Ászana, energia és Isten összefüggése a Hatha jógában

Drimál István

A Budai Nagy Antal Gimnáziumban érettségiztem és a Debreceni Egyetemen doktoráltam filozófiából. Gyerekkoromban úsztam, kajakoztam, nagyon szerettem a Duna friss illatát, mindig élveztem a természetes víz izgalmas közelségét, változékonyságát. Később ugyanezt az izgalmat és folytonos változást éltem át a kínai energetikai rendszerek (taiji, qigong, gongfu) alapos tanulmányozása során. Itt volt az ideje, hogy megtapasztaljam a jóga nyújtotta stabilitást és mozdulatlanságot, melyen belül fölcsillan az ember örökkévaló lénye. Nagyon jó dolog meglátni önmagam a test és az energia rétegein túl, még élvezetesebb megmutatni másnak, Neked, hogy Te is ott vagy a tested és az érzéseid mélyén. Jelenleg az Iyengar Jóga Tanárképzésen veszek részt.

Kevin Gardiner személyes közlése, és B. K. S. Iyengar 95. születésnapja alkalmából tartott beszéde alapján

kevinA hatha jóga a legtöbb ember számára testi gyakorlatok rendszereként ismeretes. Ugyanakkor tartsd szem előtt, hogy a jóga nem csak és nem elsősorban testi munka, hanem az emberi lény legbensőbb rétegének, az átmánnak[1], azaz az önvalónak a kiterjesztése az emberi létezés mindegyik rétegébe. Éld tudatosan, intelligensen a tested. Használd az eszed, hogy a tested az önvaló hordozója legyen. A tudatosság egyik oldalról áthatja az emberi lény megnyilvánulását, a másikról pedig a test segíti az önvaló megnyilvánulását. Itt kezdődik az erkölcsösség (jámá, nijámá), mert az önvaló átható jelenléte meghatározza a viselkedésedet. Ha az önvaló áthatja létezésed összes rétegét, akkor végül igazi lényeged, az, aki valójában vagy, megszabadul a rétegektől.

A jógában végzett testgyakorlatokat ászanáknak hívják, de a szó eredeti jelentése az, hogy “ülés”. Igazi önmagad, a tudatod ültesd a szívedbe, lényed középpontjába, hogy kiterjessze a megtestesülésed, s hogy megtestesülésedként terjedjen ki. Ugyanakkor, mivel igazi önmagad, önvalód nem más, mint Bráhmán, az Isten, ezért az ászana egyben upászáná. Az upászáná jelentése az, hogy az Isten, azaz Ísvara mellé ülsz, aki a jóga filozófiája szerint a purusa, vagyis az önvaló egy speciális formája. Ez azt jelenti, hogy miközben az ászanákat végzed, a testgyakorlat révén maga Isten terjed ki a testeden keresztül.

Hogyan tapasztalod meg Istent ászanázás közben? Önvalód több hordozón, burkon keresztül nyilvánul meg. A konkrét fizikai testen belül, azt átitatva finomabb, energetikai testtel is rendelkezel, amelyet rezgésként tapasztalhatsz meg például az AUM éneklése során. Ez az energetikai szint vezet tovább az ész szintje felé, amely képes fölfogni, hogy létezik az összes hordozón túli transzcendens lét, amelyet megszemélyesítve Ísvarának vagy purusának nevez a jóga, s ráadásul ez a transzcendens lét egyszerre benned is jelen van átmánként, igazi önmagadként. Ísvara/purusa rezgés, energia is, ami nem rendelkezik konkrét formával, de a mantrával megrezegtethető.

Nem sok értelme van fitnesszként végezni a jógát, mert nem erre találták ki, hanem benső rétegeid, s végül a mindenen túli Isten megtapasztalása érdekében. Ezért a jóga helyes végzéséhez igen csiszolt intelligenciára, észre, s nagyfokú érzékenységre van szükség. Az ászanákat nagyon pontosan érdemes végrehajtanod, s nem csak azért, hogy hosszú távon ne okozz magadnak sérülést, hanem azért, mert minél jobban beszabályozod a mozgásod, az energiád áramlását, annál jobban megerősödik mind a tested, mind az energiád. Csak akkor működik helyesen, s gyógyító jelleggel a jóga (s nem csak tested, hanem lelked is gyógyítod vele), ha megérted, mit miért kell úgy végezni, ahogy azt előírta a hagyomány. A megértés pedig az eszedet fejleszti. Az ászana olyan fájdalom – és nem szenvedés – tudatosan és szabad akaratból történő létrehozása, amely jótékony hatású. A testhelyzet így a homeopátia elvén alapulva fejti ki hatását: az adott testrészt stresszes (“beteg”), korlátozott helyzetbe hozza, s az ott végzett munka révén gyógyít.


[1] Szanszkrit visszaható névmás: maga, önmaga. Az Upanishadok korától kezdve az átmán az emberi lény lényegét jelenti, aki örök, változatlan, az inkarnácók közötti önazonosság folytonosságát biztosítja, s végeredményben azonos Bráhmánnal, a világegyetem forrásával. (James G. Lochtefeld 2002: The illustrated Encyclopedia of Hinduism, The Rosen Publishing Group, Inc., New York, 69. o. sk.)

Drimál István fordítása

Ez is érdekelhet...

Ászana, energia és Isten összefüggése a Hatha jógában

| Drimál István
0