Guruji – Interjú Sri K. Pattabhi Joissal 1994-ből


Gauranga Das

Gauranga Das

Gauranga Das vagyok, 1971-ben születtem. Születési nevem Szücs Gábor. Az Atma Center jógaoktatója vagyok, Agni-jóga és Astanga-jóga órákat tartok. Ha szeretnéd kipróbálni a jógaóráimat, további részleteket az atmacenter.hu honlapon találsz.
Gauranga Das
 

Az alábbi interjút Sandra Anderson készítette Sri K. Pattabhi Joissal 1994-ben.

“Boldogság az arcán, fény a szemében, és egészséges test – ezek a jógi ismertetőjegyei a Hatha-jóga Pradípiká, a hatha-jóga klasszikus szanszkrit szövege szerint. Ez a leírás illik Pattabhi Joisra, akinek 78 éves korában egyenes a gerince, és egy sokkal fiatalabb ember sima arcával rendelkezik. Gyakran nevet, és ragyog, amikor bemutatkozunk egymásnak egy párás New York-i jógastúdióban, és megkérdezi tőlem, hogy kipróbálnám-e a jógát vele. A Pradípiká szerint, a hatha-jógát a rádzsa-jóga elérése érdekében tanítják, és Ashtanga-jógaként, az önmegvalósításhoz vezető teljes, nyolcfokú ösvényként is ismert, de kevesen hangsúlyozzák olyan mértékben, mint Jois azt, hogy a pózokban és a légzésben elért tökéletesség célja a többi ág elérése.

K. Pattabhi Jois 1915-ben született Dél-Indiában, és még fiatal fiúként találkozott gurujával, Krishnamacharyával, aki B.K.S. Iyengar tanára is volt egyben. 1973 óta tanítja a jógát, és az egész világról jönnek hozzá tanítványok, hogy az otthonában, Mysore-ban tanuljanak vele. Többször járt már az USA-ban, és bár most jár először New Yorkban, úgy tűnik hogy a ma reggeli óra legtöbb résztvevője már ismeri a sorozatot, amit tanít.

ashtanga-yoga-teacher-criteria-3957d89e8c335053d9c31a78f6a720686c12480a

 
Meleg van. Az ablakok zárva, és a már amúgy is párás levegő még nehezebb a 35 izzadó test erőteljes légzésétől. A gyakorlók nyögnek és sóhajtoznak. Egyesek számára úgy tűnik, mintha erőfeszítés nélkül tárulna fel a sorozat, de a testük így is csillog az izzadságtól. Jois mindenhol bíztatja őket – egyik keze itt, a másik lába ott, és a legszükségesebb pillanatban elsüt egy viccet. Erős, mély hangon sorolja a pózok szanszkrit neveit.
 
Itt senki sem lusta: csak az eltökélt, kemény munka látszik, és az erőből, valamint a hajlékonyságból született kecsesség, ahogy a csoport az egyik pózból a következőbe mozdul, és csak azért áll meg, hogy kitartsa a pózokat, majd a napüdvözletre emlékeztető gerinchajlító sorozattal köti össze a pózokat, a légzéshez igazodva. “Kilégzés, csatvárí (csaturanga dandászana), belégzés, pancsa (Úrdhva mukha svánászana)”. Jois fegyelmet tart, de gyengéd humorral és törődéssel lágyítja azt, ahogy verbálisan és fizikailag is olyan helyzetbe húzza a gyakorlókat, amiről nem is tudták, hogy elérhetik.
 
És ha a bíztatás, a terem energiája és a többiek jelenléte nem lenne elég nyomás, ott van a hőség. A matracok ellenére, szinte nem maradt száraz rész a sűrűn elfoglalt keményfa padlón az erőteljes kétórás gyakorlás végére. A légzéssel együtt folyamatosan áramló pózok sorozatát arra tervezték, hogy felébressze a tisztulás tüzét – hogy megtisztítsa az idegrendszert és a keringési rendszert a fegyelem és a jó öreg izzadás által. “Gyakorlás, gyakorlás és gyakorlás” – mondja Jois később, a tanítványok kis csoportjához beszélve egy Soho-i padláson. Sokat beszélt a módszerről, amit használ, hangsúlyozva, hogy nem tett hozzá semmi újat az ő tanára ás a Jóga-szútra tanításaihoz.
 
