A hátsó combhajlítók gyógyítása

Jóga Magazin
Jóga Magazin

Latest posts by Jóga Magazin (see all)

Az egyik leggyakoribb probléma, amivel a jóga oktatása és gyakorlása közben találkozunk a hátsó combhajlítókban fellépő fájdalom. Általában az olyan előrehajló pózok idézik elő, mint az Uttánászana vagy a Paschimottánászana, és az izmok tövénél, az ülőgumók területén jelentkezik. Ez a fájdalom akár krónikussá is válhat, ugyanis ha mindig ugyanazon a módon erőltetjük a nyújtást, az csak súlyosbítja a problémát. Olyan ez, akár a kopás az autógumin, ami idővel csak rosszabb lesz, ha nem centíroztatjuk a kerekeket. A következőkben egy háromlépéses technikát mutatunk be, ami hatásosan szünteti meg a combhajlítók folyamatos húzódását úgy, hogy az előrehajlások során kiegyenlítjük és elosztjuk a nyújtást.

 

Tudományos alapismeretek:

A hátsó combhajlítók a comb hátsó részén helyezkednek el, és 3 izomból állnak. Belül található a félighártyás izom és a féliginas izom, kívül pedig a kétfejű combizom. Az ülógumóknál erednek (kivéve a kétfejű rövid fejét, ami a combcsontból) és innen nyúlnak a láb alsó részébe. Összehúzásuk behajlítja a térdet.

1) Kétfejű combizom (hosszú fej)
2) Féliginas izom
3) Félighártyás izom
4) Kétfejű combizom (rövid fej)

 

© 2007 Raymond A. Long MD.
Fájó combhajlítók:

Az előrehajlások (például az Uttánászana) gyakorlása során általában előbb kiegyenesítjük a térdet és csak aztán hajolunk előre. Ezzel a hangsúly a proximális combhajlítóknak az ülógumókhoz közeli eredetére kerül. Ha viszont túlfeszítjük ezt a területet és ugyanezen a módon folytatjuk az előrehajlást, ez olyan fájó combhajlítót fog eredményezni, ami nem lesz képes önmagától helyrejönni. Ez hangsúlyosan igaz azokra az esetekre, amikor ismétlődő előrehajlásokat végzünk, mint például a vinjásza körökben. A fájdalom általában az ülőcsontok közelében érződik.

Hogyan szakítsuk meg ezt a folyamatot?

Az izmok túlfeszítése az izom anyagában mikrocseppecskéket hozhat létre, ennek eredményeként pedig gyengül ez a terület. A természetben a dolgok általában hajlamosak a kisebb ellenállás irányában haladni. Ez azt jelenti, hogy ha egy olyan izmot nyújtunk, aminek egy területe sérült, a nyúlás oda fog összpontosulni, és így súlyosbítani fogja a sérülést – hasonlóan a kerék kopott foltjához. Ahhoz, hogy meggyógyuljon a fájó terület, ideiglenesen változtatni kell a nyújtás módszerén. Ezért átcsoportosítjuk a nyújtást az izomnak egy egészséges területére, alkalmat adva a fájó résznek a gyógyulásra.

A következő mozdulatok segítenek abban, hogy a nyújtást a combhajlítók teljes területén eloszlassuk:
1. A térd behajlítása kilazítja a combhajlítókat ott, ahol azok az alsó lábba ágyazódnak.

2. A csípőhorpaszizom aktiválása előrebillenti a medencét és eredetüknél stabilizálja a combhajlítókat. Ez a mozdulat a felsőtestet a combok fele viszi.

3. A medence előrebillenése, és a négyfejű combizom finom összehúzása, ami által kiegyenesednek a térdek, a nyújtást a disztális részekre összpontosítja, messze a sérült területtől. A négyfejű combizom összehúzásának másik eredménye a combhajlítók „kölcsönös gátlása” – ezáltal képesek lesznek ellazulni nyújtás közben.

Ezt az új módszert a legjobb hosszabb idő alatt kifejleszteni. Amennyiben fájni kezdenek a combhajlítók, fogjunk vissza a nyújtásból a térd enyhe behajlításával.

Ha még csak most kezded beépíteni az anatómiát a gyakorlásodba, jusson eszedbe, hogy nem muszáj rögtön memorizálni ezt a technikát. Kezd azzal, hogy gyönyörködsz a jógázó test szépségében. Ez már önmagában is felébreszti az elmédben a gyakorlás közbeni anatómiai tudatosságot. Később térj vissza és figyeld meg pontosabban, majd a póz gyakorlása közben finoman menj végig a fent leírtakon.  Ezután engedd el: a tudattalan elme, mialatt pihensz, egy új áramköri kapcsolást hoz létre. Élvezd ezt a folyamatot, és figyeld meg, mikor újra visszatérsz a matracodra, hogyan vált hozzáférhetőbbé közben ez a technika.

Megjegyzés:

Tapasztalt oktató irányításával gyakorolj.
Kérd ki az orvosod tanácsát mielőtt nekifognál jógázni vagy bármilyen más gyakorlatot végezni.

Forrás: BandhaYoga.com
 

Bookmark and Share

Ez is érdekelhet...

2 hozzászólás

  1. Náráyaní szerint:

    Ha figyelünk az érzésekre, és eleve ezzel a módszerrel tanítjuk és tanuljuk, sosem sérülnek az izmok 🙂

  2. Varga David szerint:

    2 Napja meg van húzódva a comb izomom hátul az elnne a kérdésem hogy medig tarta felépölésés lehete e nyujtani az izmot ?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A hátsó combhajlítók gyógyítása

| Jóga Magazin
2