Jógagyakorlás: elkezdeni és újrakezdeni

Csák Gergely

Csák Gergely aikido- és gerincjóga oktató. A Zumm Aikido Egyesület és a Gerincjóga Klub vezetője. Civilben szociológus és nagy brownie-rajongó.

korrekció-585x180Visszatérő jógázóként talán kevésbé ijesztő újra a stúdióba lépni, mint kezdőként. Mégis körbenézve az öltözőben szinte csupa vékony, erős, egészségtől ragyogó nőt (férfit) látunk. Kezdőként és újrakezdőként úgy érezhetjük, hogy képtelenség lesz velük tartani a tempót. Amikor az oktató elkezdi az ászanák szanszkrit nevét mondani, amit talán több éve vagy még sohasem hallottunk, bizony rájövünk, hogy jógázni több, mint fizikai kihívás. Az elmének is időre van szüksége, hogy a beporosodott tudást újra előhívja vagy megtanulja, hogy melyik név melyik pózt jelenti. Természetesen ez a folyamat lassú volt, nem is beszélve a testben lévő merevségéről, az ízületek és izmok kezdeti rugalmatlanságáról. Ez az oktató számára is nyilvánvaló, hiszen amíg a legtöbb gyakorló könnyedén végzi a bemelegítő napüdvözletet, addig a kezdők-újrakezdők nagyon sok figyelmet igényelnek. Majdnem olyan érzés lehet az első óra, mintha egy magán jógaórát venne részt az újonnan érkező, annyi tanácsot és segítséget kap.

Ilyenkor előfordulhat, hogy egy ideig lelkiismeret furdalást érezhetünk, amiért a korrigálás sok időt elvon az órától. Kezdők gyakran folyamatosan figyelik a többieket, hogy meggyőződjenek arról, senkit sem bosszant vagy untat, hogy szüneteket kell tartaniuk miattuk. Szerencsére akármerre néznek, az emberek dristije, azaz a tekintetük iránya a várható volt: a hüvelykujjukon vagy éppen a lábujjukon, ahogy az oktató meghatározza. Az egész óra alatt előfordulhat, hogy nem találkozik a tekintetünk senkiével sem. Az óra után az első órások gyakran odajönnek megköszönni a trénernek a figyelmet és szabadkoznak, hogy olyan sok figyelmét lekötöttek. De ez természetes, első alkalommal ismeretlen helyen mindenki új. Ez az egyszerű tény megnyugtatott és bátorító, hogy érdemes tovább folytatni.

jóga-és-tanár-400x241

Az elkezdett vagy újrakezdett jógagyakorlásban az első és legkritikusabb lépés elfogadni magunkat kezdőként. A test felé alázatosnak és türelmesnek kell lenni, hogy csak a határokig menjünk el, ahol jól érezzük magunkat és ne azzal foglalkozzunk, hogy mellettünk gyakorló mit csinál, nem vele kell tartani az iramot. Amikor folytatjuk a gyakorlást a következő hetekben is, megtanuljuk értékelni az oktatói korrekciót határozottan és szeretettel. Ahelyett, hogy félénken meghúznánk magunkat hátul, remélve, hogy az oktató nem veszi észre a hibákat, várjuk inkább a kritikát, ugyanis így lehet fejlődni. Ahelyett, hogy a többiekre figyelnénk, inkább fókuszáljuk a figyelmet magunkra. Amikor sikerül a hangsúlyokon változtatnunk, utána a gyakorlás is egyre többször tölt majd el örömmel és ez az élet más területein is pozitív változásokhoz vezet.

Gyakran nehezünkre esik elfogadni magunkat, amilyen helyen és amilyen szinten vagyunk, olyannak, amilyenek vagyunk. Például sokan vívunk nagy csatát súlyfelesleg ellen. Reménytelenül nézzük a mérleget és csak a vágyott súlyra gondolunk, a lassú haladással elégedetlenek vagyunk. Elfelejtjük a célhoz vezető útban is az elégedettséget keresni. A tény, hogy egy egészségesebb életmódra törekszünk elegendő kellene hogy legyen, hogy büszkék legyünk magunkra a részeredmények miatt is és ami ennél is fontosabb, elfogadjuk saját magamat. Csodás, ha célokat tűzünk magunk elé, de ha folyamatosan elégedetlenségben élünk, amíg ezeket a célokat el nem érjük, az egy szerencsétlen és mégis gyakori eset. Az élmény, amit a jóga elkezdésekor vagy újrakezdésekor tapasztaltunk nagy tanulság lehet, a saját berögződéseinkről, a módról, ahogyan a legtöbbször viszonyulunk magunkhoz. Megtalálni az egyensúlyt a cél felé törekvés és az elfogadás között nagyon jól hat az egészséges jógagyakorlásom és az élet minden területére, mintegy alapszabályként.

Azzal bátorítunk mindenkit, aki újrakezdi vagy éppen most kezdi el a jógagyakorlást, hogy a legelső és legfontosabb lépés: elfogadni önmagad. Ne próbáld meg a tested túlhajszolni, sem másokkal tartani a tempót, ne aggódj, ha korrigálnak és végül: ne add fel a gyakorlást!

Ez is érdekelhet...

Jógagyakorlás: elkezdeni és újrakezdeni

| Csák Gergely
0