A lábfej hosszanti boltívei

A legtöbb fitnesz és atlétikus mozgásformában a lábfej legfontosabb funkciója a teherbírás (kivéve az úszást és a harcművészeteket, ahol rúgásra is használják). A jóga viszont nagyobb szerepet szán a lábfejnek. Péládul  több kisebb csakra is található a talpon, ezenkívül a lábfej precíziós mozgatása a távolabbi testrészekre is kihat. Ezért fontos megérteni a lábfej anatómiáját és biomechanikáját.

Ebben a cikkben a lábfej hosszanti boltíveit tárgyaljuk.

Nézzük előbb anatómiai szempontból:

1. A csontos boltívek

A lábfej külső oldalán az ugrócsont (talus), a sarokcsont (calcaneus), a köbcsont (os cuboideum) és az oldalsó lábközépcsontok (ossa metatarsi) alkotják az oldalsó hosszanti boltívet. Ez az alacsonyabbik boltív a lábfej fő súlyhordozója. Ennek a boltívnek a laposodására vagy emelése akkor kerül sor, ha mozog a köbcsont, illetve a negyedik és ötödik lábközépcsont.

A lábfej belső oldalán az ugrócsont, a sarokcsont, a sajkacsont (os naviculare), az ékcsont (os cuneiformis) és a középső lábközépcsontok alkotják a középső hosszanti boltívet. Ez egy nagyobb ív, melynek laposodása és emelése az ugrócsont és a sajkacsont mozgatásával történik.

2. Az inas boltívek

A talpi fascia egy rostos ínszalagszerű szerkezet, ami a sarok csontnál kezdődik és legyező formában a lábujjak felé van kifeszítve. Ez tartja meg a lábfej boltozatos formáját. A lábujjak emelése (nyújtása) összehúzza a talpi fasciát és emeli a boltíveket.

3. Az izmos dinamizálók

A boltíveket dinamizáló izmok két részre oszthatók: a lábfej külső és belső izmaira. A belső izmok eredete és végződése is a lábfej csontjaiban van. A külső izmok a lábszárból erednek és a lábfejben végződnek. Mi most három külső izommal fogunk foglalkozni: a rövid és hosszú szárkapcsi izommal (peroneus longus és brevis), illetve a hátsó sípcsonti izommal (tibialis posterior).

A hosszú és rövid  szárkapcsi izom összehúzása kifele billenti a lábfejet (everzió). A hátső sípcsonti izom összehúzása befele billenti a lábfejet (inverzió). Mindhárom izmot lehet a hosszanti boltív emelésére és erősítésére használni.

Lássuk, hogyan is működnek ezek a szerkezetek a jógában

1. A lábujjak nyújtása Padmászanában emeli és erősíti a boltíveket.

2. Ezeknek az izmoknak az összehúzása felemeli a boltívet Urdhva Danurászanában.

A boltíveket sok más pózban is lehet dolgoztatni és erősíteni (főleg az állópózokban). Próbálj tudatára ébredni ezeknek a fontos szerkezeteknek azáltal, hogy különböző pózokban finoman hajlítod a lábfejet befele, majd kifele, illetve behajlítod, majd kinyújtod a lábujjaidat. Mindig óvatosan gyakorolj, és ahogyan anatómiatudásodat beépíted a gyakorlásodba, fokozatosan fejlesztd a tudatosságodat.

Forrás: Bandha Yoga

Ez is érdekelhet...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A lábfej hosszanti boltívei

| Forrai Réka
0