“Hol tanultad a jógát?”
 
“A gurumtól, Krishnamacharyától. 1927-ben kezdtem a tanulmányaimat nála, 12 éves koromban. Először az ászanát és a pránájámát tanította nekem. Később tanultam szanszkritot és advaita filozófiát is a mysore-i Sanskrit Colege-ban, és ott kezdtem el tanítani a jógát 1937-ben. Professzor lettem és 36 évig tanítottam a szanszkritot és a filozófiát a College-ban. Amerikában először Encinitasban, Californiában tanítottam, 1975-ben. Most egész Amerikát bejártam már. Bárkinek megtanítom, aki szeretné megtanulni a tökéletes jóga-módszert, az Ashtanga-jógát, ahogy a gurunk tanította nekem.

“Szakszkritot is tanítasz a nyugati tanítványaidnak?”

 
“Nem, csak az ászanát és a pránájámát. A szanszkritra szükség van ahhoz, hogy megértsük a jóga módszerét, de sok ember, még ha szeretne is megtanulni szanszkritul, azt mondja, hogy nincs rá ideje. nagyon fontos, hogy megértsük a jóga filozófiáját: a filozófia nélkül a gyakorlás nem lesz jó, és a jóga-gyakorlás a filozófia kezdőpontja. Igazából az a legjobb, ha mindkettőt tanuljuk.”
 
“Milyen módszert használsz az ászana és a pránájáma oktatásánál?” 
 
“Csak az Ashtanga-jógát tanítom, az eredeti módszert, ami Patandzsalí Jóga-szútrájában szerepel. Az Ashtanga azt jelenti, hogy nyolcfokú jóga: jama, nijama, ászana, pránájáma, pratjáhára, dháraná, dhjána és szamádhi. A Jóga-szútra azt mondja: “taszmin szatí svásza-prasvászajór gati viccshédah pránájámah” (2.49). Először tökéletesítsd az ászanát, és utána gyakorold a pránájámát: kontrolláld a belégzést és a kilégzést, szabályozd a légzésedet, bent tartod és visszatartod a légzésedet.Az ászana tökéletesítése után lehet tökéletesíteni a pránájámát. Ez a jóga módszere.”

“Mi a tökéletes ászana, és hogyan tökéletesíted azt?”

 
“Szthira-szukham ászanam” (Jóga-szútra 2.46). A tökéletes ászana azt jelenti, hogy három óráig is tudsz ülni benne szilárdan és boldogan, bajok nélkül. És amikor kiveszed a lábaidat az ászanából, a tested még mindig boldog. Az általam tanított módszerben számos ászana van, és hatnak a vérkeringésre, a légzésre, és a szemet is fókuszálni kell (hogy fejlesszük a koncentrációt). Ebben a módszerben teljesen hajlékonynak kell lenned és a tested három részét – a fejedet, nyakadat és a törzsedet – egy egyenes vonalon kell tartanod. Ha a gerincvelő meghajlik, az befolyásolja a légzőrendszert. Ha szeretnéd gyakorolni a helyes légzőrendszert, akkor egyenesen kell tartanod a gerincedet. 
 
A múládhárából (a gyökércsakrából) 7200 nádí (finom energiacsatorna) ered. Az idegrendszer is innen nő ki. Az összes nádí szennyezett, és meg kell tisztítani őket. A jóga módszerével arra használjuk az ászanát és a légzőrendszert, hogy minden nap tisztítsuk a nádíkat. Azzal tisztítod a nádíkat, hogy a helyes testtartásban ülsz és gyakorolsz minden nap, belélegzel és kilélegzel, míg végül, hosszú idő múlva az egész tested erős nem lesz és az idegrendszered teljesen meggyógyul. Amikor az idegrendszer tökéletes, a test erős.
 
