A sportsérülések megelőzéséről


Pórffy Csaba

Pórffy Csaba

Több mint 15 év jóga és 20 év harcmüvészet gyakorlással a hátam mögött immár nyolcadik éve foglalkozom jógaoktatással. Tanitottam Németországban illetve az USA-ban is. Magyarországon elsők között kezdtem el a jóga évezredes tudását a fittness világában is terjeszteni. Az órákon egyaránt fontos szerepet kap a tartásjavitás, a stressz oldása fizikai és pszichés szinten egyaránt, illetve a mély és pihentető relaxáció. Egy 60-90 perces óra szisztematikusan átmozgatja a testet, kioldja a feszültséget jellegzetes testrészekből (csipő. medence, derék, nyaki terület), ezáltal biztositva a helyes testtartást, amelyben az életerő optimálisan áramolva feltölti az egész testet, erővel és rugalmassággal ajándékoz meg. A légzőgyakorlatok átszellőztetik a tüdőt, oxigénnel töltik fel a sejteket, beinditják a méregtelenitést az egyes szervekben és szövetekben egészen a sejtek szintjéig. A meditáció állapotában az elme megnyugszik, a gondolatok folytonos áramlása megáll, és egy magasabb tudatállapotba kerülve átélhetjük a tökéletes lelki békét és belső nyugalmat.

Saját jógastúdiómban szeretettel várok minden gyakorolni, tanulni vágyót, kezdőket és haladókat egyaránt!
Pórffy Csaba

Latest posts by Pórffy Csaba (see all)

pain-4b4fdfc81fc3aca7524a4f619cd8699a53c93e49Aki komolyan és rendszeresen edz, szembe kell nézzen azzal, hogy a test sérüléseknek van kitéve. Természetesen igyekeznünk kell a sérülések veszélyét a minimálisra csökkenteni, de még így is – időről időre előfordulhat, hogy megfájdul valami, túlterhelünk egy testrészt, rossz mozdulatot teszünk, és máris kész a baj.

Még a legegyszerűbb gyakorlatok, mint pl. az úszás vagy a futás is, ha helytelen formában végezzük, hosszabb távon kialakíthatnak fájdalmat a testben. Nem beszélve a súlyzós gyakorlatokról, ahol a formának kiemelkedő jelentősége van. Némelyik gyakorlat, pl. a guggolás vagy a felhúzások szinte melegágyai tudnak lenni akár komolyabb, hónapokig, esetenként évekig tartó sérüléseknek, fájdalomnak, amelyek nemcsak a közérzetünket amortizálják le, hanem ami a legrosszabb, visszavetik azt a fejlődést, amelybe már komoly erőfeszítéseket fektettünk.

A jó hír pedig az, hogy ha óvatosan és szakszerűen edzünk, mozgunk, vagy gyakorolunk bármilyen mozgásformát (küzdősport, tánc, aerobic, stb.), akkor meg tudjuk előzni a legtöbb sérülést, illetve ha hozzáértően kezeljük, akkor a lehető legrövidebb idő alatt magunk mögött hagyhatjuk őket. Melyek azok a szempontok, amelyekre különös hangsúlyt kell fektetnünk?

1. Bemelegítés nélkül soha! Nemcsak a sportban, de jógában is előfordul, hogy túl gyorsan kezdünk el egy olyan gyakorlatot, amelyhez még nem vagyunk eléggé bemelegedve. Az izmok, az ínszalagok és az ízületek megfelelő terjedelmű mozgásához el kell érniük az ’üzemi hőmérsékletet’. A bemelegítés sokféle lehet, itt nem szeretnék részletekbe menni, alapelvként legyen elég most annyi, hogy szisztematikusan, porcikáról porcikára végig kell haladni minden fontos testrészen, illetve a nagyon könnyű mozgást fokozatosan és lassan kell intenzívebbé tenni.

2. Helyes testtartás. Hát igen. Gyakran látok a súlyzós és a kardio részlegen is olyan testtartással edzeni embereket, hogy legszivesebben rászólnék, jobb ha abbahagyja az adott gyakorlatot. Igen, a testünk egyfajta gép, és meg kell tanulnunk megfelelően mozgatni, bánni vele. A lelkesedés kezdetben nagyon fontos, de ha nem megfelelően edzünk, akkor pont a hosszú távú előnyöket rombolhatjuk le.

3. Helyes légzés. A legtöbb ember azt gondolja, hogy tud lélegezni, hiszen enélkül nem is élhetnénk. Különbséget kell tenni azonban légzés, és megfelelő légzés között. Nagy erőkifejtés alatt teljesen másképp, speciálisan kell lélegeznünk, mint mondjuk TV-nézés közben. A dolog egyszerű: ha helyesen lélegzünk, akkor nagymértékben fokozzuk a teljesítményt, ha pedig helytelenül, akkor megint csak megnő a sérülés veszélye. Mivel a testünk egy összetett gép, ahogy már említettük: mozgás közben is úgy viselkedik, mint pl. egy hidraulikus emelő. Az anatómiailag helyes testtartást a megfelelő légzéssel kombinálva sokat segíthetünk magunknak a sérülések megelőzésében.

4. Kezelés. Ha már megtörtént a baj, legalább ne tetézzük! Sajnos ez is előfordul. A közhiedelemmel ellentétben azonban nem a pihentetés a legjobb módszer! Gondoljunk bele, ha megállunk, a testünk is megáll, a fájdalom is marad, ahol van. A megoldás: amint lehet, el kell kezdenünk terápiás jellegű mozgásokat végezni, amelyek az adott területre a megfelelő hatást gyakorolják. Fontos viszont, hogy szakember is lásson, ne a saját kútfőből, vagy Interneten talált infók alapján kezeljük magunkat, mert ha melléfogunk, még súlyosbíthatjuk is az eredeti problémát. Amire szükségünk lesz: gyógytornász és esetleg gyógymasszőr. Ők a legjobban képzettek és tapasztaltak az ilyen jellegű panaszok kezelése terén (a háziorvos maximum fájdalomcsillapítót fog felírni, amely príma tüneti kezelés, de magát az okot szintén nem szünteti meg).

5. Jógázzunk. Mire tanít meg a jóga? Egyfelől a helyes testtartásra, azon kívül a helyes légzésre, illetve, és ez a legfontosabb: a légzés és a mozgás olyan összehangolására, amely aktivizálja a gerincet védő izmokat, így előzve meg a sérüléseket.  (ez így persze végtelenül le van egyszerűsítve, mivel ami a testben történik az összetett mozgások során, abban nagyon sokféle folyamat egyidejűleg vesz részt).

És még egy fontos megemlíteni való: a jógagyakorlatok megtanítanak figyelni a testre, a testérzetekre – amelyekkel a test üzen a gyakorlatok alatt, ezáltal felépít egy olyan képességet, amely segíti megakadályozni, hogy túllépjük testünk tűrőképességének a határait!

Ez is érdekelhet...

A sportsérülések megelőzéséről

| Pórffy Csaba
0