Csípőnyitás

A Galamb póz óvja az érzékeny térdet és a derekat, valamint számtalan más póz hosszú és kényelmes kitartását alapozza meg.

Az olyan pózokat, mint például a Galambpóz, a jógázók vagy nagyon szeretik, vagy nagyon nem. Függetlenül attól, hogy melyik csoportba tartozol, érdemes tudni, hogy a Galambpóz óvja a sérülékeny térdet, derekat. Gyakorlásával számos más ászana könnyed, hosszú kitartását fejlesztheted. Nézzük meg a csípőnyitások néhány jótékony hatását!

A nyitott csípő csökkentheti a hátfájást. A megrövidült csípőhajlító izmok a medencét előrehúzzák és a hát alsó részének lordózisát növelik. Képzeld el, hogy a medencéd egy vízzel teli edény, amelyből a lábujjaidra löttyen ki a víz, mert az edény hátsó része felemelkedik. Amikor az alsó háti gerincszakasz megrövidül, valószínűleg nyomást és kellemetlenséget érzel. Ezt később a pózokban is észreveszed. Ha a csípőhajlító izom rövid, akkor az ászanáknál (például a Virabhadrászana I vagy Ustrászana), az alsó hát íve túlfeszül és előbb-utóbb fájni kezd. A nyitott, laza csípőhajlító izmok visszaállítják a medencét a természetes helyzetébe, és enyhülni fog a fájdalom.

A csípőnyitó pózok védik a térdet. Amikor a csípőd viszonylag laza, nyitott, akkor pl. a Virabhadrászana II-ben, az elöl lévő térded a sarkad fölé tudod hozni. De ha a csípőd merevebb, a térded a nagylábujj felé fog előreesni, amely megerőlteti a térd belső részét. Ha nem tudod a combcsontodat megfelelően mozgatni a csípőizület vápájában, a kisebb és érzékenyebb térdízület túlterhelődik.

A csípő egy gömbízület, amely a tengelye körül bármilyen irányba elmozdulhat: beleértve a rotációt (forgást), szemben a térddel, amely egy csuklóizület és csak hajlítható. Az a nagyszerű a Galambpózban, hogy ha mindkét oldalra gyakorlod, a térd és a csípő hajlik is és nyúlik is. A sérülések megelőzéseképpen rendszeresen mozgasd át az ízületeid teljes mozgástartományát gyakorláskor, a hétköznapi életben is könnyebben fogsz mozogni.

Forrás: Yoga Journal

Ez is érdekelhet...

6 hozzászólás

  1. Márton István szerint:

    Kedves Magazin!

    Fordulhatnék olyan kérdéssel hozzátok,hogy kettős gerincferdülésemmel milyen tipusúak azok az ászanák amelytől mindenkép tartózkodnom kell.pl.Fejenállást gyakorolhatok?Vagy gerinccsavarásos ászanákat?

    Nagyon köszönöm válaszotok:Márton István

  2. admin szerint:

    Kedves István,

    Az AUM Magazin kért meg kérdésed megválaszolására. A pontos(abb) és kimerítő(bb) válaszhoz több részlet ismeretére lenne szükség, röviden annyit tudnék tanácsolni, hogy kerüld azokat a pózokat, amik összenyomhatják a gerincedet (ezzel is erősítve annak már meglévő ferdüléseit), keresd a gerinc maximális nyújtását. A legjobb alapozó és erősítő pózok az állópózok, ahol a gerinc a láb helyes munkájából “jó információt” kap, a fejenállással egyelőre várnék, a válltámasz (Sarvangasana) például széken vagy fal segítségével (Iyengar módszer) hasznos lehet, de simán a talajon végezve nem. Hozzáértő oktató nélkül a csavarásokat sem ajánlanám.
    Fontos lenne, hogy olyan technikát tanulj, ami támogatja a gerinc csigolyái közti távolság növelését és a gerinc egyenletes nyújtását.

    Remélem, sikerült valamelyest segíteni.

    Üdvözlettel.

    Répássy Erika
    Okleveles Iyengar jóga oktató
    iyengarjogabudapest.hu

  3. Czigány Balázs szerint:

    Kedves Szakértő!

