Category: Anatómia

Anatómia

Miért ne nyújtsuk a combhajlítókat?

Szinte mindenki, aki jógázik, hallott már a hamstringről, vagyis magyar nevén combhajlító izmokról, melyek a combunk hátulsó oldalán helyezkednek el és a csípő kiegyenesítésében, valamint a térd hajlításában vesznek részt. Sőt, a legtöbb jóga-gyakorló érezte is. vagy éppenséggel túl is húzta már ezeket az izmokat.

Őrizd meg ízületeid egészségét!

A jógában a terhelés nem olyan intenzív, viszont a sok nyújtás és extrém mozgástartományban végzett póz miatt az ízületeket szintén nem megfelelő terhelés érheti, főleg, ha helytelen mozgásmintával gyakorolsz egy bizonyos mozdulatot. Ekkor szokott bekövetkezni az ízületi szalagok megnyúlása és a porcfelszínek kopása, felszakadása. Az ízületi szalagszakadás általában sportbaleset következménye, és ronthatja az ízület hosszabb távú funkcióját is.

A szem működésformája

Bámulatos a szem szerkezete. Elektromos kapcsolatok milliárdjait tartalmazza és milliónyi ingert képes fölvenni egyszerre. Az információ és a tudás 85%-át a szemeken keresztül szerezzük, ezért gyakorlati és materiális tudásunk egyik legfontosabb kapuja.

A jó fájdalom és a rossz fájdalom

“Mivel a fájdalom szükségszerű, az ászana egy laboratórium, ahol felfedezzük, hogy hogyan tudjuk tolerálni az elkerülhetetlen fájdalmat és hogyan tudjuk átalakítani az elkerülhetőt.”

A sportsérülések megelőzéséről

Aki komolyan és rendszeresen edz, szembe kell nézzen azzal, hogy a test sérüléseknek van kitéve. Természetesen igyekeznünk kell a sérülések veszélyét a minimálisra csökkenteni, de még így is – időről időre előfordulhat, hogy megfájdul valami, túlterhelünk egy testrészt, rossz mozdulatot teszünk, és máris kész a baj.

A csakrákról röviden

Az emberi testben hét olyan pont van , ahol találkozik 21 nádi – közöttük a fent említettek. Ezen pontokat fő csakráknak nevezzük.

Az izomzat jinje és jangja

Írtam már nemrégiben arról, hogy az izomzat, vagy tágabban a mozgató szervrendszer működésében két aspektus figyelhető meg: a jin és a jang. Leegyszerűsítve a jang az erő, gyorsaság, robbanékonyság, míg a jin a hajlékonyság és az állóképesség. Szerintem ez utóbbi is beletartozik, mert például az ászanák gyakorlásánál is a póz statikus fenntartására törekszünk, amit hosszú távon csak ellazult tudattal és mély légzéssel tudunk megvalósítani.

Betéptél a jógán? Itt a tudományos magyarázat

Érdekes élmény egy-egy jógaóra végén a gyakorlók arckifejezéseit megfigyelni, ahogy révetegen pakolják vissza az eszközöket, kitágult pupillákkal bambulva maguk elé a szőnyegen, a külvilág történéseit, a többieket észre sem veszik, úgy belefeledkeztek saját belső világukba.

A legapróbb részletek – a csukló

Sokszor a jógaórákon apró, ám de nagyon is lényeges pontok felett siklanak át a gyakorlók. Vannak területek, melyek maguktól értetődő módon vannak jelen a gyakorlatokban anélkül, hogy tudatosítanánk: általuk jön...

Sérülések elkerülése II. – Belső térd

Bármennyire is szeretnél csatlakozni derűsen meditáló társaidhoz, ha nehézségeid vannak a padmászanával (lótuszüléssel), eszedbe ne jusson beleerőltetni a pózba a lábaid. Jógázás közben a belső térd leggyakrabban úgy sérülhet, hogy magát a padmászanát vagy egyik variációját erőlteted.

Gyógyír merev vállakra

Tudományos illusztrációk segítségével vizsgáljuk a váll biomechanikáját Gomukhasana-ban, majd megnézzük néhány egyszerű lépésben, hogyan növelhetjük karunk mozgásterét a külső vállforgató izmok nyújtásával.

Tűz és Víz egyesítése a jógában

Ebben a sorozatban a gerincvelői reflexeket mutatjuk be a jóga szempontjából. Amint megérted ezeket a reflexeket, önmagukban vagy kombinálva is tudod alkalmazni őket a jógapozíciókban. Olyan fogalmakkal találkozhatsz, mint például az izomorsó, a Golgi-ínorsó, és a reciprok gátlás.

A harcos kitárja szívét

A Virabhadrászana II egy alapvető póz, mely a harcos archetípusának szellemiségére épül. Nem véletlen, hogy több harcművészetben is fellelhetőek a harcos póz különboző változatai. Cikkünkben a Virabhadrászana II-ben történő mellkasnyitás néhány alapvető lépését mutatjuk be anatómiailag szemléltetve.

A reciprok gátlás

A Jin és Jang egyensúlyának elve a fizikai testre is érvényes. Számos élettani visszacsatolás is kiegyensúlyozza a testben áramló energiákat. Ezek közül egyik a reciprok gátlásként is ismert önkéntelen gerincvelői reflex. Ez a reflex okozza az antagonista izom ellazulását, amikor az agonista izom összehúzódik.

Hogyan húzd a térdeket a talajhoz Baddhakonászanában

A Baddhakónászana tökéletesítésénél legnagyobb motivációnk, hogy a térdeink közelebb kerüljenek a talajhoz, ezáltal kinylíjon a csípőnk. Bizonyára próbáltad már lenyomni a térdeket, súlyokat tettél rá, de mégsem érted el a kívánt eredményt. Talán ideje stratégiát változtatni.

Sérülések elkerülése III. – Felső combhajlító inak

Tegyük fel, hogy hajlékony jógaoktató vagy. Mindennap ébredés után combhajlító nyújtógyakorlatokat végzel, majd órán mély előrehajásokat mutatsz be a tanítványaidnak. Amint fájdalmat érzel az ülőcsontod alatt, még jobban erőlteted a nyújtást, mert azt gondolod, így hamarabb elmúlik.

Sérülések elkerülése IV. – Az SI ízület

A keresztcsont egy fordított háromszög formájú csont amely a gerinc aljánál helyezkedik el. Mindkét oldalán egy durva felület kapcsolódik a medence “szárnyaihoz” , vagyis a jobb és bal csípőcsonthoz. Ezek a jobb és bal keresztcsont-csípőcsont, vagyis SI-ízületek.

Ászanák gerincferdülésre

A kezdő jógagyakoró számára – gerincferdüléssel, vagy anélkül – a gerinc nyújtása a legfontosabb. Ez teszi egyenletessé a gerincet és a bordákat, és ellazítja a hátizmokat. Az alábbi gyakorlatok végzése nagyon hasznosak gerincferdülés kezelésében.

Egyvonalúság

Az egyvonalúság az Iyengar jóga egyik sarkköve. Általában amikor egyvonalúságról beszélünk, akkor a testnek és testrészeknek az ászanagyakorlás során való elhelyezésére gondolunk.