Amikor az összes nádí megtisztult, a prána belép a központi nádíba, a szusumnába. Ahhoz, hogy ez megtörténjen, teljesen kontrollálni kell a végbelet. Figyelmesen kell gyakorolni a bandhákat – múla bandha, uddíjána bandha és a többit – az ászana és pránájáma-gyakorlás közben. Ha azt a módszert gyakorlod, amit én tanítok, akkor a bandhák automatikusan létre fognak jönni. Ez az eredeti tanítás, az Ashtanga módszer. Semmi mást nem tettem hozzá. A modern tanításokat nem ismerem, én egy öreg ember vagyok!”
 
 

A múlt héten megkezdett cikk fordításának második, befejező része következik:

“Ez a módszer fizikailag eléggé megterhelő. Hogyan tanítod azokat, akik fizikaliag rossz állapotban vannak?”

 
“A gyenge testtel nem lehetetlen dolgozni. A jóga- szövegek azt mondják, hogy a jóga gyakorlásától vékony leszel, de erős, mint egy elefánt. Jógikus arcod van. A jógikus arc mindig mosolyog. Azt jelenti, hogy mindig hallod a nádát, a belső hangot, és a szemeid tiszták. Akkor tisztán látsz, és kontrollálod a bindut (az életerőt, amit néha szexuális energiának is neveznek). A belső tűz felébred, és a tested mentes lesz a betegségektől.
 
Háromféle betegség létezik: testi betegség, mentális betegség, és idegrendszeri betegség.  Ha az elme beteg, az egész test megbetegszik. A jóga-írások azt mondják. “Manajéva manusánám karanam bandha móksajóh”, vagyis az elme a kötöttség és a felszabadulás oka egyaránt. ha az elme beteg és szomorú, akkor az egész test megbetegszik, és minden véget ér. Ezért először az elmét kell meggyógyítani. Az elme orvossága a jóga.”
 
“Mit jelent pontosan az elme orvossága?” 
 
“A jóga gyakorlását és a helyes légzési rendszert. Gyakorolj, gyakorolj, gyakorolj. Ennyi az egész. Gyakorolj, hogy az idegrendszer tökéletes legyen és a vérkeringés is jó legyen, ami nagyon fontos. ha jó a vérkeringésed, akkor nem lesznek szívbetegségeid. A bindu kontrollálása, nem elpazarlása is nagyon fontos. Az ember ezéárt van életben, mert megtartja a bindut, és amikor a bindu teljesem elfogyott , akkor halott vagy. Ezt mondják az írások. Ha minden nap gyakorolunk, a vérünk megtisztul, az elme pedig fokozatosan az irányításunk alá kerül. Ez a jógikus módszer. “Jógas csitta-vritti niródhah”(Jóga-szútra 1.2). Ez azt jelenti, hogy a jóga az elme mozgásának uralása.
“Eddig főleg az ászana és a pránájáma gyakorlásaként beszéltünk a jóga gyakorlásáról. Milyen fontos az Ashtanga jóga első két ága, a jama és a nijama?”
 
“Ezek nagyon nehezek. Ha gyenge az elméd és a tested, akkor gyengék lesznek az elveid. A jamák öt ágból állnak: ahimszá (erőszakmentesség), szatja (igazmondás), asztéja (nem-lopás), brahmacsarja (önmegtartóztatás) és aparigraha (nem-birtoklás). Az ahimszá lehetetlen, és az igazmondás is nagyon nehéz. Az írások azt mondják, hogy akkor mondd ki az igazságot, ha édes, és ne mondd ki, ha bántó. De ne hazudj, akármilyen édesnek is tűnik. Ez nagyon nehéz. Csak az édes igazságot mondod, mert az, aki a kellemetlen igazságot mondja, halott ember.
 
Tehát a gyenge elme gyenge testet is jelent. Ezért építünk egy jó alapot az ászanával és a pránájámával, hogy a testünk és az elménk, az idegrendszerünk mind működjön, és utána dolgozunk az ahimszán, szatján, és a többi jamán és nijamán.”
 
“És mi a helyzet az Ashtanga jóga többi ágával? meditációs módszert is tanítasz?”
 