    Czigány Balázs vagyok.
    A munkám (Masszőr)során egy csavart mozdulattal vagy valami hasonlóval, kimozditottam a jobb szakrális izületemet.
    Nem kis bosszùságot okozva ezzel magamnak. A tüneteim: tompa, inkább idegesítő vissza- vissza térő kellemetlen fájdalmak, főleg sok állás után jelentkeznek .
    Ha jól érzem és tudom, a bal lábam egy kicsit hosszabb, ha előre hajlítok, olyan érzésem van mintha nem dolgoznának a jobb csípőlapátom feletti izomcsoport részesei.
    Sokat sportolok(futás,kondíciós edzés, ùszás amikor tehetem),de amióta van ez a sérülésem kerülöm az ezzekkel járó megeröltető mozgást, hogy minnél jobban lazítani tudjam a csípőm normális pozícióba történő vissza rendezése miatt.
    A tüneteim miatt ugye jól értelmezem, hogy ez a problémám!?Ezen területen gyulladás nincs.
    Felfelé tolódott el az izület?Vagy merre tud még ezen érzések tekintetében?Tudom ez egy igen szoros és kis mozgásù izület, de lassan 1 hónapja tart és nagyon nem szeretném, hogy ez állandósuljon!
    Próbálkoztam már a kiropraktikával, folyamatosan nyùjtom és mozgatom, de nem véletlen írom ezt a levelet, mert látom, hogy ez egy-két jól irányzott technikàval akár gyorsan visszarendezhető.
    Alapjában jó és nyùlékony izomzatom van és ha rendszeresen edzem nem tud előfordulni ilyen, csak egy nagy kihagyás után sikerült ezt létrehoznom.
    Kérem segítsenek, hogyan tudom mielöbb helyre állítani ezt a rendellenességet!!!???
    A galamb pózzal próbálkozom, hogy nyissam a szakrális izületet kicsit, ez jó- e?
    Minek vagy kinek a segítsègével tudnàm hamar regenerálnom magamnak?!
    Olvastam manualterapeutáról is aki egy mozdulattal vissza tudná billenteni, csak történjék már valami!
    Különben tanultam belőle és sosem fogom többé elhanyagolni a csípő tájéki és mélyhátizmok karbantartását, hisz az élet a mozgás öröméről szól!

    Segítségét előre is köszönöm!

  4. admin szerint:

    Kedves Balázs!
    Kérdésedet továbbítuk Holcsa Judit specialistához, aki a következőt válaszolta:

    “Igen, pont arról ír Balázs, amit távgyógyításban nem lehet megoldani. Manuális diagnosztikára van szükség.

    A keresztcsont-csípőcsont közötti ízület elmozdulása nem csak erre az ízületre van hatással, hanem a medence egészének helyzetét befolyásolja, így a szeméremcsontok közötti ízületre is kihat. Ha ezt nem vesszük figyelembe, állandóan visszatérő problémát okozhat. A medence alkotásában résztvevő csontok elmozdulásának 16 féle variációja van. Egyes diszfunkciók egymással párhuzamosan fennállhatnak. Ezt pontosan diagnosztizálva hatékonyan lehet kezelni, de fontos, hogy csak abban az irányban végezzünk manuális manővereket, amit a blokkolódás iránya meghatároz. Ellenkező esetben fölöslegesen mobilizáljuk, akár túl-mobilizáljuk az ízületet, és ez ismételten bokkolódó, instabil helyzetet hozhat létre.De a blokkolódáson kívül ne feledkezzünk meg arról, hogy hypemobilitásal is lehet dolgunk, amit pedig nem szabad csak úgy recsegtetni-ropogtatni.
    Balázsnak azt javasolnám, hogy keressen fel egy jól képzett manuálterapeutát, aki lehetőleg gyógytornász is egy személyben, mert a blokkolt ízületek mobilizálása után feltétlenül szükség van a jó helyzetben stabilizáló tréningre, hogy a blokkolódás ne alakuljon ki ismét.

    Regisztrált terapeutákat talál a “terapeuták”-ra kattintva itt is: http://www.manualismedicina.hu
    Vagy nálunk a rendelőben: http://www.spineart.hu (Szőke Rita, Somlai Orsolya, Ballai Éva, Dörnyei Marianna, Göbölös László (az előző honlapon is megtalálja a telefonszámukat)

    Jelenleg én sajnos nem tudom vállalni, mert babát várok, és bár dolgozom, de a manuálterápiát most kénytelen vagyok csak kicsi testsúlyú pácienseken végezni, (60 kg fölött kollégát javasolok) de mindkét honlapon található kollégákat szívből ajánlom Balázsnak.”

    Reméljük segíthettünk!

    Üdvözlettel:
    Ábrahám Kata

  5. Czigány Balázs szerint:

    Köszön segítségeteket!

    Kettő kérdèsem még lenne:1.van egy gravitációs gerincnyújtó haspadom,azt nyugodtan hasznàlhatom-e addíg erre a problémára nyùjtás és lazítàskènt mèg fel nem keresek egy terapeutát?!

    2. kb. hány kezelésre van szüksègem, hogy mielöbb regeneráljam magam, nyùlékony, megfelelő izomzatom mellett???

  6. admin szerint:

    Kedves Balázs!

    Szakértőnk, Holcsa Judit a következő választ adta neked:

    1. A tractio (húzás) általában jót tesz a gerinc körüli fájdalmaknak, kivéve, ha az adott ízületben hypermobilitás áll fenn. Ebben az esetben túlnyúlthatja az amúgy is túl mozgékony ízületeket. De inkább a gerinc kisízületeire és a porckorongokra hat tehermentesítőként, az SI ízületre, helyzete miatt az axiális, hosszanti nyújtás nem jelentős hatású.

    2. Azt hogy hány kezelésre lesz szükség, sajnos nem lehet előre “megjósolni”. Van akinek első alkalommal a helyén marad a helyretett ízület, (de ebben az esetben is hetekig, hónapokig tartó speciális tornára van szükség) és van, akinek 10 alkalom is kell hozzá. Minden esetre ne csak a “kezlésektől” várja az eredményt, hanem attól a minden nap végzendő tornától, amit már első alkalommal meghatároz neki a gyógytornász.

    Remélem választ kaptál a kérdéseidre!

    Üdvözlettel:
    Ábrahám Kata

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Csípőnyitás

| Jóga Magazin
6