A csakrarendszer IV. – Anahata csakra

Jóga Magazin
Jóga Magazin

Latest posts by Jóga Magazin (see all)

Anahata csakra (szívcsakra)

Csakrarendszerünk középpontja, a sorban a negyedik, a szívcsakra, amely helye a fizikai testünkben a szív, a mellkas, illetve a hát felső része. A szívcsakra a csakrarendszer kiegyenlítő pontja: az anyagi világot megtestesítő alsó három csakrát integrálja a lelki minőségekhez fűződő felső három csakrával. A szívcsakránkon keresztül nyílunk meg, teremtünk harmóniát és békét. A szívközpontunk egészségi állapota jelzi az életünkben jelenlévő szeretet erejét és minőségét. A szívcsakra szanszkrit neve ANAHATA, amely sértetlent jelent. A neve arra utal, hogy a törékenységünkre és a szívünkben felhalmozódott fájdalomra utaló személyes történeteinken túl, a szívünk legmélyén a teljesség, a határtalan szeretet és a részvét is jelen van.

A szívcsakrához a levegő elem kapcsolódik. A levegő szétterjed és energetizál. A vízhez hasonlóan, a levegő a megtöltött alakzat formáját ölti fel, a gravitációnak azonban, a víznél kevésbé van kitéve. Amikor mindent elsöprő szerelemben, érzelmekben van részünk, a földelés érdekében erősítenünk, aktiválnunk kell az első csakrát. A levegő átjár bennünket a lélegzetvétel során, ezért a pránajama gyakorlás segít a szívcsakra kiegyensúlyozásában. A pránajama gyakorlatok több levegő felvételét teszik lehetővé, ezáltal növelve a vitalitásunkat és az élet iránti lelkesedésünket.

Ha azon kapod magad, hogy általában kissé előrehajló fejjel, beesett vállakkal és összeesett mellkassal ülsz, itt az ideje, hogy elkezd gyakorolni a negyedik csakrát aktiváló ászanákat, amelyek hatására kellő tér nyílik ahhoz, hogy a szív elegendő oxigénhez jusson. Amikor a fejünk, nem pedig a szívünk vezet bennünket, túlzottan is a gondolatainkra fókuszálunk, kevesebb figyelmet szentelve a testünknek és az érzelmeinknek. A szívcsakra alulműködése esetén előfordulhat, hogy szégyenlősek vagyunk, magányosnak és a megbocsátásra képtelennek érezzük magunkat – ilyenkor az empátiakészségünk is elégtelennek bizonyul. A szívcsakra alacsonyszintű energetizáltsága sekélyes légzésben, asztmában, vagy a tüdő egyéb betegségeiben mutatkozhat meg.

A szívcsakrát élénkítő testtartások közé tartoznak a passzív mellkasnyitó gyakorlatok, amelyeket végezhetünk pléd, tégla, hengerpárna segítségével, vagy segítőtárssal. Aktiváló hatással bírnak a vállak nyújtására, lazítására irányuló kartartások, mint például a Gomukhasana (tehénarc póz), vagy a Garudasana (saspóz) kartartása, továbbá intenzív mellkasnyitó még minden hátrahajlás.

A páros számú, női minőségű szívcsakra az elengedésért sóvárog. A hátrahajló testtartások fejlesztik a bizalmunkat és a lemondásra való készségünket – mindkettő elengedhetetlen ahhoz, hogy teljesen megnyithassuk a szívünket. Ha félelemben élünk, nem marad hely a szeretet számára, s a testünk szinte szó szerint bezárkózik – amely többek között a vállak előreesésében és a mellkas beesésében, összegörnyedésben mutatkozik meg.

Ellenkező esetben, ha a szeretet választjuk, a félelmeink szertefoszlanak. Számos hátrahajló testtartásban a szív a fej fölé kerül. Frissítő élmény, amikor az általában domináns elme helyét átveszi a szív.

Az is előfordulhat, hogy a szívcsakra túlzottan energetizált – ez egyebek mellett társfüggőségben, birtoklási vágyban, féltékenységre való hajlamban, magas vérnyomásban és egyéb szívproblémákban nyilvánulhat meg. E tünetek legjobb ellenszereként az előrehajló testtartások hatnak, amelyek földelnek és szemlélődésre, önelemzésre sarkallnak. Míg az alulenergetizált szívcsakrájú emberek a szeretet befogadásához meg kell, hogy nyíljanak, azok az emberek, akiknek túlságosan is aktív a negyedik csakrája, gyógymódra lelhetnek, ha valamennyire lassítanak annak érdekében, hogy felfedezhessék, megérezhessék önmagukban azt a szeretetet és erőt, amelyet korábban töretlenül másokban kerestek.

A csakrák megnyitásának, aktiválásának legjobb módja, ha szeretjük önmagunkat és szeretünk másokat is. A szeretet mindenre a legjobb gyógyír.

Ez is érdekelhet...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

A csakrarendszer IV. – Anahata csakra

| Jóga Magazin
0