“A meditáció a dhjána, az Ashtanga rendszer hetedik lépcsőfoka. Miután az egyik fokozat tökéletes, megteheted a következő lépést. A dhjánához egyenes háttal és csukott szemekkel kell ülni, és az orrnyeregre kell koncentrálni. Ha nem teszed ezt, akkor nem összpontosítasz. Ha a szemek kinyílnak és becsukódnak, akkor az elme is ezt teszi. 
 
A jóga 95 százalékban gyakorlati dolog. Csak 5 százalék az elmélet. Gyakorlás nélkül nem működik, nincs haszna. Ezért gyakorolni kell, a megfelelő módszert követve, egymás után követve a lépéseket. Akkor lehetséges.”
 
“A tanításodat a vinyásza kifejezéssel szoktad jellemezni. Ez mit jelent?”
 
“A vinyásza légzőrendszert jelent. Ne végezz ászanát vinyásza nélkül. Amikor a vinyásza tökéletes, uralni tudjuk az elmét. Ez a fő dolog, az elme kontrollja. Ez az a módszer, amit Patandzsali leírt. Az írások azt mondják, hogy egyenlővé kell tenni a pránát és az apánát a belégzés és kilégzés egyenlő arányának megtartásával, és követve a légzést az orrnyílásokban az elme segítségével. ha így gyakorolsz, akkor fokozatosan uralni tudod az elmédet.”
 
“Ülő pózban végzett pránájámát is tanítasz?”
 
“Igen. Amikor a padmászana (lótuszülés) tökéletes, akkor kontrollálod a végbeledet a múla bandhával, és az állzárat, a dzsálándhára bandhát is használod. Sokféle pránájáma létezik, de a legfontosabb a kévala kumbhaka, amikor a légzés vlátozásai, vagyis a belégzés és a kilégzés – kontrollálva vannak és automatikusan megállnak. Ehhez gyakorolni kell. Gyakorolni, gyakorolni, gyakorolni. ha gyakorolsz, akkor új gondolkodási minták, új gondolatok jönnek az elmédbe. Az előadások jól hangzanak, ha tartasz egy jó előadást, akkor mindenki azt mondja, hogy milyen jó vagy, de az előadások 99 és fél százalékban nem gyakorlatiasak. Sok évig kell gyakorolni az ászanát és a pránájámát. Az írások azt mondják: “Hosszú ideig kell gyakorolni, tisztelettel és megszakítás nélkül, hogy elérjük a tökéletességet.” Egy évig, két évig, tíz évig… egész életedben gyakorolni kell.
 
Miután az ászana és a pránájáma tökéletes, a pratjáhára, az érzékek visszavonása (az Ashtanga jóga ötödik ága) következik. Az első négy ág a külső gyakorlatok: jama, nijama, ászana, pránájáma. A második négy a belső gyakorlatok, és automatikusan következnek, ha az első négyet elsajátítottuk. A pratjáhára azt jelenti, hogy bárhová nézel, istent látod. A jó elmekontroll adja ezt a képességet, hogy ha bármire ránézel, akkor az Átmant (a belül lévő Istent) fogod látni. Így a számodra a világot Isten színezi meg. Bármit is látsz, az Átmannal azonosítod. Az írások azt mondják, hogy az igazi jógi elméje annyira elmerül isten lótusz lábaiban, hogy semmi sem vonhatja el a figyelmét, bármi is tőrténjék a külső világban.” 
 
“Mi a tanácsod búcsúzóul azok számára, aki szeretnék elkezdeni a jóga útját?”
 
“A jóga mindenki számára lehetséges, aki igazából akarja. A jóga univerzális. A jóga nem az enyém. De ne közelítsük meg a jógát üzleti szellemben, világi haszonra vágyva. Ha Isten mellett akarunk lenni, akkor az elménket Isten felé kell fordítani, és gyakorolni kell a jógát. Ahogy az írások mondják: “A jóga gyakorlása nélkül, hogyan adhat móksát (felszabadulást) a jóga?”
 
(Befejezés következik)

Ez is érdekelhet...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Guruji – Interjú Sri K. Pattabhi Joissal 1994-ből

| Gauranga Das
0