A csakrarendszer – I. Muladhara csakra

Jóga Magazin
Jóga Magazin

Latest posts by Jóga Magazin (see all)

Ászanák a csakrarendszer finom energiáinak kiegyensúlyozására

Testünk hét fő csakráját, azaz energia központját tartósabb feszültségi állapot, valamint az önbizalomhiány erőteljesen blokkolhatják. Az egyes csakráknak megfelelő ászanák gyakorlásával azonban feloldhatjuk ezeket a blokkokat, így elindulhatunk egy magasabb szintű tudatosság felé.

A csakrarendszeren keresztül megvalósíthatjuk a jógagyakorlás finomhangolását, személyreszabását. Az indiai hagyomány szerint hét fő csakra van a testünkben, amelyek függőlegesen, egymás fölött helyezkednek el a gerinc aljától kezdve a fejtetőig. A csakra szó szanszkrit jelentése kerék, amelyeket forgó energiaörvényként képzelhetünk el.

Minden egyes csakrához a test bizonyos funkciói, különböző élettani jelenségek és ezek kezelésének módszerei kötődnek. Mivel a csakrák erőközpontok, tekinthetünk rájuk testünk olyan pontjaiként, amelyeken keresztül magunkba szívjuk az életenergiát, amely szétáramlik a test többi részébe. Olyan külső és belső tényezők hatására, mint például egy hosszú időn át fennálló fizikai feszültség, vagy a kis önbizalom, egy-egy csakra kibillenhet egyensúlyából – legyengülhet, vagy túlzottan felerősödhet. Ezek a labilis állapotok lehetnek átmenetiek, de állandóvá is válhatnak. Krónikus labilitást okozhat egy gyermekkori élmény, múltbéli fájdalom vagy stressz, illetve kulturális elvárások, értékzavar is. Például egy olyan gyermek, aki a családjával minden évben máshova költözik, nem tanulja meg, milyen érzés valahol gyökeret ereszteni, emiatt gyengébb lehet az első csakrája.

Egy ilyen legyengült csakra nem jut elegendő energiához, sőt a saját energiája is nehezen nyilvánul meg. Fizikailag és érzelmileg is bezártnak érzékeljük a károsodott csakra területét. Gondoljunk csak egy magányos, depressziós ember leejtett vállaira – a szívcsakrája visszahúzódott a mellkasába. A legyengült csakrát meg kell nyitni!

Egy csakra túlzott felerősödése, túltöltötté, túlfűtötté válása akadályozhatja egészséges működését, dominánssá válik és uralni kezdi az ember életét. Például, ha valakinek túlműködik az ötödik csakrája, a torokcsakra, elképzelhető, hogy sokat fog beszélni, ugyanakkor nehezen figyel másra. Ha ugyanez a csakra legyengül, akkor visszafogottá válhat a másokkal való kommunikációban. A csakra gyengeségét okozhatja az is, ha kimondásra váró gondolataink nagy részét magunkban tartjuk.

Muladhara csakra (Gyökércsakra)

Egyik tanítványom, Anne, nemrég felhívott, hogy tartsak neki magán jógaórát. Néhány hónappal azelőtt a férje munkája miatt messzire költöztek addigi lakhelyüktől.  Nehezen talált új munkahelyet, ugyanakkor jól érezte magát az új városban. Viszont az új lakásukat idegennek érezte, hiányoztak a rokonai, aggódott , hogy vajon talál-e munkát, egyre fáradtabbá vált, és félt, hogy ledönti lábáról egy egyszerű megfázás.

Ha egy munkaközvetitő, egy pszichológus, és egy orvos segítségét kérte volna, valószínűleg minden egyes problémáját külön-külön kezelték volna – bizonyára ily módon is meg tudott volna birkózni velük. Mivel azonban éveken át az életet a csakrarendszer szempontjából szemléltem – ez az emberi élet működésének egy olyan megértése, amely beleszövődik a jógába és az indiai orvoslásba is – megláttam Anne problémáinak közös gyökerét. S ami még fontosabb, olyan ászanákat és más gyakorlatokat tudtam neki javasolni, amelyekkel a segítségére lehettem, hogy szembenézzen a különféle kihivásokkal.

Anne tünetei számomra a gyökércsakra gyengeségére utaltak. Ez aligha volt meglepő, hiszen tipikus, a gyökércsakrához kapcsolódó kihívásokkal nézett szembe. A Muladhara csakra, vagyis gyökércsakra a gerincoszlop alsó részén, a gát tájékán helyezkedik el. Ennek az energiaörvénynek a feladata alapvető túlélési ösztöneink ápolása, az egészséges gyökerezettség érzés fenntartása, a test alapvető ápolása, és a salakanyagoktól való megtisztítása. Az idetartozó testrészek a gerincoszlop alsó része, a lábak, lábfejek, és a vastagbél.

