékeny idegrendszerrel bírnak. Így bármely kilengés komoly érzelmi és mentális vihart kavar bennük. Éppen ezért szükségük van a lehorgonyzásra, éteri, erendően könnyed és szattvikus alkatuk tamaszikus, vagyis nezebb fizikai minőségekkel való “földelésére”. A Vata dosha dominanciával rendelkező emberek számára ezért például különösen a nyers vegán életmód hosszú távon kifejezetten elbillentő hatású lesz, mivel fokozza bennük a hűvös, könnyed, “elszállós” minőségeket. Ezen a ponton azt is érdemes megjegyezni, hogy a modern életmód a hihetetlenül felgyorsult információ áramlásával alapvetően Vata fokozó, így doshikus alkattól (Prakriti) függetlenül manapság a legtöbb ember elbillent Vata doshával rendelkezik (emésztési rendellenességek, idegi panaszok, álmatlanság, kimerültség, szorongás).

A Pitta dosha Prakritivel rendelkezők számára (tűz és víz) kevésbé ajánlott a hús és a tojás fogyasztása, mivel azok savassága különösen fokozza a Pitta agresszivitását (gondolj a folyton steak-et zabáló robbanékony vezérigazgatóra). A Pitták számára viszont a tejtermékek különösen kiegyenlítő hatásúak lehetnek édeskés ízükkel és fehér, nyákos, “tűzoltó” hatásukkal (különösen a fehér, könnyed sajtok, smoothie-k, túró, krémsajtok, felvizezett joghurt – lassi, fagylalt). Ők egyébként azok, akik a legerősebb emésztő tüzükkel (Agni) a leginkább képesek a nehéz babfélék és akár a nyersvegán zöldturmixok és egyéb szuperételek megemésztésére. Számukra adott esetben ez a táplálkozási mód akár hosszabb távon is teljesen kiegyensúlyozó hatású lehet.

A Kapha dosha Prakriti (föld és víz), mint tamaszikus, vagyis fizikailag legstabilabb dosha típus számára a legkevésbé ajánlott a húsfogyasztás. Számukra a tejtermékek sem ajánlottak lévén, hogy abszolút tükrözik a Kapha dosha nyákos, fehéres, ragacsos minőségeit, így a hasonló a hasonlót fokozza Ayurvédikus alapelv szerint teljesen elbillentik a Kapha dosha egyensúlyát. Esetükben a vega és a vegán életmód is megfelelő lehet, azonban fontos, hogy mivel az ő Agnijuk már sokkal gyengébb, mint a Pitta dosha dominanciával rendelkező embereké, számukra szükség van sokkal több fűszer és meleg étel fogyasztására is, valamint kerülendő a túl sok nyers fogyasztása. Számukra tehát inkább csak detox jelleggel, rövidebb ideig, például különösen a tavaszi méregtelenítés idején lehet megfelelő pl. egy nyersvegán étrend.

Még egy nagyon fontos dolog, hogy a jóga az önismeretről, az ÉN (jivatman – egyéni lelkünk, és a paramatman – isteni lényünk, azok egysége, úniója) megismeréséről szól. Ebben a folyamatban határtalanul fontos szerepe van az intuíciónknak. Ne engedd, hogy bármilyen dogma, vagy múló trend kikapcsolja az intuitív érzékelésedet! Figyeld a saját tested jelzéseit! Ha nem esik jól egy diéta, akkor nem kell erőltetni. A másik, hogy mielőtt belefognál bármilyen vega, vegán vagy egyéb superfood irányzat követésébe gondold végig, hogy az elemek és a doshák szempontjából az adott rendszer, az ott javasolt tápanyagok mennyire megfelelőek a Te egyéni alkatodnak.

Nem kell magad minden egyes alkalommal megégetned ahhoz, hogy tanulj. Használd az Ayurvéda 5000 éves bölcsességét és kíméld meg magadat a kellemetlen élményektől! Ne feledd az emésztéseddel és az anyagcseréddel nem érdemes játszadozni, mert az abban bekövetkező elbillenések közvetlenül befolyásolják az egészségedet. Hozz tudatos döntést és hallgass a saját intuíciódra!

Namaste
Yoginigabi

 

Ez is érdekelhet...

1 Response

  1. 2014. dec 01.

    […] írtam az Jóga magazinba egy cikket Ha jóga, akkor vega? címmel, amiből kiderül, hogy az Ayurvéda hogyan is vélekedik a vegaságról. Röviden […]

Ha jóga, akkor vega?

| F. Tóth Gabi
1