Fordított testhelyzetek az Iyengar jógában


Magyar Iyengar Jóga Szövetség

Magyar Iyengar Jóga Szövetség

A Szövetség célja, hogy támogassa az Iyengar Jóga oktatását Magyarországon és a régióban, és biztosítsa az okleveles Iyengar Jóga oktatók magas szintű tudásának folyamatos fejlesztését és hogy összekapcsolja a hazai gyakorlókat más országokéval, illetve a pune-i intézet munkájával.
Magyar Iyengar Jóga Szövetség

Latest posts by Magyar Iyengar Jóga Szövetség (see all)

Pixi Lillas (Advanced Junior szintű Iyengar jógatanár) megvizsgálja, hogy az Iyengar jógában miért van olyan nagy hangsúly a fordított testhelyzeteken, mint például a sírsászanán (fejenállás) és a szarvangászanán (válltámasz).

 

Mindenkinek, aki Iyengar jógát gyakorol, feltűnhetett, hogy milyen nagy fontosságot tulajdonítanak a különböző fordított testhelyzeteknek, és hogy ezek a pózok minden órán részét képezik a gyakorlatsornak. Vannak gyakorlók, akik örülnek ezeknek a pózoknak és élvezik őket, mások küzdenek, hogy megtalálják a megfelelő helyzetet a nyakuk és a válluk számára, és talán azt kívánják, bárcsak kevesebb lenne ebből a bizonyos ászanából.

Miért kell ekkora hangsúlyt fektetni ezekre a pózokra?

A fejenállást és a válltámaszt B.K.S. Iyengar a jógagyakorlás központi részeinek tekintette. Különös módon néha az ászanák “királyának és királynőjének”, vagy “apjának és anyjának” nevezik őket; és ezek azok a pózok, amelyek gyakorlását még akkor is folytatni kell, ha minden más kimarad a gyakorlásból. Fantasztikus élettani előnyökkel járnak, úgy tudunk a lábakon és a csípőkön dolgozni, hogy közben nem terheljük rájuk a test súlyát.

Általában amikor ilyen módon, a test fejjel lefelé helyzetben található, az erősíti a test fő rendszereit (a keringési, légzés- és idegrendszert és a belső elválasztású mirigyek rendszerét), miközben pihenteti a szívet. A fejenállás stimulálóbb és élénkítőbb póz. Az agyba áramló vérmennyiség növekedésének köszönhetően javítja az emlékezőképességet és a koncentrációt, fokozza a mentális teljesítményeket és az érzelmi stabilitást. A válltámasz pedig tápláló póz. Hűsít és elcsendesít, és remek segítség a belső elválasztású mirigyek és a hormonok egészsége szempontjából. A két póz együtt egyensúlyt teremt a testünkben és az elménkben. Azt is kihangsúlyozzák ezek a pózok, hogy valójában hogyan is érezzük magunkat. Serkentenek bennünket, amikor tompának érezzük magunkat, de folytatnunk kell valamilyen munkát; ám amennyiben igazán fáradtak vagyunk, jelzik nekünk, hogy ideje lefeküdni és pihenni.

Ezeknek a fordított testhelyzeteknek a gyakorlása további előnyökkel is jár. Megerősítik a tüdőt, és részt vesznek a vérbőség és a hurut megszüntetésében, ami a téli hónapokban különösen fontos. Segítenek rendszerességet teremteni az emésztés és az ürítés területén, ezáltal megkönnyítik testünk megfelelő táplálását és a káros méreganyagok eltávolítását. Életerőt hoznak testünk azon területeihez, amelyek lomhák.

A nőknél a fordított testhelyzetek hozzájárulnak a hormonális egyensúlyhoz. Ha már korábban is részét képezték a gyakorlásnak, akkor terhesség alatt – ebben az érzékeny időszakban – segítenek stabilizálni a szervezetet. Méhsüllyedés és menstruációs rendellenességek esetén is nagyon hasznosak.

A fordított testhelyzetek egészséget és jólétet teremtenek a bensőnkből kifelé. A fejenállás elsősorban az agyra hat, élénkíti a testet, erősíti a gerincet, az elmének pedig segít fegyelmezetté válni. A válltámasz is nyújt néhányat ezen előnyök közül, de inkább a békesség érzetét kelti. Kiváló póz lábadozás idejére, illetve ez az egyik póz, amely segít megerősíteni a szervezetet, hogy egészséges maradhasson.

A sírsászanát és szarvangászanát általában együtt gyakorolják, egyazon gyakorlatsor részeként. Míg a válltámaszt lehet önállóan gyakorolni, a fejenállást nem ajánlott önmagában végezni. Ez utóbbinak ugyanis szüksége van a válltámasz kiegyenlítő hatására, hogy megmaradjon a test harmóniája. A jógagyakorlás és -filozófia mélyén mindig ennek az egyensúlynak a kérdéséhez térünk vissza. Ha valamilyen stimuláló gyakorlatot végzünk, azt valami nyugtató dologgal kell ellensúlyoznunk. Indiában a fűszeres ételeket gyakran joghurt kíséretében szolgálják fel, hogy lehűtsék a tüzességüket. Úgy tartják, hogy a bizonyos pózokból származó energia tartósabb és jótékonyabb hatású lesz, amennyiben ezt a harmóniát és egyensúlyt tiszteletben tartják és megőrzik.

Ne gyakoroljuk a fordított testhelyzeteket menstruáció alatt, magas vérnyomás, fülgyulladás, illetve levált retina esetén. Legjobb a tanárral konzultálni, ha korábban sérülésünk, vagy problémánk volt a nyakunkkal, vagy ha valamilyen kérdés merül fel a fordított testhelyzetekkel kapcsolatban.

Máskülönben sajátítsuk el jól az alapvető pózokat, úgymint a tádászanát, a kutyapózt (adho mukha svánászana), az álló- és ülőpózokat, amelyek előkészítik a karokat, a gerincoszlopot és a lábakat a sírsászanához és a szarvangászanához. Amennyiben ez sikerül, készen állunk arra, hogy élvezzük azt a jutalmat, amit ezek az ászanák nyújtanak, ha rendszeresen gyakoroljuk őket.

 

Fordította: Gerő Dorka, okleveles Iyengar jóga oktató

Forrás: https://balmainyoga.com/articles/inverted-postures-iyengar-yoga/

Ez is érdekelhet...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Fordított testhelyzetek az Iyengar jógában

| Magyar Iyengar Jóga Szövetség
0