Az olyan körülmények, mint például az utazás, a költözés, a félelemérzet, és a jelentősebb testi, családi, pénzügyi, vagy üzleti változások szimbolikusan kihúzzák a gyökereinket, és a gyökércsakra gyengeségét okozzák. Azoknak az embereknek, akiknek élénk az elméjük és aktív a fantáziájuk nem kell különösebb kihívás ahhoz, hogy legyengüljön a gyökércsakrájuk; ők legtöbbször gyökérnélkülinek érzik magukat, inkább a fejükben élnek, mint a testükben.

Ennek a csakrának a gyengülését „túlélési válságként” éljük meg. Függetlenül attól, hogy enyhe vagy komoly a probléma – kilakoltattak, csődbe jutottál, vagy „csak” influenzás vagy –, ezek a krízishelyzetek azonnali odafigyelést igényelnek. A gyökércsakra túlzott felerősödésének jelei a kapzsiság, a vagyon mutogatása, valamint jelentős túlsúly felszedése, ezzel is megpróbálva a begyökerezettség érzését elérni.

A gyökércsakra kiegyensúlyozására számos ászana létezik, melyek visszahoznak bennünket a testünkbe, lehoznak a Földre, és segítenek a biztonság, valamint a nyugalom érzésének megtalálásában. A Muladhara csakra a föld elemhez kapcsolódik. A föld elem a fizikai és érzelmi alapot képviseli, színe a vörös, amelynek vibrálása lassúbb, mint a többi csakra színeinek vibrálása.

Hogy segítsem Anne földelését, a lábfejeket helyeztük fókuszba – minden ászana, amely nyújtja és erősíti a lábakat, illetve a lábfejeket, befolyásolja az első csakra működését. Felváltva, a lábfejei alatt egy teniszlabdát görgetett – a mozdulat olyan, akár egy kisebb akupresszúrás kezelés: megnyitja a talp apró kis kapuit. Az álló ászanák stabilitásának elősegítéséhez, ahhoz, hogy a lábujjakat minél intenzívebben tudja távolítani egymástól, Anne-nek javasoltam, hogy üljön keresztezett lábakkal, kulcsolja a kéz és lábujjait oly módon, hogy a tenyértő a talppal összeér, s innen nyújtóznak a lábujjak felfelé. Ezután letérdelt, s a lábujjakra támaszkodva sarokülésbe helyezkedett. Néhány perc erejéig így pihent. A fenti bemelegítést követően, térdszalag nyújtó és vádli erősítő gyakorlatokat, álló testtartásokat végeztünk a test alsó részének megnyitására és erősítésére, valamint azért, hogy Anne figyelmét minél inkább lefelé fókuszáljuk.

Abban az esetben, ha a térdszalag túlságosan merev, nyújtásnál olyan érzésünk támad, mintha legszívesebben azonnal elfutnánk. Ahogy Anne Uttanasana-ban és a Janu Sirsasana-ban lassan nyújtotta a lábak hátsó részét, az első csakrán keresztül megérezhette a nyugalmat, a türelmet, a lassulást és a hajlandóságot, hogy egyhelyben maradjon. A négyfejű combizom, valamint a térdszalagok erősítésével, Anne idővel újra elszántságot érzett arra, hogy életében megtegye a következő lépéseket. A döntést pedig a bizalom ébredése követte. A félelmei egyre inkább elhalványultak, ahogy újra kezdett megbízni önmagában és az életünknek otthont adó anyaföldben.

A gyakorlásainkat olyan pihentető pozíciókkal zártuk, mint amilyen a Supta Baddha Konasana, a Salamba Savasana, valamint a Salamba Balasana. Mindegyik lecsendesíti a túlzottan aktív elmét, és bátorít, hogy nyugodtan adjuk át magunkat a gravitáció vonzásának. A gyakorlás végére elcsendesedtek Anne aggodalmai. A testében újra otthonosan érezve magát, bátrabban nézett szembe az előtte álló kihívásokkal.

Forrás: Yoga Journal



Bookmark and Share

Ez is érdekelhet...

1 Response

  1. Csiki Gabriella szerint:

    Nagyon orvrndrk ennek a leirasnak ami szinte rolam szol….Ugyan ilyen erzesekkel elek nap mint nap ( 6 evi yoga
    utan) amit eppen most akarok abbahagyni.
    Koszonom hogy elolvashattam ezt a cikket.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

A csakrarendszer – I. Muladhara csakra

| Jóga Magazin
1